Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© Norautron (Bild har inget med artikel att göra) Elektronikproduktion | 22 februari 2011

Brist på arbetskraft bromsar företag

Svensk industriförening höjer ett varnande finger för att företag måste bli bättre på att marknadsföra sig, annars kan det i framtiden bli svårt att hitta utbildad personal.

– För industrins del kan det annars betyda att man helt enkelt måste säga 'stopp, vi kan inte ta emot fler ordrar'. Det kan också betyda att industriföretagen måste lägga ut jobb på underleverantörer istället, säger Andes Ekdahl, vd på svensk industriförening. (SINF) Nyligen presenterade SINF sin underleverantörsbarometer för kvartal fyra. Det finns en del positiva nyheter att hämta. Efter år av utflyttning och nedläggningar ökar kapacitetsutnyttjandet inom industrin, något som Evertiq rapporterade om förra veckan. Men den ökade mängden ordrar som strömmar in i mejlboxar och faxmaskiner för också med sig att många företag står inför eventuella nyanställningar, något som inte är helt enkelt. Enligt Anders Ekdahl är intresset från ungdomar svalt: – Orsaken till det här problemet är mångbottnad. Först och främst är industrin inte populär, den har ingen större dragningskraft på ungdomar. Man har helt enkelt varit för dåliga på att marknadsföra sig som en attraktiv arbetsplats. Ett av problem som han pekar på är den påverkan som alla företagsflytter har haft: – Ett problem är att precis innan krisen flyttade många företag ut från Sverige till lågkonstadsländer. I många fall märkte man sedan att det inte blev så mycket billigare och när man väl flyttade hem igen visade det sig vara svårt att hitta personal för att industrin inte längre var så populär. Situationen blir dessutom allt mer kritisk ju längre tiden går. En stor del av arbetskraften kommer inom några år att pensioneras. – Medelåldern i branchen är väldigt hög och eftertsom det är en bransch som drabbats hårt under kirsåren finns en oro bland yngre. Först in, först ut har inneburit att vi idag har en väldigt ålderstigen arbetskraft inom de olika segmenten, och få ungdomar som vill in i branchen. Jag tror att det är tre saker som måste göras för att man ska komma till rätta med det här problemet: • Titta på närområdets möjligheter. Vad finns det för yrkesskolor i närområdet och hur kan vi samarbeta med dem för att få den arbetskraft vi behöver. • Marknadsföra industrin som en bra arbetsplats på det stora hela. Förändra bilden av verksamheten som bedrivs. • Företagen måste bli bättre på att marknadsföra sig själva. Särskilt på medelstora och mindre företag är det vanligt med kundkontakt oavsett i vilket segment av företaget du jobbar i. Det handlar inte bara om att sitta på samma plats och göra samma sak, vi måste förmedla att industrin handlar om mer än så.
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2019-06-25 20:13 V13.3.22-2