Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© Evertiq Elektronikproduktion | 06 april 2011

Optronics vd i stor intervju om kvalitet, optronik och avstånd

Redan i entréhallen till Optronics Stockholmskontor andas det nytÀnk. Framför den lilla soffgruppen stÄr en kamera och surrar stillsamt. Bakom den, pÄ en skÀrm, dyker en 3D-bild av rummet upp i svartvita pixlar. Med hjÀlp av muspekaren pÄ en dator kan man rotera rummet och se sig sjÀlv i 3D. Det ger en svindlande kÀnsla av möjligheter.
Optronic Ă€r inte en sluttillverkare av utrustning. Deras lösningar Ă„terfinns i stĂ€llet pĂ„ olika typer av utrustning. Andra företag stĂ„r för musklerna i de elektroniska robotarna eller sjĂ€lvdrivna truckarna. Optronic Ă€r systemets ögon. PĂ„ ett bord ligger nĂ„gra typiska produkter; bland annat en sensor för en robotarm till en mjölkningsmaskin. Med hjĂ€lp av laser hittar roboten fram till spenarna pĂ„ kon och maskinen kan dĂ€refter appliceras. Bredvid ligger en större cylindrisk modul. Det Ă€r en roterande laser som hjĂ€lper truckar att navigera med hjĂ€lp av ett system av reflexer. © Evertiq Joacim Lindström Ă€r sedan strax innan Ă„rsskiftet vd. – Det vi Ă€r riktigt bra pĂ„ Ă€r att fĂ„ ihop system baserade pĂ„ optik, oftast sensordelen. Lasrar, linser, elektronik och mekanik arbetar vi med. De sĂ€tts ihop för att tĂ„la den miljö dĂ€r de ska finnas. I exemplen hĂ€r Ă€r det en lantgĂ„rd eller truckar som kanske Ă„ker in och ut ur kylförrĂ„d. Det Ă€r hyggligt tuffa klimat, sĂ€ger Joacim Lindström samtidigt som han med viss stolthet hĂ„ller upp ett av deras system. 3D, truckar och ”se men inte röra” Joacim Lindström berĂ€ttar vidare att 3D nu Ă€r i ropet - specifikt 3D-information i en och samma kamera. UppmĂ€rksamma lĂ€sare noterar hĂ€r inledningsstycket och den kamera som stĂ„r parkerad i entrĂ©n. Vad kan en sĂ„dan hĂ€r typ av kamera ha för anvĂ€ndningsomrĂ„den? – Det finns en rad olika. Bevakning givetvis men Ă€ven kollisionsskydd. Ett exempel Ă€r den automatiska trucken. Med hjĂ€lp av lasern pĂ„ taket kan den fĂ„ information om vart den Ă€r. Men det kan finnas hinder, till exempel pallar som Ă€r felaktigt uppstĂ€llda. Med hjĂ€lp av en 3D-kamera kan trucken se till att den inte kör pĂ„ nĂ„got. Joacim Lindström sĂ€ger ocksĂ„ att detta Ă€r ett viktigt omrĂ„de att bygga vidare pĂ„ för Optronic: – Jag skulle vilja sĂ€ga att det Ă€r ett av de teknikomrĂ„den vi har varit inne pĂ„ relativt lĂ€nge dĂ€rför att det har varit intressant för vĂ„ra kunder. DĂ„ vill vi ocksĂ„ bygga kompetens runt det. Vi vill och behöver. En annan tillĂ€mpning Ă€r dimensionsmĂ€tning: – De företag som tar betalt, fraktbolag och sĂ„ vidare, kan fĂ„nga upp vikt ganska lĂ€tt. Det Ă€r lĂ€tt att mĂ€ta och lĂ€tt att relatera till. Mjölkpaket Ă€r en liter, det vet vi. Men hur stort Ă€r det? Volym Ă€r lite lurigare att relatera till. Det gemensamma draget för all teknik som Optronic sysslar med Ă€r ”MĂ€ta beröringsfritt”, eller som de sĂ€ger pĂ„ museum; se men inte röra. Kvalitet - en överlevnadsfrĂ„ga Eftersom optronik Ă€r ett kĂ€nsligt omrĂ„de arbetar man vĂ€ldigt hĂ„rt med att sĂ€kerstĂ€lla kvalitet. Som Joacim Lindström uttrycker det: – Kvalitet Ă€r en överlevnadsfrĂ„ga. Arbetet handlar konkret om att jobba nĂ€ra leverantörer och lösa eventuella problem med komponenter i ett tidigt stadium. Det handlar ocksĂ„ om att utbilda personalen och ha tydliga anvisningar. Rationalitet Ă€r ett av företagets ledord och nĂ€r det gĂ€ller tillverkning vill man utesluta felkĂ€llor genom att en produkt bara ska kunna monteras pĂ„ ett sĂ€tt; rĂ€tt sĂ€tt. Testtiden Ă€r en annan stor del. Varje delmodul testas innan systemet sĂ€tts ihop och genomgĂ„r sluttester i tre faser: Dels Ă€r det funktionella tester. Lyser det, ger den rĂ€tt signaler? Sedan Ă€r det omgivningstester. Klarar den temperatur, vibrationer och dylika svĂ„righeter? Och sist men inte minst Ă€r det olika tester dĂ€r en produkt fĂ„r stĂ„ och gĂ„ för att undersöka om alla inbrĂ€nningsdelar klarar kraven. SkellefteĂ„: En plats inte allt för lĂ„ngt bort Optronic startade som en utlokalisering frĂ„n Aga för 30 Ă„r sedan. Eftersom man dĂ„ var lokaliserade i SkellefteĂ„ var det naturligt att fortsĂ€tta vĂ€xa pĂ„ moderorten. Vilka utmaningar skapar det att driva ett företag pĂ„ en liten ort som Ă€r ganska lĂ„ngt bort ur ett europeiskt perspektiv? – Vi Ă€r som du sĂ€ger en avlĂ€gsen ort i Europa. Men vi uppvĂ€ger det genom att strĂ€va efter att vara nĂ€ra vĂ„ra kunder. Vi pratar mycket med dem och vi jobbar med att minska det upplevda avstĂ„ndet. Nu för tiden Ă€r det inte sĂ„ lĂ„ngt nĂ„gonstans. Jag var hĂ€r i Stockholm Ă„tta i morse och gick upp halv sex i SkellefteĂ„. – Det som Ă€r viktigt för oss Ă€r att kunderna inte ska uppleva det hĂ€r avstĂ„ndet som ett problem. I vĂ„ra utvecklingsprojekt Ă€r vi hela tiden nĂ€ra och tillgĂ€ngliga. PĂ„ sĂ„ sĂ€tt kan vi förtjĂ€na avstĂ„ndet. Gör vi bra grejer och Ă€r ute hos kunderna dĂ„ fĂ„r vi utökat förtroende. ”Vi vet ju vad vi fĂ„r nĂ€r vi jobbar med er”. DĂ„ spelar det mindre roll vart vi befinner oss. Joacim Lindström framhĂ„ller ocksĂ„ att det finns en hel del fördelar med att vara belĂ€gna i SkellefteĂ„: – Vi har ju en betydligt lĂ€gre personalomsĂ€ttning Ă€n vad man har i större regioner. Sen tittar vi ocksĂ„ pĂ„ en annan kostnadsbild. Sist men inte minst har vi ocksĂ„ mycket skickliga medarbetare. Med ambitionen att ha duktiga mĂ€nniskor och vara nĂ€ra kunden kan vi förflytta vĂ„rt mindset och jobba extra hĂ„rt.
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2019-02-22 14:26 V12.2.6-2