Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Elektronikproduktion | 13 september 2011

Risk nummer 1: Priserna sjunker men kostnaderna ökar

Den första delen i artikelserien frÄn Charlie Barnhart & Associates handlar om följande: Vilket företag man Àn driver behöver det totala sÀljpriset överstiga den totala kostnaden om man vill ha ett lönsamt företag. Men vad hÀnder nÀr den premissen inte lÀngre fungerar?
Vad den hĂ€r premissen innebĂ€r – enkelt uttryckt – Ă€r att produktionskostnaden inte fĂ„r överstiga sĂ€ljpriserna. Det hĂ€r Ă€r en grundpelare som vem det nu Ă€r som lĂ€ser artikeln sĂ€kert redan Ă€r vĂ€l insatt i.

Men vad Àr riskerna om siffrorna inte stÀmmer? Det beror pÄ.

Om du Ă€r en sĂ€ljare som fortsĂ€tter att förlora pengar kommer du sĂ„ smĂ„ningom att gĂ„ i konkurs. Är du köpare behöver du hitta en ny leverantör. Oavsett vad du Ă€r sĂ„ Ă€r situationen ofördelaktig för bĂ„da parter.

SÄ varför tolererar nÄgon sida situationer dÀr det ser ut pÄ det viset?

Det Ă€r en bra frĂ„ga men som Ă€r svĂ„rare att besvara. Konceptet om en ”affĂ€r” Ă€r en ganska enkel sak som ibland blir störd av mĂ€nniskans inte helt perfekta natur. Eftersom mĂ€nniskor gör affĂ€rerna pĂ„verkar det ocksĂ„ resultatet med en obönhörlig spĂ€nning mellan dessa tvĂ„ sidor.
Leverantörer av allt frÄn rÄmaterial till komponenter till montering pressar pÄ mot kontraktstillverkare och ODM:er. Resultatet Àr att hela marknader sÀljs av eller överges av OEM:erna nÀr man inte lÀngre kan pressa ut mer intÀkter ur leverantörerna.


TÀnk pÄ det som en gungbrÀda: en balansakt dÀr en sida mÄste offra sina fördelar för att processen inte ska stÄ stilla. Historiskt har rationalitet haft trumf över egot eftersom alla vill fortsÀtta gunga. Nu, i den arena som Àr global outsourcing, har nÄgot gÄtt fel.

Under det föregÄende kvartalets Webinar hos Outsourcing Navigator Council rapporterade vi till vÄra medlemmar att riskerna i indexet Composite Business Risk (CBR-indexet), ett mÄtt pÄ riskerna inom den globala tillverkande elektronikindustrin, har ökat med 45%. Det antas nu att det varit en konstant ökning av riskerna allt sedan 2007.

En av anledningarna Àr att (frÀmst) amerikanska och europeiska OEM-företag hanterar sina leveranskedjor pÄ ett sÀtt som varit ekonomiskt ÀndamÄlsenligt men i övrigt oförenliga med global ekonomi och geopolitisk verklighet.

Med andra ord: Riskerna Ă€r nu sĂ„ höga att det inte bara Ă€r specifika projekt som Ă€r drabbade utan kanske hela outsourcing-industrin. LĂ€gre priser oavsett kostnad har blivit det nya normala. Ändlösa prissĂ€nkningar för elektroniktillverkning Ă€r i stort sett varje OEM:s strategi.

Genom den hÀr leveranskedjan har varje lÀnk strÀckts till bristningsgrÀnsen. Leverantörer av allt frÄn rÄmaterial till komponenter till montering pressar pÄ mot kontraktstillverkare och ODM:er. Resultatet Àr att hela marknader sÀljs av eller överges av OEM:erna nÀr man inte lÀngre kan pressa ut mer intÀkter ur leverantörerna.

Outsourcing-lösningen som finns idag Ă€r ”spenderad”. De lĂ€nder som idag kan tillverka Ă€nnu billigare Ă€n de lĂ€nder dĂ€r det idag görs Ă€r inget alternativ dĂ„ infrastruktur, resurser och politisk stabilitet ofta saknas.

Är situationen verkligen sĂ„ illa?

Ja, det Àr den faktiskt. De underliggande kostnaderna i de flesta sÄ kallade lÄgkostnads-regionerna ökar stadigt och i vissa, Kina inkluderat, ökar kostnaderna med sÄ mycket som 1,5% per mÄnad. SkÀlen Àr mÄnga: inflation, valutaförÀndringar, anpassning till nya miljömÀssiga krav och nya policys gÀllande arbetarna. De hÀr ökade kostnaderna förs sedan med genom hela kedjan av leverantörer som finns i omrÄdet.

SÄ vad ska OEM:erna göra?

Det beror pÄ vilken marknad OEM-företaget arbetar mot, deras affÀrsmodell och storlek.

Scenario I

Om OEM-företaget arbetar inom en reglerad marknad sÄsom militÀr, medicinteknik, flygteknik eller liknande som oftast har ganska stadiga marginaler dÄ mÄste de se över sin outsourcing-lösning och fundera över:

- Ger lösningen bÄde det stöd och den service som behövs?
- Gör lösningen (som ett minimum) att ni Àr nöjda med det vÀrde ni fÄr?

Är svaren pĂ„ dessa frĂ„gor ”Ja” sĂ„ kan ni stanna pĂ„ samma kurs men bygga in i affĂ€rsplanen att verkligheten förhĂ„ller sig sĂ„ att priserna bara gĂ„r ner nĂ€r kostnaderna gĂ„r ner.

Är svaret pĂ„ frĂ„gorna ”Nej” Ă€r det dags att hitta en annan lösning men tĂ€nk den hĂ€r gĂ„ngen LOKALT (ju nĂ€rmare desto bĂ€ttre). I kontrast mot vad mĂ„nga sĂ„ kallade experter sĂ€ger Ă€r det inte bara lĂ€gre risker med att producera lokalt utan det Ă€r ocksĂ„ i de flesta fall högst konkurrenskraftigt nĂ€r man börjar titta pĂ„ den sanna kostnaden för outsourcing.

Scenario II

Om OEM-företaget Àr i en mittsektion av den kommersiella marknaden sÄsom Industri, Automobil eller instrument och arbetar i en nisch som baseras pÄ innovation mot pris sÄ mÄste de se över sin lösning och fundera pÄ:

Är lösningen en god teknologisk matchning utifrĂ„n bĂ„de dagens och morgondagens klimat?
Har en lösningsanalys gjorts för att bestÀmma vilken part (OEM eller kontraktstillverkare) som ska göra vad för att maximera vÀrde och minimera kostnad?

Är svaren ”Ja” sĂ„ behĂ„ll kursen men bygg in i affĂ€rsplanen tillrĂ€ckligt med resurser för att utveckla förhĂ„llandet över tiden.

Om du svarar ”Nej” pĂ„ nĂ„gon av frĂ„gorna sĂ„ reparera felet eller leta nytt. Om du outsourcar för 25-100 miljoner dollar per Ă„r sĂ„ tĂ€nk REGIONALT. (Bygg i regionen för regionen för att minimera tidzons-separation, en variabel med hög inverkan pĂ„ riskerna).

Scenario III

Arbetar OEM:en med datorer, kommunikation eller konsumentartiklar eller annan nÀmnd marknad och outsourcar för över 100 miljoner dollar per Är sÄ mÄste de frÄga:

- SÀljs vÄra produkter baserat pÄ pris?

Om svaret Ă€r ”Ja” sĂ„ börja antingen med att försöka hitta innovationer eller sluta outsourca. (Är svaret ”Nej” sĂ„ lĂ€s om scenario I & II.)

Sanningen Àr att ditt företag levererar en handelsvara och ett handelsföretags enda möjliga fördel Àr att TILLVERKA sina egna produkter billigare och till högre kvalitet Àn konkurrenterna.

Ledsen om det inte Àr ditt företags kÀrnkompetens. Outsourcing Àr inte en strategi, det Àr ett verktyg. Precis som dynamit kan det rÀtt anvÀnt till rÀtt uppgift vara hjÀlpsamt men anvÀnds det fel sÄ kan det döda dig.

I början av artikeln förklarade vi premissen:

Anledningen till dagens situation Àr att (frÀmst) amerikanska och europeiska OEM-företag hanterar sina leveranskedjor pÄ ett sÀtt som varit ekonomiskt ÀndamÄlsenligt men i övrigt oförenliga med global ekonomi och geopolitisk verklighet.

-----

KĂ€lla: http://charliebarnhart.com
Annons
Annons
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2019-01-17 14:20 V11.11.0-1