Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© Panlink / Leif Lundquist Elektronikproduktion | 02 november 2011

Panlinks fokus är totalkostnad

Panlink Àr en kontraktstillverkare som bygger sin verksamhet pÄ tre kÀrnkompetenser: sourcing, tillverkning och logistik. Evertiq har suttit ner med Leif Lundquist, VP Sourcing.
- Tillverkningen Àr en viktig del av företaget men en minst lika viktig aspekt Àr arbetet med leverantörerna.

Panlink beskriver sig sjÀlva som kontraktstillverkaren som stÄr ut frÄn övriga genom att inte enbart fokusera pÄ det som hÀnder innanför de fyra vÀggarna:

- För att erbjuda effektiva tjÀnster till vÄra kunder behöver vi fÄ material till fabriken. Materialet Àr en stor del av kostnaden och utan en stark sourcing-strategi kan vi inte vara med och konkurrera, förklarar Leif Lundquist.

Han anser att det handlar om kunskap: Vilka typer av dussinvaror behövs? Vilka typer av mer avancerade komponenter mÄste införskaffas och hur mÄnga kÀllor finns det? Hur ser den geografiska spridningen ut för materialet? Det Àr nÄgra av de frÄgor man tvingas besvara.
"För oss Ă€r det viktigt att ha en god kommunikation med vĂ„ra leverantörer. De Ă€r inte vĂ„ra fiender – de Ă€r vĂ„ra vĂ€nner."


- Det finns en rad parametrar som vi mÄste titta nÀrmare pÄ för att fÄ en helhetssyn pÄ leveranskedjorna. Det handlar om att vi ska kunna erbjuda kostnadseffektiva lösningar för vÄra kunder.

Han berÀttar om en rad övervÀganden som görs nÀr kedjorna ska sÀttas upp:

- Vi har politiska förutsĂ€ttningar. Är landet stabilt? Det finns finansiella aspekter. Hur förĂ€ndras marknaden? En aspekt som blir allt viktigare Ă€r den miljömĂ€ssiga. Är det försvarbart att frakta vissa typer av komponenter lĂ„nga strĂ€ckor? Sedan finns en aspekt gĂ€llande infrastruktur. Var sker tillverkningen? Hur lĂ„ng tid kommer leveranser att ta? Sist men inte minst: Vilken potentiell pĂ„verkan har moder natur? Ett exempel Ă€r det som nu hĂ€nder i Thailand.

Att elektronikindustrin Àr kÀnslig för störningar som uppkommer till följd av naturkatastrofer Àr en lÀrdom som de flesta företag mer eller mindre motvilligt har varit tvungna att ta till sig under det senaste Äret. De thailÀndska översvÀmningarna Àr givetvis en sÄdan faktor men jordbÀvningen i Japan hade antagligen större pÄverkan. Panlink klarade sig bra. Det mest oroande var vissa material till specialkablar och dylikt. Leverantören lyckades dock uppfylla alla ordrar. Inte desto mindre Àr det sÄ att potentiella katastrofer finns i bakhuvudet nÀr planeringen sker:

- Det Àr givetvis en avvÀgning man gör varje gÄng nÀr man vÀljer leverantör. Ibland kan det vara vÀrt att ta en risk men vi ser till att alltid ha en backup-plan.
"En annan sak som jag ocksÄ vill ÄtervÀnda till hÀr Àr delen om att kÀnna till leveranskedjorna och ha kunskap. Det Àr sÄ man undviker problem, genom att veta om vilka svagheter och styrkor som finns."


En annan faktor som under Äret pÄverkat komponent-tillgÄngen Àr flaskhalsen som bildades 2010:

- Idag Àr ledtiderna tillbaka pÄ normala nivÄer men givetvis pÄverkades vi och det var en tuff tid. Det var svÄrt att hantera bristen samtidigt som vi sÄg en ökad efterfrÄgan pÄ vÄra tjÀnster.

Lösningen blev den nÀra relationen till kunderna:

- Vi hade bland annat en ”suppliers day” som vi anvĂ€nde för att informera leverantörer och för att fĂ„ information. Det Ă€r ett koncept som vi tar upp i Ă„r ocksĂ„. För oss Ă€r det viktigt att ha en god kommunikation med vĂ„ra leverantörer. De Ă€r inte vĂ„ra fiender – de Ă€r vĂ„ra vĂ€nner.

Han fortsÀtter:

- En annan sak som jag ocksÄ vill ÄtervÀnda till hÀr Àr delen om att kÀnna till leveranskedjorna och ha kunskap. Det Àr sÄ man undviker problem, genom att veta om vilka svagheter och styrkor som finns. Vi har regelbundna möten med vÄra leverantörer sÄ att vi kan förmedla hur vi ser pÄ samarbetet, kvalitet, leveransprecision och dylikt.

SÄ vad krÀvs dÄ av ett företag för att bli leverantör till Panlink?

- Jag tror att alla sourcing-ansvariga har ett mantra nÀr det gÀller det hÀr. De egenskaper som vi vÀrderar Àr hur vÄra leverantörer presterar. Det spelar ingen roll hur billiga de Àr om vi inte fÄr vÄra produkter. Sedan Àr givetvis kvalitet en stor del. Utöver det Àr det viktigt med tillgÀnglighet och flexibilitet, nÄgot som jag inte kan lÀgga nog stor vikt vid, sÀger Leif Lundquist.

- Företagets kompetens Àr ocksÄ viktig. Det gör att vi kan hjÀlpas Ät med kostnadsreducerande ÄtgÀrder, skapa effektivare leveranskedjor och det gör att vi kan dela kunskap. Kommunikation Àr avgörande. Vi fÄr heller aldrig glömma kostnader som en viktig faktor. Till slut handlar det om attityd, att bli behandlad som en viktig kund.

Just flexibiliteten Àr en av grundpelarna som man vilar pÄ oavsett om det gÀller leverantörer eller kunder:

- NÀr vi pÄbörjar ett samarbete med en ny kund sÄ sÀtter vi oss ner tillsammans för att försöka förstÄ deras behov och deras marknad. Det avgör hur flexibla vi behöver vara, vilka kvantiteter det handlar om och vilka ledtider vi rör oss med. Sedan skrÀddarsyr vi en leveranskedja som passar deras behov. En viktig del hÀr Àr att arbeta med logistiken.

Det Àr helhetssynen som Àr avgörande menar Leif Lundquist:

- För oss handlar det om att kunna hjÀlpa till i hela ledet för att effektivisera sÄ mycket som möjligt. MÄnga kontraktstillverkare gör misstaget att de tror att en bra leveranskedja handlar om att erbjuda ett bra pris. Missuppfatta mig rÀtt, givetvis Àr priset viktigt. Men det finns ocksÄ mÄnga andra parametrar som man bör ta hÀnsyn till.

Han sammanfattar:

- Viktigast Àr ÀndÄ att skapandet av leverantörskedjan sker tillsammans med kunden.
Annons
Annons
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2018-12-13 13:08 V11.10.14-2