Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© Panlink / Leif Lundquist Elektronikproduktion | 02 november 2011

Panlinks fokus är totalkostnad

Panlink Àr en kontraktstillverkare som bygger sin verksamhet pÄ tre kÀrnkompetenser: sourcing, tillverkning och logistik. Evertiq har suttit ner med Leif Lundquist, VP Sourcing.
- Tillverkningen Àr en viktig del av företaget men en minst lika viktig aspekt Àr arbetet med leverantörerna. Panlink beskriver sig sjÀlva som kontraktstillverkaren som stÄr ut frÄn övriga genom att inte enbart fokusera pÄ det som hÀnder innanför de fyra vÀggarna: - För att erbjuda effektiva tjÀnster till vÄra kunder behöver vi fÄ material till fabriken. Materialet Àr en stor del av kostnaden och utan en stark sourcing-strategi kan vi inte vara med och konkurrera, förklarar Leif Lundquist. Han anser att det handlar om kunskap: Vilka typer av dussinvaror behövs? Vilka typer av mer avancerade komponenter mÄste införskaffas och hur mÄnga kÀllor finns det? Hur ser den geografiska spridningen ut för materialet? Det Àr nÄgra av de frÄgor man tvingas besvara.
"För oss Ă€r det viktigt att ha en god kommunikation med vĂ„ra leverantörer. De Ă€r inte vĂ„ra fiender – de Ă€r vĂ„ra vĂ€nner."
- Det finns en rad parametrar som vi mĂ„ste titta nĂ€rmare pĂ„ för att fĂ„ en helhetssyn pĂ„ leveranskedjorna. Det handlar om att vi ska kunna erbjuda kostnadseffektiva lösningar för vĂ„ra kunder. Han berĂ€ttar om en rad övervĂ€ganden som görs nĂ€r kedjorna ska sĂ€ttas upp: - Vi har politiska förutsĂ€ttningar. Är landet stabilt? Det finns finansiella aspekter. Hur förĂ€ndras marknaden? En aspekt som blir allt viktigare Ă€r den miljömĂ€ssiga. Är det försvarbart att frakta vissa typer av komponenter lĂ„nga strĂ€ckor? Sedan finns en aspekt gĂ€llande infrastruktur. Var sker tillverkningen? Hur lĂ„ng tid kommer leveranser att ta? Sist men inte minst: Vilken potentiell pĂ„verkan har moder natur? Ett exempel Ă€r det som nu hĂ€nder i Thailand. Att elektronikindustrin Ă€r kĂ€nslig för störningar som uppkommer till följd av naturkatastrofer Ă€r en lĂ€rdom som de flesta företag mer eller mindre motvilligt har varit tvungna att ta till sig under det senaste Ă„ret. De thailĂ€ndska översvĂ€mningarna Ă€r givetvis en sĂ„dan faktor men jordbĂ€vningen i Japan hade antagligen större pĂ„verkan. Panlink klarade sig bra. Det mest oroande var vissa material till specialkablar och dylikt. Leverantören lyckades dock uppfylla alla ordrar. Inte desto mindre Ă€r det sĂ„ att potentiella katastrofer finns i bakhuvudet nĂ€r planeringen sker: - Det Ă€r givetvis en avvĂ€gning man gör varje gĂ„ng nĂ€r man vĂ€ljer leverantör. Ibland kan det vara vĂ€rt att ta en risk men vi ser till att alltid ha en backup-plan.
"En annan sak som jag ocksÄ vill ÄtervÀnda till hÀr Àr delen om att kÀnna till leveranskedjorna och ha kunskap. Det Àr sÄ man undviker problem, genom att veta om vilka svagheter och styrkor som finns."
En annan faktor som under Ă„ret pĂ„verkat komponent-tillgĂ„ngen Ă€r flaskhalsen som bildades 2010: - Idag Ă€r ledtiderna tillbaka pĂ„ normala nivĂ„er men givetvis pĂ„verkades vi och det var en tuff tid. Det var svĂ„rt att hantera bristen samtidigt som vi sĂ„g en ökad efterfrĂ„gan pĂ„ vĂ„ra tjĂ€nster. Lösningen blev den nĂ€ra relationen till kunderna: - Vi hade bland annat en ”suppliers day” som vi anvĂ€nde för att informera leverantörer och för att fĂ„ information. Det Ă€r ett koncept som vi tar upp i Ă„r ocksĂ„. För oss Ă€r det viktigt att ha en god kommunikation med vĂ„ra leverantörer. De Ă€r inte vĂ„ra fiender – de Ă€r vĂ„ra vĂ€nner. Han fortsĂ€tter: - En annan sak som jag ocksĂ„ vill Ă„tervĂ€nda till hĂ€r Ă€r delen om att kĂ€nna till leveranskedjorna och ha kunskap. Det Ă€r sĂ„ man undviker problem, genom att veta om vilka svagheter och styrkor som finns. Vi har regelbundna möten med vĂ„ra leverantörer sĂ„ att vi kan förmedla hur vi ser pĂ„ samarbetet, kvalitet, leveransprecision och dylikt. SĂ„ vad krĂ€vs dĂ„ av ett företag för att bli leverantör till Panlink? - Jag tror att alla sourcing-ansvariga har ett mantra nĂ€r det gĂ€ller det hĂ€r. De egenskaper som vi vĂ€rderar Ă€r hur vĂ„ra leverantörer presterar. Det spelar ingen roll hur billiga de Ă€r om vi inte fĂ„r vĂ„ra produkter. Sedan Ă€r givetvis kvalitet en stor del. Utöver det Ă€r det viktigt med tillgĂ€nglighet och flexibilitet, nĂ„got som jag inte kan lĂ€gga nog stor vikt vid, sĂ€ger Leif Lundquist. - Företagets kompetens Ă€r ocksĂ„ viktig. Det gör att vi kan hjĂ€lpas Ă„t med kostnadsreducerande Ă„tgĂ€rder, skapa effektivare leveranskedjor och det gör att vi kan dela kunskap. Kommunikation Ă€r avgörande. Vi fĂ„r heller aldrig glömma kostnader som en viktig faktor. Till slut handlar det om attityd, att bli behandlad som en viktig kund. Just flexibiliteten Ă€r en av grundpelarna som man vilar pĂ„ oavsett om det gĂ€ller leverantörer eller kunder: - NĂ€r vi pĂ„börjar ett samarbete med en ny kund sĂ„ sĂ€tter vi oss ner tillsammans för att försöka förstĂ„ deras behov och deras marknad. Det avgör hur flexibla vi behöver vara, vilka kvantiteter det handlar om och vilka ledtider vi rör oss med. Sedan skrĂ€ddarsyr vi en leveranskedja som passar deras behov. En viktig del hĂ€r Ă€r att arbeta med logistiken. Det Ă€r helhetssynen som Ă€r avgörande menar Leif Lundquist: - För oss handlar det om att kunna hjĂ€lpa till i hela ledet för att effektivisera sĂ„ mycket som möjligt. MĂ„nga kontraktstillverkare gör misstaget att de tror att en bra leveranskedja handlar om att erbjuda ett bra pris. Missuppfatta mig rĂ€tt, givetvis Ă€r priset viktigt. Men det finns ocksĂ„ mĂ„nga andra parametrar som man bör ta hĂ€nsyn till. Han sammanfattar: - Viktigast Ă€r Ă€ndĂ„ att skapandet av leverantörskedjan sker tillsammans med kunden.
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2019-02-15 09:57 V12.1.1-2