Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© Impact Coatings Elektronikproduktion | 28 november 2011

Impact Coatings vd i stor intervju om Maxfas

Linköpingsföretaget Impact Coatings har rönt intresse den senaste tiden (inte minst med rusande guldpriser i betÀnkande). Företaget utvecklar bland annat alternativa belÀggningar för kontaktdon. Vi har pratat Maxfas med vd Henrik Ljungcrantz för att se var företaget egentligen befinner sig med produkten.
Impact coatings har sedan företaget startades Är 1997 arbetat med belÀggningar och belÀggningsteknik. En av företagets produkter heter Maxfas och Àr tÀnkt att anvÀndas som ytbelÀggning istÀllet för det allt dyrare guldet som idag dominerar.

Den första och mest naturliga frÄgan Àr kanske: Var befinner sig produkterna idag? Hur nÀra kommersiellt genombrott Àr de?

- Vi har ett mÄl att sÀlja ett belÀggningssytem i mÄnaden och det tror vi att vi kan uppnÄ innan Ärskiftet. I det mÄlet har vi flera kunder dÀr vi diskuterar affÀrer just nu. En del av dem involverar Maxfasprodukter. Det som vi sÀljer mest just nu Àr det som vi kallar Silver Maxphase.

Silver Maxphase Àr sÄ att sÀga Maxfas 2.0. Detta material baserar sig pÄ silver och Àr likt guld i sina egenskaper.

Varför har vi inte hört talas om att ni har knutit fler kunder till dessa produkter som borde vara intressanta med tanke pÄ de stigande guldpriserna?

- Jag kan vÀl egentligen sÀga att det har varit ett lite för stort tekniksteg vi tog frÄn början. Det har varit lite krÄngligare att övergÄ till ett helt nytt material och ny betÀggningsteknik. Nya Silver Maxphase Àr mer likt guld i sina egenskaper. Det baserar sig pÄ silver och dÄ kÀnner kunderna igen sig i materialet. Det Àr lÀttare att förstÄ.

Han fortsÀtter:

- Vi har fÄtt vÀldigt positiv respons under Äret gÀllande just Silver Maxphase. Vi började sÀlja och marknadsföra produkten under vÄren sÄ det har gÄtt vÀldigt fort att komma till denna respons.

Skulle du sÀga att de industrier som behöver ytbelÀggningar Àr konservativa och att det hÄller tillbaka era produkter?

- Ja och nej. YtbelÀggning Àr ju allting frÄn belÀggningar pÄ mobiler, displayer, bildskÀrmar pÄ datorer, processorn i din dator och sÄ vidare. NÀr det kommer ett nytt material sÄ vill man oftast analysera och kvalificera det, inte bara för sig sjÀlv utan ocksÄ för kunderna. Det Àr mÄnga företag och personer som involveras. Det vill man bara göra om man verkligen tror pÄ produkten. Nu har vi nÄtt en nivÄ dÀr man inte lÀngre kan spara genom att minska guldtjockleken, det blir ÀndÄ för dyrt. DÀrför tvingas mÄnga tillverkare att öppna ögonen. Men visst, det tar sin lilla tid, det gör det.

I tidigare rapporter sÄ talar ni bland annat om Interplex-kunden och den sÄ kallade 20-kunden. Varför verkar det som att dessa har dragit sig ur?

- BÄda dessa kunder gick in tillsammans med oss för att göra en strategisk satsning inom sina respektive fÀlt. Och tyvÀrr har bÄda deras strategiska satsningar misslyckats och de har inte kunnat etablera sig. Jag vill understryka att det hÀr inte beror pÄ oss.

I den senaste rapporten sade ni att tvÄ personer engagerats för försÀljningsarbete i Asien och Europa. Var rÀknar ni med att marknaden för era produkter finns i framtiden?

- NÀr det gÀller Silver Maxphase jobbar vi internationellt. VÄra kunder finns i Europa, USA och Àven Asien. NÀr det gÀller kontaktdonstillverkningen sker den till viss del i USA och Europa, men betydligt mycket mer sker i Kina och Indien - Àven om företagen Àr europeiska eller amerikanska. DÀrför behöver vi vara nÀrvarande bÄde i deras produktionsfabriker, deras huvudkontor och utvecklingsavdelningar som ofta finns pÄ andra platser.

Ytterligare en affÀr som ni brottats lÀnge med Àr den sÄ kallade mobilkunden. Varför har denna affÀr blivit sÄ utdragen?

- DÀr Àr det sÄ att den hÀr mobilkunden tillverkar inga kontakter sjÀlv utan behöver ha en kontaktdonstillverkare med sig för att göra detta. Det har blivit ett trepartsamarbete, förklarar Henrik Ljungcrantz.

- TyvÀrr har det varit sÄ att den kontaktdonstillverkare vi jobbat med innan inte har drivit det hÀr med tillrÀckligt stor entusiasm eller prioriterat det hÀr tillrÀckligt högt. Nu tycker vi att vi har en sÄn partner med oss, en som Àr drivande pÄ ett helt annat sÀtt. Mobilkunden vill att kontaktdonstillverkaren ska vara den drivande kraften och ta ansvar för sin produkt.

Henrik Ljungcrantz sÀger ocksÄ att man hÀr följer den tidsplan som angivits i senaste rapporten. En annan viktig affÀr nÀmns ocksÄ, nÀmligen med en kund inom kontaktdon:

- Det Àr en kund som ser strategiskt pÄ att byta ut guld. Företaget har varit en av pionjÀrerna inom detta och lyft upp projektet till en strategisk nivÄ inom koncern och organisation. Man vill verkligen vara pÄ framkanten gÀllande nya material. DÀr har matchningen varit vÀldigt god till vad vi kan erbjuda. Vi kÀnner att det Àr vÀldigt mÄnga rÀtt i det hÀr fallet: bra samarbete, bra dialog och bra kontakt. Vi jobbar bÄde tekniskt och affÀrsmÀssigt med dem.

SÄ hur ser dÄ framtiden ut, och kanske viktigast av allt: Hur ska man börja göra plus?

- Man kan ju kort svara: sÀlja sÄ mycket som möjligt. Ska jag vara mer utförlig sÄ har vi en lÀngre tid styrt om verksamheten sÄ att Àven personer som jobbat med teknisk utveckling nu jobbar i affÀrsstödjande funktioner. Vi analyserar varje prospekt för att se vad vi kan vi göra för att prospektet ska komma nÀrmare en affÀr. Samtidigt följer vi upp de processer som redan Àr igÄng sÄ att vi kan se hur prospekten utvecklar sig.
Annons
Annons
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2019-01-17 14:20 V11.11.0-2