Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© Hanza Elektronikproduktion | 23 januari 2012

Hanza seglar mot vinden

Hanza fortsÀtter att vÀxa och mÄlet Àr tydligt: Norra Europas största totalleverantör av kontraktstillverkning. Vi har pratat framtid och strategi med Thomas Lindström.
Det Àr en positiv stÀmning innanför portarna dÀr sÀlj- och marknadschef Thomas Lindström möter upp. Och visst finns det ocksÄ goda skÀl för det. Han tilltrÀdde pÄ posten för lite över ett Är sedan och det har hÀnt mycket bara pÄ det Äret.

Hanzas koncept Ă€r tydligt utmejlsat: Det ska vara en ”One-stop-shop”. Företagets slogan Ă€r, i försvenskad form: ”allt du behöver Ă€r en”. Senast Evertiq mötte upp Hanza var pĂ„ Elmia Subcontractor bara nĂ„gra mĂ„nader tidigare. Det som dominerade dĂ„ var en aggressiv satsning pĂ„ marknadsföring. Bland annat lanserade man en ny app och tryckte vĂ€ldigt hĂ„rt pĂ„ budskapet med totaltillverkning. Men vad innebĂ€r konceptet?


- Precis som jag nÀmnde nere pÄ Elmia sÄ tror jag att det traditionella förhÄllandet mellan leverantör och kund tillhör det förflutna, sÀger Thomas Lindström. Vi tror inte att det fungerar i vÄr del av vÀrlden lÀngre. Idag söker vi djupgÄende partnerskap.

En viktig del av Hanzas arbete med att skapa den typen av relationer Àr att ha fullstÀndig transparens i det man gör:

- Vi sÀtter oss ner med kunden och analyserar produkterna tillsammans med fullstÀndig transparens gÀllande kostnader och marginaler. Sedan kommer vi överens om vad som Àr rimligt och gÄr igenom hela arbetet, frÄn sourcing till montering. Det skiljer oss lite frÄn andra. MÄnga företag vill inte gÀrna visa kalkylerna. Vi tror att den marginal som vi lÀgger pÄ för kunden har relativt liten pÄverkan, ett gemensamt arbete med att fÄ ner kostnaderna ger betydligt mycket mer och kan spara stora pengar totalt.

I arbetet med det kompletta innebÀr det ibland dÀrför att man vÀljer att inte jobba mot vissa kunder dÀr Hanzas fördelar inte kommer till sin rÀtt, berÀttar Thomas Lindström vidare.

– En kund kan vĂ€lja att anvĂ€nda Hanza som till exempel elektroniktillverkare och Ă€ndĂ„ dra stora kostnadsfördelar av att Hanza Ă€r en totalleverantör, jĂ€mfört med rena elektroniktillverkare. Men ibland Ă€r det mer fördelaktigt för en kund med ett annat alternativ, till exempel en aktör som specialiserat sig pĂ„ volymer i Asien, och dĂ„ föreslĂ„r vi det. MĂ„let Ă€r att kunden och Hanza skall vara optimala för varandra.

Han fortsÀtter:

- För mÄnga kunder Àr det en fördel att vi Àr kompletta och kan erbjuda tillverkning av kretskort, kablage och mekanik. Vi monterar ihop det och lÀgger pÄ en vinstmaringal. Har du separata leverantörer sÄ lÀgger alla pÄ sin vinstmarginal pÄ slutprodukten och overheadkostnader för alla delar tillkommer. Dessutom vinner vi skalfördelar pÄ att reducera andra kostnader som Àr generella, till exempel frakt.

Hanza idag

Hanza har förvĂ€rvat en rad företag runt Östersjön och idag bestĂ„r verksamheten av tvĂ„ huvudsakliga fabrikstyper: Dels Ă€r det proximity-enheter i exempelvis Sverige och Finland. HĂ€r Ă€r mĂ„let en hög kompetens, nĂ€rhet till kundens FoU-avdelningar och ett deltagande i hela produktcykeln. Fokuset Ă€r lite mindre volymer.

Som ett komplement till detta finns volymenheterna som handlar om stora volymer och lÄga kostnader. Det Àr i sig inte nÄgot unikt för en kontraktstillverkare, understryker Thomas Lindström, men hur man vÀver ihop enheternas arbete inom totalkonceptet Àr.

Ofta börjar en produkt i proximity-enheten dÀr man gÄr igenom prototyp- och industrialiseringsstadiet och sedan kan produktionen lyftas ut till volymproduktion. Undantaget Àr vissa kunder som vill ha kvar volymproduktionen pÄ nÀra hÄll av olika anledningar. De produkter man tillverkar för Siemens Industrial Turbomachinery Àr ett exempel, detsamma gÀller förvarselektronik.
Hanza Tarkon arbetar med höga volymer


Just turbin-verksamheten har varit pĂ„ stark frammarsch och nyligen invigdes en massiv utbyggnad av fabriken i ÅrjĂ€ng. DĂ€r Ă€r kunderna företag som Volvo Aero, Alstom och nĂ€mnda Siemens. Produkterna hĂ€r har ofta hög komplexitet och höga toleranskrav som gemensam faktor.

Expansion under vÄren

Det Ă€r inte bara i ÅrjĂ€ng som Hanza vĂ€xer. I höstas öppnades en ny elektronikfabrik i Polen och en av förra Ă„rets stora nyheter var att man slöt ett avtal med försvarsföretaget Saab om att ta över en anlĂ€ggning för kretskort i GöteborgsomrĂ„det.

- Saab hade sitt Microwave som dessförinnan Àgdes av Ericsson. Volymen hos Saab lÄg pÄ runt 70-80 miljoner per Är och det ville man outsourca. Vi gick dÀrför in och tog över enheten i sin helhet. Planen var initialt att vi skulle ha runt 20 anstÀllda. Nu bestÄr anlÀggningen av runt 40 personer. Vi startade i Saabs lokaler men nu ska vi öppna ny fabrik som kan vÀnda sig till hela vÀstkusten och sydvÀstra Sverige.

Utöver det Àr man i slutskedet med ytterligare en fabrik som man rÀknar med att öppna framÄt vÄren. HÀr Àr man dock mer förtegen förutom att det handlar om mekanik.

Vilken vÀg man ska ta hÀrifrÄn Àr dÄ frÄgan. Mekanik, kablage och elektronik Àr de tre stödjebenen i Hanza.

- Det som behövs stÀrkas upp nu Àr kablage-sidan. Det Àr definitivt ett omrÄde som vi utvÀrderar hur vi skall expandera. Vi tittar Àven pÄ kretskortsidan. Den del som har bra volym och lÀge just nu Àr nog mekanikdelen. Sedan finns det ju alltid en parameter till, nÀmligen geografin.

Hanza förvÀrvade under Äret nya fabriker i Finland. HÀr beskrivs verksamheten som stabil med bra, stora kunder inom olika segment. För framtiden kikar man nu söderut:
Arbete pÄgÄr vid en av fabrikerna som Hanza har i Finland


- Den tyska marknaden Àr vÀldigt intressant för oss. Den tyska marknaden Àr vÀldigt fragmenterad. Den bestÄr till stor del av gamla, fina familjeföretag som ofta inte har kommit igÄng med outsourcing. VÄr fabrik i Polen skulle kunna vara klockren för att leverera kompletta produkter till tyska bolag. Det Àr mer en frÄga om tid och resurser nÀr det kommer igÄng. Etablerar vi oss i Tyskland handlar det inte om ett kontor med ett par personer anstÀllda. DÄ köper vi en duktig kontraktstillverkare och anvÀnder detta som startpunkt för vÄr tyska expansion.

Ett annat hÄll som man blickar Ät Àr vÀster:

- I Sverige kÀnner vi att vi har en bra position just nu. Det vi har jobbat med ett tag Àr Norge. De har en stor industri inom bland annat försvar och offshore. Vi har anlÀggningar ganska nÀra grÀnsen och vi tror att affÀrerna med norska företag kommer att öka.

Stabil grund inför framtiden

En av faktorerna bakom framgÄngen de senaste Ären, menar Thomas Lindström, Àr att man har en Àgarbild som tror hÄrt pÄ Hanza och som ocksÄ Àr kapitalstark. Det har möjliggjort de aggressiva satsningarna. En annan faktor Àr att man har en bred och kompetent styrelse. Nyligen fick man ocksÄ in industri-tungviktaren Ronny Nilsson som bland annat var med och etablerade Flextronics i Sverige.

Finns det dÄ ingen oro för framtiden och ekonomin?

- Vi ser nedgÄngar inom vissa omrÄden dÀr man har det lite tuffare, bilindustrin och telekom framför allt. LÀget Àr dock hanterbart. I oktober gick det ner rÀtt dramatiskt för vissa kunder, men det planade ut och blev inget fritt fall. Samtidigt har vi en bra spridning och hade andra kunder som ökade bestÀllningarna. Vi sÀnkte prognoserna för första halvan av 2012 men budgeten vi lagt för Äret visar ÀndÄ pÄ en organisk tillvÀxt pÄ cirka 10%. Vi har strategin och styrkan att investera Àven i svackor för att ha ett försprÄng vid uppgÄngar.

Thomas Lindström understryker ocksÄ att det finns vissa fördelar med en svagare konjunktur:

- NĂ€r det blir ”kris” hinner man utvĂ€rdera nya leverantörer och förstĂ„ nya koncept, nĂ„got man inte alltid hinner nĂ€r det Ă€r högkonjunktur. Jag vill inte sĂ€ga att en kris Ă€r nĂ„got bra, men för oss som har stark ekonomi finns det en positiv sida med det.

Och mÄlsÀttningen Àr tydlig:

- Visionen Àr att bli norra Europas största kompletta kontraktstillverkare.

© Alla bilder: Hanza
Annons
Annons
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2019-01-17 14:20 V11.11.0-1