Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Elektronikproduktion | 24 februari 2012

Automotive infotainment-elektronik växer 2012

Efter tillvÀxten pÄ marknaden under 2010 och 2011 kommer marknaden vÀxa med ytterligare 3% 2012.
Analysen kommer frÄn IHS som sÀger att det föregÄende Äret stod marknaden för intÀkter pÄ 32,5 miljarder dollar. Under detta Är förvÀntas marknaden nÄ 33,5 miljarder dollar och vÀxa Ànnu mer under de fyra följande Ären.

FÀltet sammanfattas som tekniken som gör det möjligt att tillhandahÄlla en rad olika lösningar inom information och nöje: AlltsÄ allt ifrÄn GPS och brÀnsleförbrukningshÀlp till medialt innehÄll.

Bilmarknaden gÄr framÄt

Fordonsindustrin lĂ€mnar kanske i Sveriges fall en viss besk eftersmak i och med att mĂ„nga drar paralleller till Saab. Sett till vĂ€rldsmarknaden steg dock försĂ€ljningen av fordon med 11% förra Ă„ret. Ökningen skedde i Nordamerika, Kina och Europa som helhet. Detta drev ocksĂ„ pĂ„ alla undersystem som infotainment.

Den enda plats dÀr man backade var japan, mycket beroende pÄ de svÄra förhÄllanden som rÄdde efter jordbÀvningen.

Trender

Den viktigaste trenden inom marknaden fortsÀtter att vara integreringen av infotainment-funktioner pÄ instrumentpanelen eller frontpanelen. Det hÀr gÀller sÄvÀl trÄdbunden som trÄdlösa system i form av exempelvis Wi-Fi.
Annons
Annons
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2018-12-13 13:08 V11.10.14-1