Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Elektronikproduktion | 24 februari 2012

Automotive infotainment-elektronik växer 2012

Efter tillvÀxten pÄ marknaden under 2010 och 2011 kommer marknaden vÀxa med ytterligare 3% 2012.
Analysen kommer frĂ„n IHS som sĂ€ger att det föregĂ„ende Ă„ret stod marknaden för intĂ€kter pĂ„ 32,5 miljarder dollar. Under detta Ă„r förvĂ€ntas marknaden nĂ„ 33,5 miljarder dollar och vĂ€xa Ă€nnu mer under de fyra följande Ă„ren. FĂ€ltet sammanfattas som tekniken som gör det möjligt att tillhandahĂ„lla en rad olika lösningar inom information och nöje: AlltsĂ„ allt ifrĂ„n GPS och brĂ€nsleförbrukningshĂ€lp till medialt innehĂ„ll. Bilmarknaden gĂ„r framĂ„t Fordonsindustrin lĂ€mnar kanske i Sveriges fall en viss besk eftersmak i och med att mĂ„nga drar paralleller till Saab. Sett till vĂ€rldsmarknaden steg dock försĂ€ljningen av fordon med 11% förra Ă„ret. Ökningen skedde i Nordamerika, Kina och Europa som helhet. Detta drev ocksĂ„ pĂ„ alla undersystem som infotainment. Den enda plats dĂ€r man backade var japan, mycket beroende pĂ„ de svĂ„ra förhĂ„llanden som rĂ„dde efter jordbĂ€vningen. Trender Den viktigaste trenden inom marknaden fortsĂ€tter att vara integreringen av infotainment-funktioner pĂ„ instrumentpanelen eller frontpanelen. Det hĂ€r gĂ€ller sĂ„vĂ€l trĂ„dbunden som trĂ„dlösa system i form av exempelvis Wi-Fi.
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2019-02-21 14:28 V12.2.5-1