Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© Photographer-dreamstime.com Analys | 28 mars 2012

Maffialiknande metoder sätter marknadskrafterna ur spel

Jag tror pĂ„ ökad konkurrens – med gemensam mobilisering mellan kontraktstillverkare och kunder. DĂ„ Ă€r förbĂ€ttringspotentialen enorm. SĂ„ fungerar det dock tyvĂ€rr inte alltid i min bransch för det finns ett fredat omrĂ„de dĂ€r marknadskrafterna Ă€r satta ur spel. Det gĂ€ller elektronikbranschen som i flera avseenden pĂ„minner om en statlig verksamhet tagen frĂ„n en totalitĂ€r planekonomisk statsapparat.
Under lÄgkonjunkturen för ett par Är sedan drog flera komponenttillverkare i elektronikbranschen ner pÄ sina produktionsresurser och fabriker stÀngdes. NÀr efterfrÄgan sedan steg satt vi kontraktstillverkare med komponentleverantörer som inte kunde leverera enligt vÄra behov, det vill sÀga efterfrÄgan översteg utbudet och vi fick en leverantörsstyrd verklighet. I en ideal vÀrld hade vi vÀnt oss till en annan leverantör, men det Àr ofta inte Àr möjligt i elektronikbranschen med unika komponenter och fÄ aktörer.
Om författaren: Olle Hulteberg Ă€r civilingenjör och entreprenör med flera lyckade företagsetableringar i bagaget. YrkeskarriĂ€ren har fokuserat pĂ„ förĂ€ndringsledning som inkluderat ett brett spektrum av roller och branscher. Olle Hulteberg Ă€r ocksĂ„ författare till boken "Att leda komplexa förĂ€ndringsprojekt". År 2007 förvĂ€rvade han tillsammans med Fredrik Berghel EDC i Munkfors som sedan byggts pĂ„ med ytterligare verksamheter. Idag Ă€r företaget en del av Inission-koncernen med produktion i Stockholm, Göteborg, Munkfors och Tallinn och en omsĂ€ttning pĂ„ 260 miljoner kronor. Olle Hulteberg Ă€r Ă€gare samt vd för Inission.
© Inission


Allokering anvĂ€nds som begrepp i branschen dĂ„ efterfrĂ„gan överstiger utbudet och leverantören fördelar och prioriterar sina komponenter till kunderna – vĂ„ra leverantörer har svĂ„rt att beskriva hur detta gĂ„r till och det ligger nĂ€ra till hands att tro att de helt enkelt inte vill beskriva hur detta sker.

Som kontraktstillverkare lever vi i en bransch med smĂ„ marginaler. VĂ„r kĂ€rnverksamhet Ă€r produktion – och vi konkurrerar genom en effektiv sĂ„dan. En stor del av vĂ„r kostnad utgörs av ingĂ„ende komponenter och dĂ„ priset varierar pĂ„verkar detta sjĂ€lvklart vĂ„r marginal. Som ni sĂ€kert förstĂ„r Ă€r det inte nyttigt att i detta lĂ€ge ha en sĂ„dan obalans i relationen med vĂ„ra leverantörer och branschen borde dĂ€rför göra en gemensam sak för att förbĂ€ttra villkoren.

VÄra största motparter Àr distributörer som importerar elektronikkomponenter frÄn tillverkarna. De ingÄr som en del i förÀdlingskedjan och tjÀnar ofta bra ur ett branschperspektiv. De tillför lite vÀrde dÄ deras prestation i mÄnga fall bara blir att vara budbÀrare av allokeringsbesked. Man kan tycka att vi kontraktstillverkare gemensamt borde hoppa över distributörsledet och handla direkt av tillverkarna men tyvÀrr samverkar tillverkarna med distributörerna sÄ att de eliminerat den möjligheten.

Med detta som bakgrund Ă€r det enkelt att förstĂ„ att det uppstĂ„r utpressningsliknande företeelser – de kallas spot-leverantörer, som köper upp komponenter i rent spekulationssyfte och priset kan bli 10-20 ggr högre. De mindre seriösa spot-leverantörerna skickar dessutom fejkade komponenter utan innehĂ„ll, eller med fel innehĂ„ll, vĂ€rlden runt.
Alternativt borde vi byta affĂ€rsmodell som frĂ€mjar prestation hos distributörerna. Den modell jag föresprĂ„kar Ă€r att vĂ„ra kunder tillsammans med oss Ă€ndrade konstruktionerna sĂ„ att vi anvĂ€nder komponenter frĂ„n bra leverantörer – för de finns.
>>Jag vill med denna debattartikel utmana branschen i allmÀnhet och inköpschefer i synnerhet<<

De kostnadssÀnkningar vi Ästadkommer genom att tillverka i Asien Àr smÄ jÀmfört med om vi skulle konstruera om vÄra apparater och göra dem mer anpassade för att frÀmja konkurrens i materialförsörjningsledet.

I de fall dÀr vi lyckats bygga om konstruktionerna med fokus pÄ att sÀnka materialkostnaderna har vi sparat 15 % av en produkts totala kostnad och samtidigt ökat flexibiliteten och leveransprecisionen. VÄrt företag omsÀtter idag nÀstan 300 miljoner kronor och vÄra kunder skulle pÄ detta sÀtt kunna spara 45 miljoner. EMS-branschen i Sverige omsÀtter totalt cirka 20 miljarder vilket ger en besparingspotential pÄ svindlande 3 miljarder. Det Àr mÄnga flyttlass till Asien för att spara motsvarande förÀdlingsvÀrde. SÄ, var börjar vi?

Jag vill med denna debattartikel utmana branschen i allmÀnhet och inköpschefer i synnerhet: VÄga stÄ emot erbjudande om prissÀnkningar genom kontraktstillverkning i lÄgkostnadslÀnder och fokusera istÀllet pÄ konstruktionen. SÀtt ocksÄ upp mÄl för prissÀnkning och arbeta aktivt med din kontraktstillverkare. Det gÄr. Resultaten Àr goda och ger dessutom avsevÀrd förbÀttring i leveransprecision. Tillsammans har vi chansen att stryka ordet allokering frÄn vÄr branschvokabulÀr en gÄng för alla. SÄ, var börjar vi?

Olle Hulteberg hos Inission
Annons
Annons
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2019-01-17 14:20 V11.11.0-2