Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© evertiq
Elektronikproduktion |

Evertiq på besök i Enics Malmö-fabrik

Evertiq packade ner kameran och tog en tur runt Enics Malmö-fabrik. Vi hann också prata utsikter för året som kommer.

Lunchtid. Det är fullsatt i den stora matsalen nere hos Enics i Malmö. På fabriksgolvet råder fortfarande febril aktivitet. Ett arbetslag har kallat till möte och håller genomgång. I de stora lokalerna huserade tidigare Flextronics, men numera bedriver kontraktstillverkaren Enics sin verksamhet här. Enics är – precis som evertiq tidigare har skrivit om – ytterst fokuserade inom sin nisch. Industriteknik och medicinteknik - det är där man vill vara. På en föränderlig marknad har man också anpassat produktionen till kundernas önskemål. Fokus de senaste åren har varit Fast Prototyping. Här är just Malmö-enheten en viktig utpost som blickar mot både Sverige och Europa. Enics levererar idag fler än 2 000 olika prototyper per år via Malmö, Västerås och Lohja, Finland. Johan Raneke är Key Account Manager och ansvarig för just Fast Prototyping. Han säger att man förvisso alltid arbetat med prototyper men att just Fast Prototyping blir allt viktigare när många kunder söker kortare ledtider:
Vår hit-rate för existerande kunder är hela 96% vilket är extremt bra. Men det är också vår överlevnad det handlar om
- Tidigare fick vi många gånger ett färdigt prototyp-paket med krav om leverans inom väldigt kort tid vilket ibland resulterade i att varken vi eller våra kunder var nöjda. Fast Prototyping är mer av ett partnerskap där pusselbitar sätts på plats efter hand de blir färdiga så att till exempel säkring av komponenter med långa ledtider och beredning kan påbörjas tidigt. Fast Prototyping ställer högre kvar på kunderna att tillhandahålla information och kontinuerlig kommunikation, förklarar han. Det ersätter dock inte den vanliga prototyp-servicen som också finns kvar. För att arbeta effektivt med krävande ledtider behövs också en rigid testverksamhet. Detta område har man därför valt att satsa extra på för att bespara kunderna tiden som krävs för att söka efter eventuella fel. Testerna gäller allt från labbtester till Flying Probe. Man är också med redan på designstadiet och gör en testbarhetsgranskningar. Utveckling under året Under föregående år vann man totalt 26 offerter och förlorade 2 stycken. 2 nya kunder räknade man in till Malmö-enheten. - Vår hit-rate för existerande kunder är hela 96% vilket är extremt bra. Men det är också vår överlevnad det handlar om, säger Tord Håkansson, Manager CRM & Service Solutions. Han menar att det här visar att kunderna litar på det arbete som Enics faktiskt utför. Företagets styrka, säger han, är att de tenderar att ha väldigt god kommunikation med kunderna, något som gör att man förstår vilka behov som finns och i slutändan leder till att man har en konkurrensfördel mot produktion i låglöneländer. Malmö-enheten har idag cirka 200 anställda. Att man inte gör just konsumentartiklar bidrar till att företaget för gemene man för en mer anonym tillvaro, menar Rose-Marie Reimer som är General Manager. Samtidigt pekar hon mot att fler och fler kunder inom de segment där man verkar får upp ögonen för Enics: - Vi har sett en stor ökning inom bland annat System Assembly och Box build-lösningar. Det kan bero på en reell ökning men jag tror också att det kan handla om en ökad medvetenhet hos våra kunder. De vet att vi är duktiga på det vi gör. Hur kommer det sig att ni fokuserat verksamheten på just medicin och industri istället för att, som många andra, ha ett ben överallt? - Vi känner att vi vill fokusera på områden där vi har stor kompetens. Vi vill arbeta med produkter som har en lång livscykel och där vi kan ha långa relationer med våra kunder. Så länge vi gör ett bra jobb har vi fortsatt existensberättigande. Hur kommer Malmö-enheten att arbeta framöver? - Vi kommer att verka som ett 100%-igt EMS-företag. Vår styrka i Malmö är att vi klarar stor mix i låga volymer samtidigt som vi finns nära våra kunder. Går en produkt upp i volym kan den transfereras till våra systerföretag i lågkostnadsländer. I slutet av en livscykel kan den flyttas tillbaka. Det handlar om att förstå de krav och önskemål vi har från våra kunder.
  • /
  • /
  • /
  • /
  • /
  • /
  • /
  • /
  • /
© Alla bilder evertiq / Enics

Annons
Annons
Visa fler nyheter
2024-04-15 11:45 V22.4.27-1
Annons
Annons