Annons
Annons
Annons
Annons
© Evertiq, bild från TEC2012 Analys | 05 november 2012

Mässhösten tar tempen på elektronikindustrin

Novembermörkret sänker sig över Sverige. De så kallade oxveckorna mellan midsommar och allhelgonahelgen är över. Men det är nu, bland mässor och mingel, som temperaturen verkligen tas på industrin inför vad som komma skall.

Mycket händer i världen just nu. Val i USA om bara några dagar. Konflikter på uppsegling både i Asien och Mellanöstern. Ekonomisk oro som söndrar Europa inifrån. Och mitt bland allt detta finns alla de företag som ska bära ekonomin. Som journalist är denna höst något av en drömsituation. Mässa hit, mässa dit. En chans att mingla, prata ikapp, träffa företag som man av någon anledning inte hunnit eller haft möjlighet att höra av sig till. Resväskan är konstant packad. Närmast väntar Elmia Subcontractor. Den är i och för sig något mer spretig än de mer dedicerade elektronikmässorna, men en stor del affärer görs direkt på golvet. Nästa vecka är det dags för den europeiska tungviktaren Electronica. Över 70'000 personer väntas samlas i München. Det är något fler än de 4 635 som hittade till den betydligt mer lokala Kistamässan och Svensk Elektronik 2012 i våras. Därefter har mini-mässan TEC2012 hunnits med. Bakom hörnet lurar också Elektronik 2013 i Göteborg. Trots att många vittnar om att besöksantalen minskar i takt med att också industrin i Sverige gör det, är mässorna just nu högintressanta. Givetvis är de alltid viktiga för företagen som önskar sälja tjänster och produkter. Men för oss journalister är de en chans att verkligen ta tempen. Krisen 2008-2009 definierades i någon mån av enighet. Nästan alla drabbades, även om vissa klarade sig betydligt bättre än andra. Nu står vi inför en ny potentiell ”kris”. Det finns en skiljelinje mellan de båda, och det är just enigheten. Om krisen 2008-2009 delades av nästan alla, definieras denna dipp istället av osäkerhet och försiktighet. Problemet är helt enkelt att ingen vet vart det tar vägen. Somliga företag ser siffror som pekar åt samma håll som 2008. Somliga har inte känt av något alls. Gemensamt är att alla går på nålar, är beredda och är lyhörda. Den vanligaste frågan när jag som journalist kommer ut på mässor och minglar runt är just: ”Hur upplever du läget just nu? Vad säger de ni pratar med?” Just nu varslas det en del. Försvarsmekanismerna som byggts upp på företagen för att klara en eventuell nedgång aktiveras. Fortfarande är det kanske inte ”kris” i sin rätta bemärkelse, även om ordet mer frekvent tycks förekomma i media, delvis därför att det säljer. Men allt fler tycks vara överens om att det finns en tröghet bland kunderna, en ovilja mot att lägga större order. Mässhösten är för oss journalister en chans att verkligen få ett grepp om hur det står till. Det är således till stor hjälp för oss när vi försöker att presentera situationen för våra läsare. Just nu är det nämligen lika svårt för oss att få ett totalt grepp, som det är för hela branschen i stort. Vi lutar oss mot analyser, vi scannar av en stor mängd information dagligen, men ingenting ger en klarare bild än att få prata med företagen direkt på plats. Jag avslutar därför med en liten uppmaning: Hör gärna av er till oss om ni befinner er på Elmia eller i München. Att få en pratstund och lite uppdatering om vad som händer på just ditt företag är något som vi uppskattar, men som våra läsare uppskattar ännu mer.
Visa fler nyheter
2019-11-12 07:31 V14.7.10-1