Elektronikproduktion |
Kunskap är framtiden
Svenskt Näringsliv har presenterat två nya rapporter om svensk tjänstehandel. Rapporterna bygger på företagsintervjuer och egen analys som ger intressanta svar på frågan hur Sverige kan ta sig tillbaka till toppen av den internationella välståndsligan
Tjänstesektorns betydelse för ekonomin har ökat kraftigt under de
senaste trettio åren. I västvärlden är den störst både som andel av BNP
och sysselsättning. Den internationella tjänstehandeln beräknas uppgå
till omkring 1 400 miljarder dollar årligen och växer snabbare än
varuhandeln. I den internationella tjänstehandeln ligger Sverige på 16:e
plats i världen.
- En framgångsrik GATS-förhandling inom WTO leder till minskade hinder
för export och import av tjänster. Detta ger stora vinster i form av
lägre priser och större utbud för konsumenterna, säger Jens Hedström
projektledare i Svenskt Näringsliv.
Rapporten Svensk internationell tjänstehandel - nuläge och möjligheter
visar att Sveriges ekonomi är starkt beroende av internationell varu-
och tjänstehandel, men att tjänstehandeln växer snabbare än varuhandeln.
Detta gäller speciellt kunskapsintensiva tjänster.
Slutsatserna är bland annat att Sverige skulle tjäna på fler och större
marknader för internationell tjänstehandel, att sektorer som sysslar med
avancerad teknik i olika former sannolikt har bäst förutsättningar för
ökad tjänsteexport.
- En satsning på export av kunskapsintensiva tjänster såsom IT/telekom,
finansiella tjänster och företagstjänster kan bli en tillväxtmotor för
Sverige säger Olof Erixon Svenskt Näringsliv, en av rapportförfattarna.
Rapporten Svensk internationell tjänstehandel, "Det finns bara
möjligheter" bygger på 17 intervjuer med företagsledare i 12 olika
tjänstebranscher. Dessa företag har idag tillsammans 680 000 anställda
varav cirka 80 procent i utlandet och säger att den enskilt viktigaste
förbättringen för tjänsteföretagen vore lägre, harmoniserade och stabila
skatter.
Bägge rapporterna finns i sin helhet på: www.svensktnaringsliv.se