Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© anatoly abyshev dreamstime.com Mönsterkort | 12 februari 2013

Upp, upp och upp för flexibla mönsterkort

2012 visade sig vara ett bra år för flexibla mönsterkortstillverkare, i och med att flexibla mönsterkort används i nästan alla populära elektroniska produkter och i synnerhet i tablets och smartphones, vilket har främjat marknaden stort.
Marknaden för flexibla mönsterkort uppgick till 10'680 miljoner dollar under 2012, en ökning med 15,2% jämfört med 2011.

Marknaden har upplevt den starkaste tillväxten bland elektroniska delar och komponenter under 2012, och förväntas bibehålla tillväxtfarten under 2013. Den globala marknaden förväntas uppgå till 11'628 miljoner dollar, vilket skulle innebära en ökning med 8.9% jämfört med 2012.

Även om marknaden upplever goda förhållanden, kan inte alla tillverkare utnyttja möjligheterna. Fujikura drabbades av den allvarligaste verksamhetsnedgången under 2012. Verksamheten drabbades hårt av översvämningen i Thailand i slutet av 2011, och har inte återhämtat sig än så länge, vilket har ledde till att intäkterna kraftigt minskade till endast hälften under 2011.

Fujikuras verksamhet började att återhämta sig långsamt under 2013, det är dock osannolikt att de kommer återfå order på kort tid.

NOK övertog marknaden i Fujikuras frånvaro, och för första gången såg de inkomster över 3 miljarder dollar under 2012.

Hon Hais ZDT såg också en betydande tillväxt. Med Apple som sin viktigaste kund, snodde de åt sig fler order från M-Flex under 2012, vilket ledde till en liten nedgång i intäkterna för M-Flex.

Flexibla mönsterkortstillverkare i Sydkorea har dragit nytta av populariteten av Samsungs smartphones och levererade bra resultat. Interflex, som inte bara levererar till Samsung utan även Apple, såg minskade order från Apple men kunde uppnå goda resultat på order från Samsung.

Flexcom, med 70% av sina intäkter från Samsung – såg intäkterna flyga upp 67,7% under 2012. SI Flex drogs dock ned av sin storkund LG.

Bland taiwanesiska tillverkare, är Flexium en leverantör till Apple och Career levererar huvudsakligen till marknaden på det kinesiska fastlandet.

Även om den kinesiska marknaden huserar många tillverkare är deras verksamhet på en väldigt liten skala. Den årliga inkomsten ligger mestadels under 206 miljoner SEK, och det är svårt att få ett stabilt orderflöde. Den totala marknaden är mycket bra, men tillverkarna i fastlandet kan inte till fullo dra nytta av marknadens expansion och uppnå en betydande omsättningstillväxt.

Kommentarer

Vänligen notera följande: Kritiska kommentarer är tillåtna och till och med uppmuntrade. Diskussioner är välkomna. Verbala övergrepp, förolämpningar, rasistiska och homofobiska kommentarer är inte tillåtna och sådana inlägg kommer att raderas.
Annons
Annons
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2018-05-11 10:46 V9.5.4-1