Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© Elektronikindustriföreningen i Göteborg Elektronikproduktion | 15 april 2013

KLE har växt i resan från utveckling till produktion

Karlberg/Ljungström Engineering AB blev utsedda till Årets Elektronikföretag i Västsverige 2012. Det beror bland annat på en explosiv tillväxt.
Företaget, som arbetar med strålkastare, startades inte som ett egentligt elektronikföretag. Det är snarare en roll som man har vuxit in i. Produkterna hamnar i arbetsfordon, allt från gruvmaskiner till skogsmaskiner.

"Vi växte i kraft av egna produkter."
Historien om företaget började för över 20 år sedan. Då hade man inom företagsgruppen producerande företag, något som gjorde att man kunde fokusera på enbart utvecklingsarbetet. Men, med tidens gång, har verksamheten expanderat.

– Vi har alltid haft produktion i vår grupp av företag och vi har utvecklat produkter till de producerande bolagen. Men vi insåg att för att kunna utveckla produkterna på ett bra sätt behövde vi en egen produktionsanläggning. Det möjliggjorde att vi kunde produktionsanpassa produkterna, säger Martin Karlberg, President KLE.

Idag verkar företaget internationellt med stor närvaro i Norden och Nordeuropa. KLE arbetar med en rad välrenommerade kunder som Caterpillar, Komatsu, Atlas Copco, Volvo, Toyota, HIAB och Kone - för att nämna några.

Totalt är man 32 anställda i Sverige och tillväxten har de senaste åren varit explosiv. Det gjorde att företaget uppmärksammades också av Elektronikindustriföreningen i Göteborg som för ett par veckor sedan meddelade att KLE blev "Årets Elektronikföretag i Västsverige 2012".

– Det känns alltid trevligt när man blir uppmärksammad och när någon annan anser att man har lyckats bra, säger Martin Karlberg.

Varför tror du att ni har vunnit?

– Det beror nog på att vi har vuxit väldigt kraftigt. Många andra företag i regionen är dessutom legotillverkare åt någon annan. Vi växte i kraft av egna produkter.

Ni verkar på en global marknad. Vilka tendenser ser ni just nu?

– Vi märkte av att det var lite mer dämpat över lag 2012. Just nu ligger det kvar på ungefär den nivån. Men det är väldigt olika från företag till företag. Det går inte att se någon tydlig trend. Två företag med väldigt lika produktmix går olika bra. Jag tror det beror på att man har olika avsättningsmarknader som i sin tur går olika bra. Men generellt sett är marknaden svagare.

Hur ser då framtiden ut?

– Planen är att växa ganska kraftigt. Bland annat vill vi in på nya utlandsmarknader. Men precis som alltid i vår bransch kommer vi att växa i språng. Man står stilla något år och sedan tar man ett stort kliv. Planen just nu är att bli tre till fyra gånger så stora som vi är idag. Men det får ta några år, avslutar Martin Karlberg.

Kommentarer

Vänligen notera följande: Kritiska kommentarer är tillåtna och till och med uppmuntrade. Diskussioner är välkomna. Verbala övergrepp, förolämpningar, rasistiska och homofobiska kommentarer är inte tillåtna och sådana inlägg kommer att raderas.
Annons
Annons
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2018-10-15 23:56 V11.6.0-2