Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© Kablia
Komponenter |

Kablia: 'Just nu är vi stolta som sjutton'

Det händer mycket hos Övertorneå-baserade kablagetillverkaren Kablia. 2012 blev ”all time high”, och 2013 ser ut att bli ännu bättre.

Vid årsskiftet tillträdde Anders Brismo som ny vd för kablagetillverkaren Kablia. Resan gick då från Stockholm och upp till hans rötter i Norrbotten. Och det har så här långt varit en resa som han sammanfattar i att ”det just nu går galet bra för Kablia”.
Anders Brismo, nytillträdd vd för Kablia sedan januari 2013. © Kablia
Den uppåtgående kurvan har hållit i sig under de senaste åren. 2012 gjorde man ett rekordår med en omsättning på 16 miljoner. Så här långt taktar man för 2013 på över 20 miljoner. – Vi taktar på en produktionsökning med 320 procent mot föregående år. Det har inneburit att vi också ökat personalstyrkan med 50 procent, säger Anders Brismo. Idag är man 16 personer i Sverige, och ytterligare nio anställda i Polen. Positionen som företaget har byggt upp ser därför stark ut just nu. Arbetet framöver kommer att gå ut på att dels vidmakthålla det som man byggt upp under resans gång, men också att fortsätta utveckla produktionen och öka kompetensen. Många norrländska företag pratar ofta om att de har en fördel i att arbetsmarknaden inte är lika rörlig som i storstadsregionerna, något som gör det lättare att behålla kompetent personal. Anders Brismo håller med om den bilden, men säger att det handlar mycket om hur arbetsplatsen är uppbyggd: – Det är klart att man till viss del upplever att det är lättare att få behålla personalen här. Samtidigt handlar det om att man måste skapa en attraktiv arbetsplats där medarbetarna trivs och kan göra sitt yttersta, samt har en hög lägstanivå. Mycket att vara stolta över Kablia har nyligen fått sin första finska order. Här tror Anders Brismo också att Kablia fått in en ”fot i dörren” som kan skapa ytterligare affärer på den finska marknaden, i synnerhet eftersom det rent geografiskt är mycket nära dit. Framöver ökar företaget också investeringstakten rejält, med över 300 procent. Pengarna ska bland annat läggas på utrustning som breddar den verksamhet som idag bedrivs inom kablageproduktionen. Kablia tittar också på att eventuellt ta över mer monteringsjobb från kunder som har det specifika önskemålet, något som dock i så fall kommer att ske utan att man konkurrerar med de företag som man idag levererar till, förklarar Anders Brismo. Arbetet på varumärket Kablia är också någonting han vill betona: – Vi har metodiskt jobbat med att bearbeta våra kunder. Här jobbar vi med både vänster och höger hjärnhalva. Idag är det lättare än någonsin att hitta leverantörer av komponenter eller tjänster som behövs, menar Anders Brismo. En enkel Google-sökning ger oftast en uppsjö av förslag. Här menar han att beslutet om vilka som får offerera i slutändan blir ett beslut som både fattas av den rationella, uträknande hjärnhalvan, men också av den emotionella: Vilka företag man har hört talas om och vilka sympatier som byggts upp runt det varumärket. Slutsatsen är att det händer mycket hos Kablia. Och Anders Brismo avslutar i ungefär samma anda som samtalet började i: – Just nu är vi stolta som sjutton.

Annons
Annons
Visa fler nyheter
2024-04-26 09:38 V22.4.33-2
Annons
Annons