Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© Kablia Komponenter | 25 april 2013

Kablia: 'Just nu är vi stolta som sjutton'

Det hĂ€nder mycket hos ÖvertorneĂ„-baserade kablagetillverkaren Kablia. 2012 blev ”all time high”, och 2013 ser ut att bli Ă€nnu bĂ€ttre.
Vid Ă„rsskiftet tilltrĂ€dde Anders Brismo som ny vd för kablagetillverkaren Kablia. Resan gick dĂ„ frĂ„n Stockholm och upp till hans rötter i Norrbotten. Och det har sĂ„ hĂ€r lĂ„ngt varit en resa som han sammanfattar i att ”det just nu gĂ„r galet bra för Kablia”.

Anders Brismo, nytilltrÀdd vd för Kablia sedan januari 2013.



© Kablia
Den uppÄtgÄende kurvan har hÄllit i sig under de senaste Ären. 2012 gjorde man ett rekordÄr med en omsÀttning pÄ 16 miljoner. SÄ hÀr lÄngt taktar man för 2013 pÄ över 20 miljoner.

– Vi taktar pĂ„ en produktionsökning med 320 procent mot föregĂ„ende Ă„r. Det har inneburit att vi ocksĂ„ ökat personalstyrkan med 50 procent, sĂ€ger Anders Brismo.

Idag Àr man 16 personer i Sverige, och ytterligare nio anstÀllda i Polen. Positionen som företaget har byggt upp ser dÀrför stark ut just nu. Arbetet framöver kommer att gÄ ut pÄ att dels vidmakthÄlla det som man byggt upp under resans gÄng, men ocksÄ att fortsÀtta utveckla produktionen och öka kompetensen.

MÄnga norrlÀndska företag pratar ofta om att de har en fördel i att arbetsmarknaden inte Àr lika rörlig som i storstadsregionerna, nÄgot som gör det lÀttare att behÄlla kompetent personal. Anders Brismo hÄller med om den bilden, men sÀger att det handlar mycket om hur arbetsplatsen Àr uppbyggd:

– Det Ă€r klart att man till viss del upplever att det Ă€r lĂ€ttare att fĂ„ behĂ„lla personalen hĂ€r. Samtidigt handlar det om att man mĂ„ste skapa en attraktiv arbetsplats dĂ€r medarbetarna trivs och kan göra sitt yttersta, samt har en hög lĂ€gstanivĂ„.

Mycket att vara stolta över

Kablia har nyligen fĂ„tt sin första finska order. HĂ€r tror Anders Brismo ocksĂ„ att Kablia fĂ„tt in en ”fot i dörren” som kan skapa ytterligare affĂ€rer pĂ„ den finska marknaden, i synnerhet eftersom det rent geografiskt Ă€r mycket nĂ€ra dit.

Framöver ökar företaget ocksÄ investeringstakten rejÀlt, med över 300 procent. Pengarna ska bland annat lÀggas pÄ utrustning som breddar den verksamhet som idag bedrivs inom kablageproduktionen. Kablia tittar ocksÄ pÄ att eventuellt ta över mer monteringsjobb frÄn kunder som har det specifika önskemÄlet, nÄgot som dock i sÄ fall kommer att ske utan att man konkurrerar med de företag som man idag levererar till, förklarar Anders Brismo.

Arbetet pÄ varumÀrket Kablia Àr ocksÄ nÄgonting han vill betona:

– Vi har metodiskt jobbat med att bearbeta vĂ„ra kunder. HĂ€r jobbar vi med bĂ„de vĂ€nster och höger hjĂ€rnhalva.

Idag Àr det lÀttare Àn nÄgonsin att hitta leverantörer av komponenter eller tjÀnster som behövs, menar Anders Brismo. En enkel Google-sökning ger oftast en uppsjö av förslag. HÀr menar han att beslutet om vilka som fÄr offerera i slutÀndan blir ett beslut som bÄde fattas av den rationella, utrÀknande hjÀrnhalvan, men ocksÄ av den emotionella: Vilka företag man har hört talas om och vilka sympatier som byggts upp runt det varumÀrket.

Slutsatsen Àr att det hÀnder mycket hos Kablia. Och Anders Brismo avslutar i ungefÀr samma anda som samtalet började i:

– Just nu Ă€r vi stolta som sjutton.
Annons
Annons
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2018-12-13 13:08 V11.10.14-2