Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© anton-andronov-dreamstime.com Elektronikproduktion | 03 juni 2013

Vad händer med Volvo?

FrÄgan har vÀxt i legitimitet sedan förra veckan, dÄ biltillverkaren hamnade pÄ en ansedd lista över varumÀrken som kan försvinna frÄn den amerikanska marknaden.
Det Àr 24/7 Wallstreet som i sin Ärliga genomgÄng av tio varumÀrken som kan försvinna i USA har listat Volvo pÄ en mindre smickrande femteplats. Motiveringen Àr att Volvo aldrig varit nÄgon stor tillverkare av bilar i USA och att deras marknadsandel fallit ytterligare, till 0,3 procent. Samtidigt konkurrerar man med jÀttar som General Motors och Toyota, samt low end-modellerna hos företag som BMW.

Under Ärets första fyra mÄnader sÄlde Volvo nÀra 20'000 bilar i USA. Det Àr en försÀljningsminskning med 8 procent, trots att bilmarknaden i USA totalt ökade med 7 procent, skriver 24/7 Wallstreet.

Volvos öde Àr givetvis intressant att följa pÄ nÀra hÄll, inte minst med anledning av Saabs öde. De mÄnga underleverantörerna som inte kunde fÄ betalt för sina tjÀnster, stadiga strömmar av uppsÀgningar och flydd kompetens ligger fortfarande fÀrskt i minnet ute i branschen.
Annons
Annons
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2018-11-21 11:24 V11.9.8-1