© anton-andronov-dreamstime.com Elektronikproduktion | 03 juni 2013

Vad händer med Volvo?

Frågan har växt i legitimitet sedan förra veckan, då biltillverkaren hamnade på en ansedd lista över varumärken som kan försvinna från den amerikanska marknaden.
Det är 24/7 Wallstreet som i sin årliga genomgång av tio varumärken som kan försvinna i USA har listat Volvo på en mindre smickrande femteplats. Motiveringen är att Volvo aldrig varit någon stor tillverkare av bilar i USA och att deras marknadsandel fallit ytterligare, till 0,3 procent. Samtidigt konkurrerar man med jättar som General Motors och Toyota, samt low end-modellerna hos företag som BMW.

Under årets första fyra månader sålde Volvo nära 20'000 bilar i USA. Det är en försäljningsminskning med 8 procent, trots att bilmarknaden i USA totalt ökade med 7 procent, skriver 24/7 Wallstreet.

Volvos öde är givetvis intressant att följa på nära håll, inte minst med anledning av Saabs öde. De många underleverantörerna som inte kunde få betalt för sina tjänster, stadiga strömmar av uppsägningar och flydd kompetens ligger fortfarande färskt i minnet ute i branschen.

Kommentarer

Vänligen notera följande: Kritiska kommentarer är tillåtna och till och med uppmuntrade. Diskussioner är välkomna. Verbala övergrepp, förolämpningar, rasistiska och homofobiska kommentarer är inte tillåtna och sådana inlägg kommer att raderas.
Visa fler nyheter
2018-07-18 17:55 V10.0.0-2