Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© Electrotech Elektronikproduktion | 04 juni 2013

Electrotechs framgångsfaktorer: Samarbete och kundmix

Evertiq har tagit tempen i Kalix, nÀrmare bestÀmt hos Electrotech. Det Àr ett av företagen i Nordsverige som just nu upplever en stark tillvÀxt.
Electrotech i norrbottniska Kalix gÄr som tÄget. Det Àr lÀtt att fÄ intrycket att företagen norröver har klarat sig relativt bra i den motvind som blÄst genom industrin i stort under det föregÄende Äret. Just Kalix har utvecklats till nÄgot av en kluster-ort dÀr mycket kompetens har samlats. Det nÀra samarbetet mellan företagen i norr kan vara en förklaring bakom framgÄngarna, sÀger Stefan Nordmark, en av grundarna bakom Electrotech. Han menar ocksÄ att kundmixen varit en faktor:
"Man ska ha mer stolpe in Àn stolpe ut sÄ att sÀga, och det har vi haft."

© Electrotech, Stefan Nordmark

– Jag tror att de kunder man har haft i norr Ă€r mer industriella. Vad jag menar med det Ă€r att de jobbar inom annat Ă€n ”consumer”-produkter. Det Ă€r det ena, det andra Ă€r att man har jobbat med det som Ă€r lite framtidsomrĂ„den. Det Ă€r bland annat produkter som gör att man kan bestĂ€mma nĂ€r saker ska hĂ€nda och som gör att du inte behöver bli överraskad nĂ€r saker hĂ€nder. Exempel Ă€r accelerometrar, fuktighet-sensorer och ultraljudssensorer.

PÄ just samarbetsfronten tror Stefan Nordmark att en nyckel har varit medlemskapet i IUC Electropolis, en plattform för samarbete inom elektronikbranschen i VÀsterbotten och Norrbotten. Inom gruppen har man samlat kompletterande kompetens, nÄgot som möjliggör att man kan hjÀlpa varandra att hitta rÀtt partner för olika produkter och lösningar.

Stark tillvÀxt under Äret

Electrotechs strategi Àr att arbeta mot kommunikation och mÀtteknik. Inom lösningar som RFID utvecklar man bÄde egna produkter och tillverkar i nÀra samarbete med OEM-kunder. Dessa ovan nÀmnda omrÄden tillsammans med medicinteknik gör att man kunnat se en stark tillvÀxt. Förra Äret vÀxte företaget med ungefÀr 50 procent. Stefan Nordmark inflikar:

– Och i Ă„r ser det mycket, mycket bra ut. Det ser till och med bĂ€ttre ut Ă€n i fjol.

En av framtidssatsningarna handlar om att kunna bredda försÀljningen ytterligare:

Utdrag ur motiveringen till priset Almi Företagspartner Nords och Norrbottens lÀns landstings gemensamma nÀringslivspris för 2012:

Ägarnas intresse för mĂ€nniskor och insikten om vikten av personalens kompetensutveckling har bidragit till ett framgĂ„ngsrikt företag. ElectroTech har en tydlig jĂ€mstĂ€lldhetsplan och ser att mĂ„ngfald ger dynamik i verksamheten. Företaget har en kvalitets- och miljöpolicy som de synliggör för sina kunder.

ElectroTech jobbar aktivt redan i grundskolan med att öka teknikintresset hos framförallt flickor. De erbjuder ocksÄ elever företagsbesök och prao samt engagerar sig i lÀrarnas fortbildning i teknik.

– Vi jobbar just nu med ett exportprojekt som började förra Ă„ret, tillsammans med Business Sweden (tidigare exportrĂ„det, red. anmĂ€rkning). Det Ă€r vi mycket nöjda med. Vi försöker alltid att satsa pĂ„ framtiden. NĂ€r man Ă€r ett litet bolag, som vi Ă€r, dĂ„ mĂ„ste man ha egna produkter. Vi kommer att gĂ„ ut hĂ„rdare och försöka sĂ€lja. Tidigare har det alltid varit sĂ„ att vi blivit kontaktade.

Utöver dessa projekt har man ocksÄ en stor global industrikund som man kan vÀxa tillsammans med. Sammanfattat handlar de omrÄden som Electrotech valt att satsa pÄ om segment dÀr livscykeln Àr lite lÀngre.

Förra Äret uppmÀrksammades företaget ocksÄ dÄ man vann Almi Företagspartner Nords och Norrbottens lÀns landstings gemensamma nÀringslivspris för 2012. Motiveringen handlar bland annat om att företaget har försökt att verka för ökat teknikintresse inom grundskolan samt att man har ett stort intresse för nÀringslivs- och samhÀllsfrÄgor.

– Vi tror att det Ă€r viktigt att man som företag inte bara engagerar oss sjĂ€lva utan ocksĂ„ gĂ„r utanför och försöker lyfta upp andra.

Men trots framgÄngarna förblir man i slutÀndan ödmjuka:

– Visst Ă€r det sĂ„ att viss 'tur förtjĂ€nar man', men man behöver ha annan tur ocksĂ„. Man ska ha mer stolpe in Ă€n stolpe ut sĂ„ att sĂ€ga, och det har vi haft. Vi Ă€r vĂ€ldigt stolta över vĂ„rt bolag och över vĂ„r personal, avslutar Stefan Nordmark.
Annons
Annons
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2018-11-21 11:24 V11.9.8-2