Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© Propoint
Elektronikproduktion |

Propoint: 'Det blåser åt rätt håll'

Kontraktstillverkaren Propoint ser en marknad på uppåtgående efter en kärvare inledning. Nu under året görs bland annat en satsning på medicinteknik.

Propoints certifiering enligt ISO 13485:2008 kom som ett naturligt steg då företaget både har haft, men också vill öka engagemanget inom fältet: – Det här innebär att vi har möjlighet att knyta oss an fler kunder inom det här segmentet och stärka relationen till de kunder vi redan har. Vi har som strategi att bli starkare på denna sidan. Vi tror att vi kan växa med kunder som behöver närhet och snabba omställningar, flexibilitet och hög komplexitet. Det gäller även graden av förädling med mer komplexa produkter och inte bara kretskort, säger marknadschef Peter Skårfors.
"Vi tror att vi kan växa med kunder som behöver närhet och snabba omställningar, flexibilitet och hög komplexitet."
Hur kommer det sig att ni har valt att sikta in er på att bli bättre inom just det här segmentet? – Vi har haft kunder inom medicinteknik i många år. Det är ett attraktivt marknadssegment som vi vill bli starkare och växa inom. Vi ser bra tillväxtpotential där helt enkelt och gillar tuffa kundkrav. Dessutom är det ett stabilt marknadssegment som kompletterar övriga ganska bra. Propoint arbetar bland annat mot industri, marin, IT- och fordonssidan, utöver medicintekniken. Spridningen ger stabilitet över konjunkturcyklerna och detta är också en medveten strategi från företagets sida. Föregående år och i början av detta året har buden inom industrin varit lite olika. För vissa passerade lågkonjunkturen relativt obemärkt, för andra har det varit tuffare. Peter Skårfors menar att mindre och medelstora företag i regel har lite sämre sikt framåt då de tenderar att ligga längre bak i kedjan. Samtidigt är trenden just nu uppåtgående. – I början av året satt jag på evertiqs paneldebatt på mässan nere i Göteborg. Då sade vissa branschkollegor att de kände ett uppsving som vi inte gjorde just då. För oss märkte vi att marknaden började vända i slutet av Q1 och in i Q2. Det är svårt att säga att vinden helt har vänt, men det blåser åt rätt håll. Sedan vågar man ju inte dra för stora växlar av det, de senaste åren har lärt oss att marknaden rör sig snabbare. Världen ser lite annorlunda ut. Propoint taktar idag runt 100 miljoner kronor i omsättning och har runt 65 anställda. Det här året ser ut att bli bättre än det förra, bland annat tack vare en stororder från Volvo. Med anledning av detta har man också investerat ytterligare i en robot för produktionen. - Projektet mot Volvo rullar i tvåskift, leveranser sker en gång i veckan och ser ut att bli det enskilt största för 2013.
"Fordonsbranschen är en viktig bransch här på västkusten, regionen är ju i någon mån beroende av de båda Volvo-bolagen."
Trots det vill man från Propoints sida vara ödmjuka: – Det är såklart en viktig order för oss, men vi värderar ju alla kunder lika mycket, oavsett om de är stora eller små. Det flesta av våra större kunder började som prototypkunder från början. Ni arbetar en del mot fordonsindustrin som varit lite ostadig under de senaste åren. Hur tänker ni kring det? – Först och främst har vi sett till att vi har en spridning över olika marknadssegment så att inget dominerar. Fordon står för kanske en tredjedel av vår försäljning. Sedan är det givetvis så att man följer utvecklingen noga. Fordonsbranschen är en viktig bransch här på västkusten, regionen är ju i någon mån beroende av de båda Volvo-bolagen. Finns det någonting annat som händer under året? – Vi har inte så mycket maskiner att köpa just nu. Vi har satsat mycket på att automatisera i fabriken och har det vi behöver. Nu handlar det om att bli effektivare och få ut det mesta av de resurser vi har. Vi ska arbeta med de mjuka värdena.

Annons
Annons
Visa fler nyheter
2024-04-25 14:09 V22.4.31-2
Annons
Annons