Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© iFixit
Teknik |

Nintendo Virtual Boy på insidan

Det är dags att titta närmare på retrotekniken, denna gång i form av Nintendos omtalade Virtual Boy.

Även om konsolen var ett misslyckande när den släpptes 1995 har den ändå blivit ikonisk. iFixit-gänget tyckte dessutom att uppdraget var deras mest intressanta till dags datum. Virtual Boy lanserades som en "32-bit, 3D-upplevelse" tänkt att eliminera all extern stimuli från spelandet. Konsolen har också hamnat på den kanske inte fullt så smickrande listan som Time Magazine lät komponera över tidernas sämsta uppfinningar. Virtual Boy fanns bara tillgänglig i Nordamerika under sju månader och enbart 770'000 enheter såldes under den tiden. Det kan jämföras med Nintendo 64 och en försäljning på nära 33 miljoner enheter under sin levnad. Specifikationer:
  • Processor: 20 MHz, 32-bit RISC
  • 128 KB dual-port VRAM
  • 384 x 224 pixel upplösning
  • 2-bit monochrome display (svart och tre nyanser av rött)
  • 16-bit stereoljud
Moderkortet är ansvarigt för att ta emot signaler från kontroll, att ladda spelkassetterna, skicka ut ljud och driva LED-displayen. Chip inkluderar:
  • Nintendo '95 VUE-VPU, 9520KK023
  • Nintendo NVC-VUE, (C) NEC '91 '93 9520KX003
  • Nintendo VRM-VUE, 9508KU028
  • Toshiba TC511664BJ-80 128 KB of DRAM
  • Toshiba TC511632FL-70
  • Nintendo '95 VSU-VUE ATT, 9507A3014
  • Texas Instruments 57A5CXK, HCU04
3D-effekten hos enheten uppnåddes genom en så kallad parallax-effekt, det vill säga att bilden skickas ut mot olika synfält. Hjärnan lägger ihop resultatet av de olika synfälten för att skapa djup, vilket får bilden att verka vara i 3D. Som vanligt finns all info hos iFixit

Annons
Visa fler nyheter
2024-04-15 11:45 V22.4.27-2
Annons
Annons