Annons
Annons
© alexander podshivalov dreamstime.com Teknik | 30 juli 2013

iPad – historiskt låg marknadsandel

De globala leveranserna av 7-tumsplattor med WSVGA-upplösning och över landade på 41,1 miljoner enheter, en minskning med 12,4 procent från kvartalet innan.
Flera faktorer till nedgången finns, bland annat säsongsbetonade sådana, samt produktcyklerna för vissa av de breda produkterna och lager-justeringar.

WitsView skriver att Apple - fortfarande största leverantör av plattor - såg sin 9'7-platta gå in i end-of-life-cykeln, samtidigt som försäljningen av iPad mini var sämre. Totalt hade iPad historiskt låga 35,5 procent av marknaden för surfplattor.

Trots att Samsungs försäljning i antalet enheter också minskade under kvartalet steg marknadsandelen ändå från 20,2 procent till 21,5. Två av de företag som lyckades växa i leveranser, genom fördelaktig prissättning, var Asus och Acer. Kvartal-till-kvartal låg tillväxten här på 60 respektive 36 procent.

Två av de stora förlorarna under kvartalet var de mer långsiktiga vinnarna i entry-level-segemtet, Google och Amazon. De lyckades bara sälja 1,1 respektive 0,9 miljoner plattor under kvartalet.

Kommentarer

Vänligen notera följande: Kritiska kommentarer är tillåtna och till och med uppmuntrade. Diskussioner är välkomna. Verbala övergrepp, förolämpningar, rasistiska och homofobiska kommentarer är inte tillåtna och sådana inlägg kommer att raderas.
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2018-10-15 23:56 V11.6.0-1