Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© Mobilgaraget Teknik | 07 oktober 2013

Mobilgaraget laddar upp

Om du har tillbringat en lång tid på att vänta så har du nog insett att din smartphone snabbt blir din bästa vän – tills batteriet gör vad det gör bäst – tar slut. Roger Tofft har dock en lösning.

Jag sitter gärna och pillar på min telefon på pendeltåget på väg in till Stockholm, batteriet grinar ofta illa när jag kliver av. Det Roger Tofft med sitt företag Mobilgaraget erbjuder mig är att kunna lämna in min telefon i en laddningsstation som jag kan låsa, och komma tillbaka och hämta den efter 30 minuter. Vi har sett liknande lösningar förut, dock så är det oftast lösa sladdar som kräver att du står kvar och väntar på att du är klar. Vi tar det från början. ”Jag började att kartlägga världen över, och försökte se vad det fanns för möjligheter och vilka som skulle kunna tillverka det här. Efter det följde en undersökning av marknaden, vart intresset låg. Tillslut så hittade jag ChargeBox i England – som har hållit på med detta i sju år – men som fick sitt riktiga genomslag efter OS i London.” Sagt och gjort – Roger åkte direkt till England och inledde förhandlingar med ChargeBox. ”Vi inledde förhandlingar, och jag kollade in mer hur lösningen fungerade, intervjuade användare och konstaterade att det här är för oss. Jag tyckte det var konstigt att vi – i Sverige – var så långt efter med det här, framför allt när man vet att det säljs 3,8 miljoner telefoner i Sverige, varje år.” Iden är väldigt enkel egentligen: man går fram och öppnar en av boxarna, du har tre sladdar att välja på, kopplar in telefonen och låser, och efter 30 minuter stängs laddningen av. ”ChargeBox är tillverkaren och säljare för Storbritannien, och för mig som är ansvarig för hela Norden och Baltikum så är det en stor trygghet, för är det något som vi behöver utveckla så vet jag att dem är lika angelägna att få igång det som jag är.” Marknadsmöjligheterna är enligt Roger väldigt stora, han har fått stark respons från restaurangbranschen och eventbranschen. ”Expansionen kommer att bli stor, och mycket på grund av att svenskarna använder sina smartphones så mycket, så på sätt och vis kanske vi har större behov än engelsmännen har, vi är väldigt duktiga på att använda platstjänster och betalfunktioner, sånt som drar batteri.”
Faktaruta© Mobilgaraget
Företaget är inte mer än tre månader gammal, men förfrågningar kommer redan in från utanför Sverige. ”Just nu förhandlar vi med shoppingcenter och restaurangbranschen, men vi har redan fått en förfrågan från en stor teleoperatör i Danmark. Så Danmark, Finland och Norge kommer inom kort att startas upp efter det förflyttar vi oss till Baltikum.” Men intresset för lösningen sträcker sig bra mycket längre. Roger berättade att han under dagen för intervjun hade fått en förfrågan från ett land bra längre öster ut. ”Nästa stora steg för oss nu är service. Servicen är otroligt viktig, kablar går ju sönder efter hög användning, och det är något som är otroligt viktigt för varumärket inte minst. Så det vi ska göra nu är att sätta oss ner med olika leverantörer och försöka hitta en bra servicepartner som kan hjälpa oss i hela Norden, just nu tar vi hand om allt själva. Förutom det så siktar vi på att lansera en app som visar vart våra laddningsstationer är.” Roger avslutar med att han var säker på att det skulle gå bra för Mobilgaraget, men hade absolut inte förväntat sig ett så pass stort mottagande.
Annons
Annons
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2019-11-12 07:31 V14.7.10-2