Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© Mobilgaraget Teknik | 07 oktober 2013

Mobilgaraget laddar upp

Om du har tillbringat en lĂ„ng tid pĂ„ att vĂ€nta sĂ„ har du nog insett att din smartphone snabbt blir din bĂ€sta vĂ€n – tills batteriet gör vad det gör bĂ€st – tar slut. Roger Tofft har dock en lösning.
Jag sitter gÀrna och pillar pÄ min telefon pÄ pendeltÄget pÄ vÀg in till Stockholm, batteriet grinar ofta illa nÀr jag kliver av. Det Roger Tofft med sitt företag Mobilgaraget erbjuder mig Àr att kunna lÀmna in min telefon i en laddningsstation som jag kan lÄsa, och komma tillbaka och hÀmta den efter 30 minuter.

Vi har sett liknande lösningar förut, dock sÄ Àr det oftast lösa sladdar som krÀver att du stÄr kvar och vÀntar pÄ att du Àr klar.

Vi tar det frÄn början.

”Jag började att kartlĂ€gga vĂ€rlden över, och försökte se vad det fanns för möjligheter och vilka som skulle kunna tillverka det hĂ€r. Efter det följde en undersökning av marknaden, vart intresset lĂ„g. Tillslut sĂ„ hittade jag ChargeBox i England – som har hĂ„llit pĂ„ med detta i sju Ă„r – men som fick sitt riktiga genomslag efter OS i London.”

Sagt och gjort – Roger Ă„kte direkt till England och inledde förhandlingar med ChargeBox.

”Vi inledde förhandlingar, och jag kollade in mer hur lösningen fungerade, intervjuade anvĂ€ndare och konstaterade att det hĂ€r Ă€r för oss. Jag tyckte det var konstigt att vi – i Sverige – var sĂ„ lĂ„ngt efter med det hĂ€r, framför allt nĂ€r man vet att det sĂ€ljs 3,8 miljoner telefoner i Sverige, varje Ă„r.”

Iden Àr vÀldigt enkel egentligen: man gÄr fram och öppnar en av boxarna, du har tre sladdar att vÀlja pÄ, kopplar in telefonen och lÄser, och efter 30 minuter stÀngs laddningen av.

”ChargeBox Ă€r tillverkaren och sĂ€ljare för Storbritannien, och för mig som Ă€r ansvarig för hela Norden och Baltikum sĂ„ Ă€r det en stor trygghet, för Ă€r det nĂ„got som vi behöver utveckla sĂ„ vet jag att dem Ă€r lika angelĂ€gna att fĂ„ igĂ„ng det som jag Ă€r.”

Marknadsmöjligheterna Àr enligt Roger vÀldigt stora, han har fÄtt stark respons frÄn restaurangbranschen och eventbranschen.

”Expansionen kommer att bli stor, och mycket pĂ„ grund av att svenskarna anvĂ€nder sina smartphones sĂ„ mycket, sĂ„ pĂ„ sĂ€tt och vis kanske vi har större behov Ă€n engelsmĂ€nnen har, vi Ă€r vĂ€ldigt duktiga pĂ„ att anvĂ€nda platstjĂ€nster och betalfunktioner, sĂ„nt som drar batteri.”

Faktaruta© Mobilgaraget
Företaget Àr inte mer Àn tre mÄnader gammal, men förfrÄgningar kommer redan in frÄn utanför Sverige.

”Just nu förhandlar vi med shoppingcenter och restaurangbranschen, men vi har redan fĂ„tt en förfrĂ„gan frĂ„n en stor teleoperatör i Danmark. SĂ„ Danmark, Finland och Norge kommer inom kort att startas upp efter det förflyttar vi oss till Baltikum.”

Men intresset för lösningen strÀcker sig bra mycket lÀngre. Roger berÀttade att han under dagen för intervjun hade fÄtt en förfrÄgan frÄn ett land bra lÀngre öster ut.

”NĂ€sta stora steg för oss nu Ă€r service. Servicen Ă€r otroligt viktig, kablar gĂ„r ju sönder efter hög anvĂ€ndning, och det Ă€r nĂ„got som Ă€r otroligt viktigt för varumĂ€rket inte minst. SĂ„ det vi ska göra nu Ă€r att sĂ€tta oss ner med olika leverantörer och försöka hitta en bra servicepartner som kan hjĂ€lpa oss i hela Norden, just nu tar vi hand om allt sjĂ€lva. Förutom det sĂ„ siktar vi pĂ„ att lansera en app som visar vart vĂ„ra laddningsstationer Ă€r.”

Roger avslutar med att han var sÀker pÄ att det skulle gÄ bra för Mobilgaraget, men hade absolut inte förvÀntat sig ett sÄ pass stort mottagande.
Annons
Annons
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2019-01-11 20:28 V11.10.27-2