Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© MyEco Elektronikproduktion | 13 november 2013

MyEco - en produkt framtagen med lokala leverantörer

Med en grundtanke om miljövÀnliga transporter föddes idén om MyEcos elcyklar. Det unika i sammanhanget Àr att projektet drivits nÀstan helt lokalt med företag som bland andra Lundinova, Partnertech och HöganÀs inblandade.
Just nu hÄller MyEco pÄ att strukturera upp serieproduktionen av sina elcyklar, baserade pÄ HöganÀs drivsystem. Den första batchen kommer att bestÄ av 100 enheter. Tanken Àr att man ska visa upp cyklarna, bÄde inhemskt men ocksÄ ute i Europa:

– Vi hoppas och tror att vi kan fĂ„ ut den hĂ€r produkten bĂ„de inhemskt och externt. Vi ser större potential pĂ„ exportmarknaden Ă€n i Sverige dĂ„ vi i Sverige har en mycket lĂ€gre prisbild för kvalitetscyklar i huvudet Ă€n vad man har ute i Europa, sĂ€ger Rickard Olsson, grundare och delĂ€gare av MyEco.

Arbetet med elcyklarna har pÄgÄtt under en lÀngre tid. Utvecklingen av sjÀlva motorn startade 2010 och 2012 var den första versionen av klar. MyEco AB kopplades in 2011 för att bidra med kompetens inom elcykelapplikationer. Efter inledande tester med standardkomponenter blev det snart tydligt att det behövdes en egen motorstyrning samt en display som gav rÀttvisa Ät den egna elcykelmotorn.

Jens Rassmus pÄ HöganÀs kom i kontakt med Rickard Olsson nÀr den sistnÀmnde arbetade Ät HöganÀs som konsult. Det blev sjÀlva starten för samarbetet. Han berÀttar hur det kom sig att just cyklar Àr ett bra steg för HöganÀs:

– Vi valde just cykelmarknaden för att inom den teknologi vi utvecklat Ă€r det hĂ€r den lĂ€gsta prestandanivĂ„n. Det Ă€r den minsta motorn och det minsta drivsystemet som vi kan tillverka pĂ„ ett effektivt sĂ€tt. Valet Ă€r dĂ€rför sprunget ur att vi ville börja i en Ă€nda som innebĂ€r lĂ€gre investeringar rent verktygsmĂ€ssigt och för att det Ă€r enklast att börja med en liten motor.

Han fortsÀtter:

– Att designa en cykel för eldrift kan verka som att man bara hĂ€nger pĂ„ nĂ„got men det pĂ„verkar i sjĂ€lva verket hela konstruktionen och designen sĂ„ pass mycket att elektrifieringen ska vara med frĂ„n dag ett. Det gör att man kan integrera funktioner och komponenter sĂ„ att det blir snyggt och effektivt i slutĂ€ndan.

Drivsystemen kunde levereras i slutet av vÄren och sedan har man invÀntat leveranserna av batterier, nÄgot som sker frÄn HöganÀs partner AllCell i Chicago. De Àr dock en av fÄ leverantörer som inte Àr svenska, nÄgot som gör projektet ganska unikt. Till större part Àr det nÀmligen lokala underleverantörer som anvÀnts.

Raissa Kruse ansvarar för eldriftsystemen pÄ HöganÀs. Hon förklarar hur man tÀnkte nÀr olika leverantörer skulle vÀljas:

– Det finns flera faktorer. Om man ser till det kompetensmĂ€ssiga Ă€r det ju sĂ„ att om man bygger upp en verksamhet har man inte alltid kompetensen sjĂ€lv utan vĂ€nder sig istĂ€llet till ett lokalt utvecklingslabb. NĂ€r det gĂ€ller produktionsledet finns det underleverantörer av elektronik över hela vĂ€rlden. Oftast Ă€r det sĂ„ att ingen Ă€r bĂ€ttre Ă€n nĂ„gon annan och dĂ„ Ă€r det naturligt att man vĂ€nder sig till nĂ„gon i nĂ€rheten. Vi har ju leverantörer i vĂ€rldsklass hĂ€r i nĂ€romrĂ„det.

Raissa Kruse sÀger ocksÄ att det faktum att man sitter nÀra varandra innebÀr stora fördelar i kommunikationen dÀr man helt enkelt slipper förlita sig till mejl och videokonferenser för att kunna möta de andra parterna i projektet.

Listan kan göras lÄng

MÄnga lokala spelare har varit inblandade i Myecos elcyklar. Hit hör bland annat konsulthuset Lundinova som hjÀlpt till med utvecklingen i vissa delar av projektet. Zenith Design har bidragit med designarbetet, bÄde till elektronikkapslingen och displayen. Ramen till cykeln har ritats av MyEco i tÀtt samarbete med HöganÀs, och tillverkas i Kina. Med pÄ tÄget finns ocksÄ produktutvecklings-huset Scalae. NÀr det gÀller produktionen av de elektroniska systemen har flera företag varit inblandande. Kontraktstillverkaren Partnertech Àr ett av dem.

Partnertech har varit ansvariga för produktionen av den display som ska styra cykeln. Uppdraget kom frÄn Lundinova som arbetat med att ta fram designen. Luciano Pascuariello, Business Development Manager hos Partnertech berÀttar om deras roll som tillverkare:

– Det vi kan bidra med i sĂ„na hĂ€r projekt Ă€r vĂ„rt kunnande inom produktionsteknik. HĂ€r handlar det inte bara om ett kretskort utan om ett hölje ocksĂ„. Det hĂ€r Ă€r en produkt som ska vara utomhus och krĂ€ver en korrekt försegling. Den mĂ„ste bland annat tĂ„la damm och fukt, sedan kan den bli tappad i marken.

Partnertechs roll har varit att produktionsanpassa displayen efter de specifikationer som Àr nödvÀndiga för projektet. Just att det drivits som ett lokalt projekt tycker Luciano Pascuariello Àr extra spÀnnande, samtidigt Àr han förvÄnad över att företag inte anvÀnder den kanalen oftare:

– Det Ă€r ett ovanligt projekt, framför allt tycker jag dock att det Ă€r förvĂ„nande att det hĂ€r inte sker oftare. Kompetensen att ta fram sĂ„na hĂ€r produkter och att tillverka dem finns i nĂ€romrĂ„det. Sedan har vi ju kapacitet att om cykeln sĂ€ljer i stora volymer kunna producera frĂ„n Polen, men det Ă€r Ă€ndĂ„ en svensk produkt i grunden.

Även han ser fördelarna med det lokala vĂ€gvalet i form av förenklad kommunikation mellan de inblandade partnerna, nĂ„got som han ser som kanske Ă€nnu viktigare i framtiden med allt mer pressade tider och prisbilder.

– Lokalt kan man lösa allting. Vi har allt ifrĂ„n maskintekniker till konstruktörer som kan vara med och pĂ„verka och alla inblandade kan fĂ„ svar inom en timme. Sitter man pĂ„ avstĂ„nd kan man inte besöka varandra för bagateller. DĂ„ mĂ„ste man klumpa ihop flera saker och det Ă€r lĂ€ttare att missförstĂ„. DĂ„ kanske man mĂ„ste göra om nĂ„got och sĂ„ försenas det igen.

Stefan Borgström, Marknadsansvarig och delÀgare hos MyEco, fÄr det sista ordet:

– MyEco MTB 26 och MyEco Hybrid 28 Ă€r ett lysande exempel pĂ„ hur ett lokalt samarbete kan resultera i konkurrenskraftig produkter. Elcyklarna har varit med pĂ„ Eurobike i Tyskland 2012 och 2013 och dĂ€r fĂ„tt ett fantastiskt mottagande och fĂ„tt högsta betyg av de som testat dem.
Annons
Annons
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2019-01-17 14:20 V11.11.0-1