Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© beata_wojciechowska_dreamstime.com Komponenter | 14 november 2013

Impact Coatings intervjuas på Productronica

Evertiq har intervjuat vd Henrik Ljungcrantz för att fÄ en uppdatering om hur det gÄr för bolaget, verksamma inom belÀggningar för industrin.
Impact Coatings Ă€r pĂ„ plats pĂ„ Productronica i MĂŒnchen dĂ€r man stĂ€ller ut sina lösningar. Mycket har ocksĂ„ hĂ€nt under Ă„ret och vi tyckte att det var pĂ„ tiden med en liten uppdatering. Först och frĂ€mst, hur Ă€r mĂ€ssan sĂ„ hĂ€r lĂ„ngt?

- Jag fÄr sÀga att den hÀr mÀssan fungerar riktigt bra. Vi har inte varit ute sÄ mycket tidigare, egentligen av mÄnga olika anledningar som gjort att det inte blivit av.

Han berÀttar att en anledning Àr att företaget tidigare varit vÀldigt inriktade pÄ att fÄ en stark genombrottsorder, en sÄ kallad killer application. DÀrför satsade man bland annat hÄrt pÄ mobilmarknaden. TyvÀrr kom man inte riktigt till den punkt man önskade utan fick istÀllet ett starkare fotfÀste inom dekorativa belÀggningar. Tanken med killer applications visade sig ocksÄ vara knepigare Àn man först tÀnkt.

- Vi resonerade sÄ att om vi kunde fÄ till en killer application sÄ kunde vi multiplicera den. Detta visade sig dock vara svÄrt eftersom nÀsta kund ville ha en lite olika lösning. Nu har vi dock fÄtt ut ett tiotal maskiner och vi har fÄtt mycket bra referenser.

Just mÀssans koncept passar ocksÄ Impact Coatings, sÀger Henrik Ljungcrantz. Han menar att kÀrnan i Impacts verksamhet Àr att de vill sÀlja belÀggningssystem och att man hÀr kan möta kunder som har en gemensam faktor i att de efterfrÄgar kostnadseffektiv belÀggning. Dessutom ligger det i tiden med att minimera waste och att fria kapacitet, bÄda omrÄden dÀr Impact har mycket att erbjuda, menar han.

Everiq har sedan tidigare följt mycket av det som har med kontaktdons-belÀggningen MaxPhase att göra. Vilken uppdatering kan man ge dÀr?

- Jag brukar sÀga att vi har aldrig varit sÄ nÀra som vi Àr nu. Vi diskuterar fortfarande med ett antal kunder men vi ska vÀl erkÀnna att det har tagit mycket lÀngre tid Àn vad vi trodde frÄn början. Sedan tror jag ocksÄ att kunderna upptÀckt att det tagit lÀngre tid Àn vad de trodde. MaxPhase Àr ju en produkt avsedd för kontaktdon och dÄ ska produkten införas i volymproduktion. Man mÄste vara helt sÀker pÄ att allting fungerar som det ska.

Han sÀger att Impact Coatings har en rad intresserade parter som gÀrna vill vara nummer tvÄ, men att man vill att nÄgon annan gÄr först och visar att det fungerar. Det finns helt enkelt ett visst mÄtt av tröghet i mnarknaden.

- Man kan dela upp det lite. Ska man göra en generell produkt, som exempelvis en USB-kontakt, dÄ mÄste man följa vissa standarder dÄ produkten ska fungera överallt. HÀr upplever man det som lite mer lÀskigt. Vi diskuterar kanske dÀrför mer med kunder som ska ha lösningen inuti boxen och dÀr kunden Àger produkten. DÀr bryr sig deras kund inte sÄ mycket om hur saker Àr gjorda sÄ lÀnge allting fungerar bra.

Sist vi intervjuade Impact var guldpriset högt, nÄgot som pressade kontaktdonstillverkarna. Trots lÀgre guldpris menar man att situationen inte Àr bÀttre nu:

- Guldpriset har ju gÄtt nedÄt under Äret, men pÄ sÀtt och vis Àr det nÀstan vÀrre för kontaktdonstillverkarna. OEM:erna kommer ju ihÄg hur tillverkarna ville höja priset nÀr guldet gick upp och nu vill OEM:arna sÄklart sÀnka priset nÀr man ser att guldet blir billigare. Problemet Àr att OEM:erna inte höjer fullt ut nÀr priset gÄr upp men de vill sÀnka fullt ut nÀr det gÄr ned, vilket pressar marginalerna.

Han beskriver ocksÄ att mÄnga minns upp- och nedgÄngarna de senaste Ären och den ostadighet som prÀglat guldmarknaden.

Ett Är av förÀndring

I Är har Impact lagt om sitt fokus lite för att komma nÀrmare kunder. Det innebÀr att man bland annat vill hissa flaggan lite högre för att visa att man finns och vad man erbjuder. Det har ocksÄ inneburit ett förÀndrat fokus ocksÄ mot försÀljning:

- Förut har vi varit mer inriktade pÄ att sÀlja mot specifika applikationer. Det intresserade mycket utvecklingspersoner som ville vara med och testa eller utvÀrdera produkten. Sedan fastnade vi i det trÀsket lite och det ledde till mer intresse Àn affÀrer. I lÄnga loppet kommer det hÀr generera affÀrer, men det kommer att ta flera Är.

Han fortsÀtter:

- Nu fokuserar vi istÀllet mycket pÄ att sÀlja kostnadseffektiva maskiner. Det gör att det blir mer kunder som tÀnker mer pÄ produktion. Ofta har de ocksÄ pÄsen med pengar med sig dÄ de bestÀmt sig för att göra en investering. PÄ det hÀr sÀttet kommer vi dÀrför nÀrmare vÄra kunder.

Impact ser bland annat ett stort intresse inom belÀggningar för kontakthus, dÀr man precis som i fallet med kontakter inuti boxen bryr sig mindre om hur saker görs sÄ lÀnge det fungerar bra. Under kommande Är kommer ocksÄ sexvÀrt krom att förbjudas i flera applikationer, nÄgot som man tror kommer att ge en extra knuff framÄt för Impacts lösningar.

Vad hÀnder dÄ nu framöver?

- Vi tar med oss casen hem. Kunder med produktionsbehov prioriterar vi högt, de som behöver vÄra maskiner. Mer lÄngsiktiga kunder startar vi projekt med. Vi har ocksÄ ett vÀl fungerande samarbete med Fraunhofer. De kan ta hand om lite krÄngligare kunder.

Exempel pÄ detta kan vara specifika medicinteknsika applikationer, isolerande belÀggningar eller produkter som krÀver speciella temperaturkrav.

- För sÄdana kunder kan vi slussa över utvecklingen till Fraunhofer. De fÄr ut lite pengar för utvecklingen och vi sparar in mycket tid. De har ocksÄ en av vÄra maskiner stÄende hos sig. NÀr utvecklingen Àr fÀrdig kan vi sÀlja lösningen och maskin till kund utan att vi lagt ned sÄ mycket utvecklingsarbete.

Och hur ser man pÄ framtiden?

- Vi Àr sammanfattningsvis vÀldigt positiva och ser mot framtiden med tillförsiktigt. Vi ökar antalet prospekt som vi fÄr in, och jag tycker ocksÄ att det Àr mer mogna prospekt Àn vad vi fÄtt in tidigare. Vi ligger mycket nÀrmare vÄra affÀrer nu.
Annons
Annons
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2019-01-11 20:28 V11.10.27-1