Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© Optoga
Komponenter |

Optoga på frammarsch

LED-företaget Optoga i Arboga har varit på stark frammarsch under 2013 och nu börjar företaget också uppmärksammas allt mer.

Stefan Larsson, vd för Optoga, är en av de nominerade till priset som ”Mest företagsam” i Västmanland 2013, ett pris som delas ut av Svenskt Näringsliv. Anledningen är att Optoga just nu är på stadig frammarsch. Sedan förra året har antalet anställda ökat från fyra personer till dagens elva-tolv. Omsättningen ligger på 50 miljoner. – Det är så klart det känns roligt att vara nominerad, säger Stefan Larsson. Det är någon som tyckt att jag har gjort ett bra jobb någonstans. Företaget går framåt och vi verkar på en ny, intressant marknad. Nu börjar också företaget att synas mer. Stefan Larsson beskriver LED-marknaden som en ung, ”jungfrulig” marknad där mycket fortfarande händer. Däremot har Optoga landat. Tekniken finns idag på plats och nu vill man istället ut och träffa kunderna och leverera också mot de mjuka värdena.
"Fram till 2016 räknar man med en prisnedgång som ligger på mellan 70-90 procent gällande lumen per watt"
– Vi har kommit till det stadiet där vår teknik finns på plats så pass att vi inte behöver ha en diskussion om den. Nu pratar vi istället mer om känslor och att kunna leverera till kunden snabbt och prydligt. LED-marknaden är också, kanske på grund av sin ”ungdom”, också föremål för mycket trender. För Optogas del innebär det att man tagit steget mot 230-volt-tekniken som ska göra allting mycket enklare. LED-teknologin börjar också närma sig att vara dubbelt så effektiv som lysrören vilket innebär nya möjligheter. Kanske störst skillnad har de dramatiska prisnedgångarna inneburit. – Prisnedgången har varit verkligt dramatisk räknat i ljusvärdena. Fram till 2016 räknar man med en prisnedgång som ligger på mellan 70-90 procent gällande lumen per watt. Samtidigt ställer detta också krav på tillverkarna då det innebär att marginalerna blir mindre. Nyckeln här, säger Sefan Larsson, är att ha en partner i produktion som klarar av att följa med i utvecklingen. Idag står Kina för majoriteten av Optogas försäljning. Också när det gäller tillverkningen är Kina mycket starkt. Tullreglerna i landet är en anledning, då de i princip tvingar företag att tillverka på plats. I Sverige har man fått byta tillverkningspartner då den föränderliga marknaden innebar problem för det bolaget man tidigare använde sig av. Totalt ligger kapaciteten idag på runt 70'000 moduler per vecka. Tillverkningspartnern i Kina har en kapacitet som är ungefär 10 gånger större än produktionskapaciteten i Sverige. Inte desto mindre har man växt också i den skandinaviska regionen, både i Danmark och Sverige. Målet är att man fram till 2016 ska ha en total produktionskapacitet på runt 400'000-600'000 moduler per vecka totalt. – Vår styrka är att vi kan sätta ingenjörsmässiga värden på vad konsumenten önskar. Vi kan producera sakerna snabbare och få en djupare förståelse. Vi har också arbetat mycket med färgåtergivningen, där har vi varit otroligt starka. Om man exempelvis tänker sig det skandinaviska ljuset ser det annorlunda ut än ljuset i Sydeuropa. Där är det mycket kallare ljus. Här har vi ett större behov av mysigt ljus men som också går att arbeta i. Där har vi varit väldigt aktiva. Det här har också lett till att vi varit med och skapat operationsljus. Om du skadar dig i USA är det ganska troligt att du opereras under LED-moduler från Optoga i Sverige.

Annons
Annons
Visa fler nyheter
2024-04-15 11:45 V22.4.27-2
Annons
Annons