Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© Optoga Komponenter | 26 november 2013

Optoga på frammarsch

LED-företaget Optoga i Arboga har varit pÄ stark frammarsch under 2013 och nu börjar företaget ocksÄ uppmÀrksammas allt mer.
Stefan Larsson, vd för Optoga, Ă€r en av de nominerade till priset som ”Mest företagsam” i VĂ€stmanland 2013, ett pris som delas ut av Svenskt NĂ€ringsliv. Anledningen Ă€r att Optoga just nu Ă€r pĂ„ stadig frammarsch. Sedan förra Ă„ret har antalet anstĂ€llda ökat frĂ„n fyra personer till dagens elva-tolv. OmsĂ€ttningen ligger pĂ„ 50 miljoner.

– Det Ă€r sĂ„ klart det kĂ€nns roligt att vara nominerad, sĂ€ger Stefan Larsson. Det Ă€r nĂ„gon som tyckt att jag har gjort ett bra jobb nĂ„gonstans. Företaget gĂ„r framĂ„t och vi verkar pĂ„ en ny, intressant marknad. Nu börjar ocksĂ„ företaget att synas mer.

Stefan Larsson beskriver LED-marknaden som en ung, ”jungfrulig” marknad dĂ€r mycket fortfarande hĂ€nder. DĂ€remot har Optoga landat. Tekniken finns idag pĂ„ plats och nu vill man istĂ€llet ut och trĂ€ffa kunderna och leverera ocksĂ„ mot de mjuka vĂ€rdena.

"Fram till 2016 rÀknar man med en prisnedgÄng som ligger pÄ mellan 70-90 procent gÀllande lumen per watt"
– Vi har kommit till det stadiet dĂ€r vĂ„r teknik finns pĂ„ plats sĂ„ pass att vi inte behöver ha en diskussion om den. Nu pratar vi istĂ€llet mer om kĂ€nslor och att kunna leverera till kunden snabbt och prydligt.

LED-marknaden Ă€r ocksĂ„, kanske pĂ„ grund av sin ”ungdom”, ocksĂ„ föremĂ„l för mycket trender. För Optogas del innebĂ€r det att man tagit steget mot 230-volt-tekniken som ska göra allting mycket enklare. LED-teknologin börjar ocksĂ„ nĂ€rma sig att vara dubbelt sĂ„ effektiv som lysrören vilket innebĂ€r nya möjligheter. Kanske störst skillnad har de dramatiska prisnedgĂ„ngarna inneburit.

– PrisnedgĂ„ngen har varit verkligt dramatisk rĂ€knat i ljusvĂ€rdena. Fram till 2016 rĂ€knar man med en prisnedgĂ„ng som ligger pĂ„ mellan 70-90 procent gĂ€llande lumen per watt.

Samtidigt stÀller detta ocksÄ krav pÄ tillverkarna dÄ det innebÀr att marginalerna blir mindre. Nyckeln hÀr, sÀger Sefan Larsson, Àr att ha en partner i produktion som klarar av att följa med i utvecklingen.

Idag stÄr Kina för majoriteten av Optogas försÀljning. OcksÄ nÀr det gÀller tillverkningen Àr Kina mycket starkt. Tullreglerna i landet Àr en anledning, dÄ de i princip tvingar företag att tillverka pÄ plats. I Sverige har man fÄtt byta tillverkningspartner dÄ den förÀnderliga marknaden innebar problem för det bolaget man tidigare anvÀnde sig av.

Totalt ligger kapaciteten idag pÄ runt 70'000 moduler per vecka. Tillverkningspartnern i Kina har en kapacitet som Àr ungefÀr 10 gÄnger större Àn produktionskapaciteten i Sverige. Inte desto mindre har man vÀxt ocksÄ i den skandinaviska regionen, bÄde i Danmark och Sverige. MÄlet Àr att man fram till 2016 ska ha en total produktionskapacitet pÄ runt 400'000-600'000 moduler per vecka totalt.

– VĂ„r styrka Ă€r att vi kan sĂ€tta ingenjörsmĂ€ssiga vĂ€rden pĂ„ vad konsumenten önskar. Vi kan producera sakerna snabbare och fĂ„ en djupare förstĂ„else. Vi har ocksĂ„ arbetat mycket med fĂ€rgĂ„tergivningen, dĂ€r har vi varit otroligt starka. Om man exempelvis tĂ€nker sig det skandinaviska ljuset ser det annorlunda ut Ă€n ljuset i Sydeuropa. DĂ€r Ă€r det mycket kallare ljus. HĂ€r har vi ett större behov av mysigt ljus men som ocksĂ„ gĂ„r att arbeta i. DĂ€r har vi varit vĂ€ldigt aktiva. Det hĂ€r har ocksĂ„ lett till att vi varit med och skapat operationsljus. Om du skadar dig i USA Ă€r det ganska troligt att du opereras under LED-moduler frĂ„n Optoga i Sverige.
Annons
Annons
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2019-01-17 14:20 V11.11.0-1