Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© Propoint Elektronikproduktion | 05 mars 2014

Claes Thulin om Propoints storsatsning på lean

Kontraktstillverkaren Propoint gör en storsatsning pÄ Lean som ska löpa genom hela verksamheten. Vice vd Claes Thulin berÀttar för Evertiq.
”Eftersom vi verkligen vill bli en unik samarbetspartner till vĂ„ra viktiga kunder tog ledningen i början av 2013 beslutet att ta detta arbete till en helt annan nivĂ„â€, skrev Propoint i början av Ă„ret. Men vad finns bakom orden egentligen? – TidsmĂ€ssigt Ă€r det hĂ€r en lĂ„ng historia. Vi hade lean-tĂ€nkandet uppe tidigt. Vi har sedan plockat russinen ur kakan lite och jobbat lean-inspirerat. Vi försöker att dra det sĂ„ lĂ„ngt ut som vi kan. Exempelvis dĂ„ att reducera stĂ€lltider och allt det dĂ€r. Det Ă€r tvĂ„ honörsord vi arbetar efter; det första Ă€r kvalitet pĂ„ det vi levererar, det andra Ă€r leveransprecision. Vi vill helt enkelt ha kontroll över produktionen sĂ„ lĂ„ngt det gĂ„r, sĂ€ger Claes Thulin. Han fortsĂ€tter: – Nu har vi ju förvisso bra precision redan idag, men det vi mĂ„ste titta pĂ„ hĂ€r Ă€r om det krĂ€vs att alla sĂ„ att sĂ€ga stĂ„r i givakt för att klara av det eller om vi kan göra det mer pĂ„ rutin. Vi tror hĂ„rt pĂ„ standardiserade arbetssĂ€tt som alla kĂ€nner till och arbetar efter. Det Ă€r nĂ„got av ett modeord i branschen, det hĂ€r med lean. MĂ„nga arbetar med det. Ni sĂ€ger att ni vill dra det hĂ€r vĂ€ldigt lĂ„ngt. Vad Ă€r skillnaden egentligen? – Jag menar inte att vi pĂ„ nĂ„got sĂ€tt har kommit lĂ€ngre Ă€n andra just nu men mĂ„let Ă€r helt klart att nĂ€r vi Ă€r klara ska vi ha kommit lĂ€ngre. Hela branschen har vĂ€l annars genomgĂ„tt det hĂ€r med lean, som du sĂ€ger - det Ă€r lite av ett modeord. Alla plockar russinen ur kakan. MĂ„nga har pĂ„börjat arbetet med Lean men vĂ€ldigt fĂ„ avslutar det. SĂ„ Ă€r det vĂ€l alltid, det Ă€r enkelt att starta men svĂ„rt att fĂ„ skutan i hamn. – Det som Ă€r lockande för mig Ă€r att vi ser att mĂ„nga kunder arbetar med lean sjĂ€lva och dĂ„ söker de leverantörer som kan haka pĂ„ det arbetet. Syftet för oss Ă€r ju nĂ„gonstans tillvĂ€xt. Man pratar om nyckeltal, exempelvis omsĂ€ttning i förhĂ„llande till anstĂ€llda. De mĂ„len ökar ju allt eftersom. Det vi gör nu Ă€r inte nödvĂ€ndigtvis för att mĂ„ bra just nu, vi vill vara med i matchen ocksĂ„ om tio eller femton Ă„r. Kan vi producera mer per skalle har vi ett existensberĂ€ttigande.
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2019-02-22 14:26 V12.2.6-1