Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© demarco-dreamstime.com
Komponenter |

Återvinning av koppar i bilars elsystem en framtidsfråga

Flera bolaget, med Toyota i spetsen, går nu i bräschen för att återvinna kopparmetall från bilars elsystem - en viktig framtidsfråga i en värld som rusar mot "peak-koppar".

Peak Oil är ett välkänt begreppet inom dagens ekonomi och som relaterar till mängderna olja som kan utvinnas. Mindre känt är i såna fall att även koppar börjar bli en bristvara. Faktum är att världens brytbara kopparmalmsreserver beräknas räcka omkring 40 år, skriver Toyota, som nu leder ett projekt som inkluderar en rad bolag. I samarbete med tio andra japanska företag har Toyota utvecklat världens första teknik för att återvinna den kopparmetall som finns i bilarnas elsystem. Den nya tekniken gör det möjligt att få fram koppar med en renhetsgrad av 99,96 procent. Fram till nu har det varit mycket svårt att separera koppar från bland annat säkringsboxar och andra komponenter när uttjänta bilar har demonterats för återvinning. Därför har det inte gått att återvinna till exempel kabel­stammar med konventionella metoder. Toyota har sedan 2010 arbetat tillsammans med Yazaki Corporation, Toyota Tsusho Corporation och deras respektive samarbetspartner på en rad olika områden inom demontering och återvinning av bildelar. I dag har företagen utvecklat en stabil metod för produktion av återvunnen koppar och den årliga produktionen med denna metod beräknas 2016 nå omkring 1'000 ton. Toyota har för avsikt att fortsätta utvecklingen av andra återvinningsmetoder i ett nära samarbete med komponenttillverkare och demonteringsföretag, med målet att främja ett återvinningssamhälle, skriver bolaget.

Annons
Annons
Visa fler nyheter
2024-04-26 09:38 V22.4.33-1
Annons
Annons