© ilya-shahau-dreamstime.com Analys | 06 maj 2014

Vägar till större tillväxt bland EMS:are

Att fånga in marknadstrender har de senaste åren varit svårare än någonsin. Mycket verkar dock tala för en tillväxt under 2014 för EMS-industrin.
Kontraktstillverkarnas vardag definieras av ett behov gällande att förstå marknadens föränderlighet och att hålla tempot med kraven för produkter som blir allt mindre, mer kompakta och lättare. I det förflutna var det här mindre problematiskt men med dagens tuffa konkurrenssituation är läget annorlunda, skriver MP Corporate Finance.

Idag krävs att man för framgång har ihärdighet gällande design, konstruktion, kunskaper och inte minst att implementera innovativa arbetsprocesser för att få ned produktionstid och kostnader.

Det här skapar i sin tur en starkt kreativ evolution där nya koncept ständigt introduceras till marknaden. Att tänka ”outside the box” gällande produktionsprocesserna och att ta sig bortom de vanliga EMS-erbjudandena är av största vikt om man vill differentiera sig utöver pris- och volym-benchmarks.

Ytterligare en metod för att nå framgång är att dominera genom partnerskap. Baserat på observationer, skriver MP Corporate Finance, kan både ett partnerskap mellan två konkurrenter (geografisk orsak) eller så kallat forward integration, ”nedströms vertikal integration”, som det mellan Flextronics och Jeep Cherokee, vara en framgångsrik väg att gå. (Forward Integration innebär att en tillverkare förvärvar distributionskanaler för sin output).

Sådana partnerskap möjliggör att man kan nyttja och förverkliga tillverkningsfördelar och samtidigt utveckla starka relationer med återförsäljare och få ett grepp om marknaden och branschproduktionsnormer. Det här kan resultera i vidare förbättringar gällande effektivitet och kvalitet samtidigt som det reducerar kostnader för EMS-företagen. Det här kan också leda till ett ökat antal order från partnerorganisationen samtidigt med deras konkurrenter inom respektive fält, då dessa typiskt söker efter EMS:are med specifika kapaciteter och referenser.

Det första kvartalet av 2014 visar att tillväxt inom EMS-industrin är möjlig och drivs av naturliga marknadskrafter. Det som nämns ovan är tänkt som ett inlägg om added-value som kan skapa tillväxt utöver det normala inom EMS.

Kommentarer

Vänligen notera följande: Kritiska kommentarer är tillåtna och till och med uppmuntrade. Diskussioner är välkomna. Verbala övergrepp, förolämpningar, rasistiska och homofobiska kommentarer är inte tillåtna och sådana inlägg kommer att raderas.
Visa fler nyheter
2018-06-25 09:38 V9.6.1-1