Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© wizzyfx-dreamstime.com Mönsterkort | 05 juni 2014

Aspocomps nya vd i intervju

Aspocomp har haft ett par tuffare Är bakom sig. Men företaget har tagit in ett par nya ögon som ser saker och ting frÄn en annan vinkel. MÄlet Àr att lÀra och förstÄ vad företaget verkligen behöver för att vÀxa och lyckas.
Mikko Montonen, ny vd för Aspocomp, har med sig en fullpackad ryggsĂ€ck av erfarenheter frĂ„n elektronikindustrin - 25 Ă„r för att vara exakt. Han mĂ„ bara vara en vecka gammal i sin nya roll som "The Big Boss" för den finska mönsterkortstillverkaren men han redan har en vision om var han vill ta företaget. – Vi mĂ„ste bli större, vi behöver vĂ€xa, men vi mĂ„ste Ă€ven förĂ€ndra vĂ„r affĂ€rsmodell sĂ„ att vi inte pĂ„verkas sĂ„ kraftigt av cyklerna i branschen. Det Ă€r lĂ€tt att tjĂ€na pengar nĂ€r marknaden Ă€r pĂ„ topp, men vi mĂ„ste ha en modell som Ă€r stabil och kan slĂ„ sig fram under cyklerna. Vi mĂ„ste ha en tillverkningskapacitet som Ă€r flexibel sĂ„ att vi kan reagera pĂ„ förĂ€ndringar i marknaden. Men första punkten pĂ„ dagordningen för Mikko, kommer vara att lĂ€ra sig att förstĂ„ företaget samt dess kunder. Och med det kommer kunskapen om marknaden, tekniken och konkurrenterna. – Efter min genomgĂ„ng kommer jag naturligtvis att göra nödvĂ€ndiga förĂ€ndringar inom verksamheten och vĂ„rt sĂ€tt att göra affĂ€rer. Jag skulle vilja se vĂ„r kundbas vĂ€xa, just nu Ă€r vi lite för fokuserade pĂ„ vissa omrĂ„den. Aspocomps nuvarande europeiska fokus kommer inte rĂ€cka i Montonens plan. Han nĂ€mner att han ser nĂ„gra mycket intressanta företag och marknader utanför Europa. Även om han kanske inte har nĂ„gra detaljerade ingĂ„ende planer - vem skulle ha det efter en vecka pĂ„ jobbet? - sĂ„ finner han den amerikanska marknaden mycket intressant. Aspocomp Ă€r ett företag med lĂ„ng historia och en stark kultur, sĂ„ vad Ă€r det Mikko Montonen kommer att tillföra företaget som den "nya killen"? – Jag har 25 Ă„r inom elektronikindustrin bakom mig, jag har kunskap om hur det fungerar. Och med sĂ„ mĂ„nga Ă„r frĂ„n kiselbranschen ser jag nog saker frĂ„n en annan vinkel, jag kommer med en annan uppsĂ€ttning ögon sĂ„ att sĂ€ga. Jag Ă€r vĂ€ldigt ny inom mönsterkort, sĂ„ jag kanske inte ser alla möjligheter just nu. Men jag vet att framöver kommer jag absolut dra nytta av mitt sĂ€tt att se pĂ„ saker och den kunskap jag har med mig. Mikko förklarar att kunderna inom de tvĂ„ branscherna - wafers och mönsterkort - Ă€r ganska lika: -- Jag tror att jag skulle kunna se vissa gemensamma nĂ€mnare och likheter mellan branscherna, saker som andra kanske inte riktigt listat ut Ă€nnu. Kunskapsbanken han tar med sig kommer Ă€ven att hjĂ€lpa företaget att anpassa sig till förĂ€ndringar och trender pĂ„ marknaden. -- Jag har följt utvecklingen pĂ„ marknaden i 25 Ă„r och samma trender gĂ€ller bĂ„de branscherna. Samma applikationer ligger bakom förĂ€ndringarna och jag kan lĂ€tt förstĂ„ vad som kommer att förĂ€ndras pĂ„ marknaden. Men ett företags verkliga ”ess i rockĂ€rmen” kommer alltid att vara hur man bedriver sin verksamhet. Och det Ă€r dĂ€r Mikko har en mycket klar bild av hur han vill se Aspocomp i framtiden. -- Vi mĂ„ste vara det dĂ€r företaget som ger den bĂ€sta servicen och vĂ€rdet till kunderna. Och om vi kan erbjuda det, dĂ„ blir det lĂ€ttare skaffa nya kunder. Och kunden har alltid högsta prioritet, menar han: – Jag Ă€r mycket öppen för att samarbeta med vĂ„ra konkurrenter till gagn för vĂ„ra kunder och leverantörer. Jag Ă€r vĂ€ldigt öppen i mitt sĂ€tt att göra affĂ€rer.
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2019-02-15 09:57 V12.1.1-1