Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© evertiq Mönsterkort | 03 september 2014

Intervju: Nu ska Malmö Mönsterkort ut i Europa

Vd-byte, ny kvalitetschef och en storsatsning på Europa: Malmö Mönsterkort ligger inte på latsidan när företaget går in i nästa era.
Det var ungefär två år sedan vi på Evertiq besökte fabriken utanför Malmö. Även om mycket är sig likt ska man inte låta skenet bedra. På plats träffar vi nytillträdde vd:n Jonas Wackerfeldt som kom till företaget i maj. Han är lite av en elektronikveteran med erfarenhet från bland annat Jokab Safety – där han också var Malmö Mönsterkorts kund. Kretsloppet är nu slutet, med andra ord. Vi slår oss ned i ett rum angränsande fabriken och sällskapas också av försäljningsdirektör Tobias Uppström.

Nytillträdde vd Jonas Wackerfeldt (till höger) ute i produktionslokalen med Per-Olof Javermark, produktionschef.
Det var i våras som tidigare vd (sedan sju år) och ägare Ola Eriksson kontaktade Jonas Wackerfeldt och valet var lätt:

– När Ola bjöd mig på lunch i våras och frågade om jag ville ha hans jobb så var det väldigt enkelt för mig att svara ja utan eftertanke. ”Yes, det vill jag”. Jag kände bolaget och grundvärderingarna, säger Jonas Wackerfeldt.

Jag vet ju att ni kikar en del på expansion i Europa, vad för roll ser du att er svenska fabrik kommer att ha med allt som nu händer?

– Fabriken ska leva vidare. Vi vill fortsätta utveckla den. Det är den som ger oss bredden i vår verksamhet. Det ger ett mervärde. Nu har vi tagit in en ny kvalitetschef och har inventerat maskinparken grundligt. Tradingen har blivit stor del av omsättningen men det här är hjärtat i verksamheten, säger Jonas Wackerfeldt.

– Vi tror att rent strategisk ställer Europa högre krav på oss som företag. Där passar fabriken väl in med våra kunders krav på snabba leveranser. Det och specialprojekt tror vi blir fokus här i Malmö. Historiskt har det varit blandad kompott här med exempelvis mellanstora serier och annat men det är inte så vi tror att vi kan konkurrera, fyller Tobias Uppström i.

Vilka utmaningar för expansionen med sig?

– Som Tobias berättade håller vi på att ta ut det här konceptet i Europa. Det kommer att bli mycket trimmande för att få systemen att lira, få bra flöden. Vi har tidigare ibland brustit lite i kommunikationen. Där gör vi stora förstärkningar idag, säger Jonas Wackerfeldt.

– Vi måste vara ödmjuka och säga att vi har vuxit snabbt och det kommer då utmaningar exempelvis i form av logistik. Här finns det fortfarande saker kvar att göra för oss. Kvalitetsmässigt arbetar vi med att kvaliteten hos våra partners i Kina ska vara exakt samma som från vår fabrik i Malmö. Där har vi inte riktigt varit ännu men vi lägger mycket kraft för att kunna fånga upp den visionen, säger Tobias Uppström.

Det är inte bara på det geografiska planet saker har förändrats. Nya ägare har också kommit in, med allt vad det innebär. Dessutom har man tillsatt en ledningsgrupp. Steget från ägarlett och mot den nya strukturen innebär helt andra muskler när man vill växa, menar Tobias Uppström.

– Vi får industriägare som varit med i Europa tidigare. De är väldigt rutinerade och erfarna. Båda har varit verksamma som dotterbolagsägare i Europa och har därför ett starkt fokus på bra kvalitet. Det blir absolut en skillnad från att vara ett privatägt bolag.

Jag vet att Ungern är ett land som ni satsat på att växa i, vad är bakgrunden till det?

"Man får snabbt ett rykte i den här branschen. Om man gör ett bra jobb - då man syns och man är intressant"
– Vi konstaterade tidigt att flera av kunderna vi jobbar med i Skandinavien finns även med i Ungern. De gillar vårt koncept och arbetssätt. Sen är det så att man vill inte ha för många leverantörer idag, har man ett välfungerande partnerskap blir det naturligt att fortsätta arbeta med detta. Vi hoppas kunna ta detta ut till andra platser i Europa också. Vi kikar lite på Polen utan att något beslut har tagits, säger Tobias Uppström.

– Den marknaden känns otroligt spännande, egentligen gäller det alla marknaderna runt Ungern som Tjeckien och Österrike. Vi jobbar som sagt på etablerade relationer. Har vi blivit färdiga med ett fungerande partnerskap blir det lättare att ta det vidare till nästa site, och nästa site. Man får snabbt ett rykte i den här branschen. Om man gör ett bra jobb - då man syns och man är intressant, säger Jonas Wackerfeldt.

Utmaningen för MMAB är att bevara företagskulturen. När rekryteringar sker utomlands ser man gärna att personerna har en produktionsbakgrund och ett bra kontaktnät i regionen. På det viset kan man också komma i kontakt med lokala kunder. För tillfället har man runt fyra personer anställda i det ungerska säljbolaget

– Vad det handlar om nu är att fånga marknaden, få den andel vi vill ha. Där är vi inte än. Det har gått otroligt bra sedan vi drog igång men det kommer att krävas mycket arbete för att så att säga landa marknaden. Men Ungern har helt klart blivit en centralpunkt som vi hoppas utgå ifrån, lite som ringar på vattnet, säger Jonas Wackerfeldt.

– Det handlar ju också om att värna om vår europeiska fabrik, den behöver ett inflöde av snabbjobb. Marknaden går i cykler. Den är inte på topp just nu, det kan vi nog alla vara överens om. Vi ser inte att den svenska marknaden kommer att växa explosionsartat. För att vår verksamhet ska må bra bygger det på att vi har mer i Europa, säger Tobias Uppström.

Hur ser marknaden för mönsterkortstillverkning ut i Ungern jämfört med i Sverige?

– Marknaden är ganska lik Sveriges egentligen. Det finns inget överflöd av producenter, många har fått slå igen. Den ligger kanske fem-tio år efter oss i flödet där mer och mer lämnar Ungern för att kompletteras av den asiatiska marknaden, säger Tobias Uppström.

Om vi lämnar Ungern lite, vad har ni på gång i Kina?

– Vi har idag en organisation på nio personer i Kina och det är otroligt viktigt för oss. Vi var det första bolaget i världen att sjösätta Visma i landet. Det är lite coolt faktiskt. Vi står inför en utmaning att få systemet att lira fullt ut. Vi har gjort en stor investering i att ha samma plattform för vårt team där borta och nu lägger vi mycket kraft på att utveckla våra partnerskap med de fabriker vi samarbetar med. Det kräver stor närvaro, säger Jonas Wackerfeldt.

För att ta oss tillbaka mot Skandinavien igen då: Elektronikindustrin har väl gått lite sådär under året, något MMAB också har märkt av. Men inom vissa segment ser man ett lyft.

"Traditionellt har vi ju varit väldigt förankrade i industry och medicinteknik, nu får vi också in en del automotive"
– Vi har breddat oss lite och fått in några nya flaggskepp bland OEM-kunderna. Bland annat har vi fått mycket jobb inom LED där vi till en början gör allt i Sverige och sedan fasar över till Kina. Traditionellt har vi ju varit väldigt förankrade i industry och medicinteknik, nu får vi också in en del automotive. Det tror vi är bra. De befinner sig i lite andra cykler och det tickar på där, säger Tobias Uppström.

Han fortsätter:

– Samtidigt som vi utvecklar partnerskap tar vi ibland också ett steg tillbaka från partnerskap där synergierna inte är de rätta. Kunden vill kanske ha 10'000 enkla kort från Kina till en kvalitetsnivå som är annorlunda än vad vi ser och då tycker vi att det finns de som är bättre på det. Vi aspirerar inte på att ta alla affärer utan vi vill ha det vi är bra på.

En nyhet är att aluminium kommit in mer i tillverkningen, drivet av LED-företagens önskemål. På teknologisidan fortsätter både flex och flex-rigid att vara intressant, även om det inte växt i popularitet lika snabbt som först bedömdes. Samma utveckling finns också när det gäller lager, förklarar Tobias Uppström. Man trodde att det skulle gå snabbare än vad det har gjort.

– Vi har till och med en del kunder som går tillbaka till rigida kort, ”back to basic”, så att säga. Det är ett högt kostnadsfokus i Europa och då sjunker ibland benägenheten att man ska vara kreativ med sina mönsterkort.

Med lite över 40 anställda totalt kan man för att sammanfatta säga att MMAB står på Europas tröskel men att Sverige fortfarande är betydelsefullt. Från företagets sida tror man också att bakgrunden i vår region hjälper till när företaget nu vill ut i världen. Skandinaviens industri är synonymt med kvalitet, ordning och reda och high end.

– Det är så klart en stor fördel, det gäller bara att leva upp till det ryktet också, avslutar vd Jonas Wackerfeldt.

© Bilder: Evertiq
Annons
Annons
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2018-12-13 13:08 V11.10.14-1