Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© apple Teknik | 10 september 2014

Nyhetsflash: Det här innebär Apples lansering

IHS gick under natten ut med en nyhetsflash som gäller Apples lansering av nya enheter. Vi sammanfattar lite av de slutsatser som drogs.
- Den nya iPhone 6 och iPhone 6 plus, som presenterades, ska hjälpa Apple att bredda. Bland annat vill man utöka så att fler kunder också börjar använda Apple Watch och Apple Pay. För Apples del innebär telefonerna också att man utmanar andra tillverkare i segmentet med större skärmar. Till dags datum har Apple levererat 551 miljoner iPhones och trots den förestående lanseringen lyckades man under första halvan av 2014 öka leveranserna med 15 procent jämfört med samma tidpunkt 2013.

- Lanseringen innebär – tror IHS – att Apple kommer att gå om Microsoft (tidigare Nokia) som näst största leverantör av telefoner under 2014. Bara Samsung ligger där framför.

- Att Apple valt att satsa i riktningen större skärm innebär också att man tagit bort en av de saker som skilt Apples lurar från Samsung, Sony, HTC, LG och andra tillverkare som haft flaggskeppsmodeller med stora skärmar. Samtidigt kommer givetvis försäljningen av Apples iPhone 5 att fortsätta tillsammans med 5C – och således kan man utöka sin räckvidd till en rad olika typer av kunder.

- Apple har också en plan om att göra 2014 till ”år 0” för wearables – bärbar elektronik, ungefär som 2007 blev startskottet för smartphones. IHS tror dock att detta är ett riskfyllt och dyrt projekt som man nu företar sig. Apples klocka – iWatch – är den första generationen och tanken är att varje iPhone-användare ska se tillbehöret som oumbärligt.

- Samtidigt står Apple Watch på axlarna hos sin tyngre kompanjon iPhone. Marknaden för klockorna är således bunden till iPhone-användare. Ungefär 400 miljoner iPhones finns nu i den installerade basen i världen - 200 miljoner användare har en iPhone 5 eller nyare. Apples intåg på marknaden innebär också att – i ljuset av ny konkurrens – måste befintliga tillverkare av wearables också höja sitt spel ett snäpp.

- Också Apples betaltjänst Pay ska nu expanderas till att omfatta ekosystemet som Apple byggt upp och samtal förs med finansiella spelare. IHS pekar på att mobila betalningslösningar tidigare har varit på tapeten men att det har varit svårt att få dem framgångsrika. Apple har fördelen av att redan ha kreditkortsinformation genom Apple ID, nära integration mellan hård- och mjukvara samt det faktum att Apples fokus helt ligger på hårdvaruförsäljningen snarare än att behöva göra pengar på denna tjänst.

- En del talar för – spår IHS – att iPhone lanseras först i USA. Man pekar bland annat på legala skäl, att det i USA finns rättigheter för iTunes och annat som underlättar. Samtidigt underlättar en landsspecifik lansering också hårdvaruproduktionen då Apple vill vara säkra på att kunna tillgodose marknaden där man lanserat telefonen, något som initialt kan vara svårt. I USA har man också starka partnerskap och distributionsavtal med storspelare inom telkom, något som hjälper till att få ut telefonerna.
Annons
Annons
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2018-12-13 09:52 V11.10.13-1