Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© farang dreamstime.com
Elektronikproduktion |

IHS: Electrolux förvärv av GE Appliances är logiskt

Electrolux AB:s avtal om förvärv av branschkollegan General Electrics vitvaruverksamhet är en bra strategi som kommer att stärka Electrolux, spår IHS.

Svenska Electrolux stod för ett storförvärv i och med att man meddelade köpet av GE:s vitvaruverksamhet. Det här är andra gången Electrolux velat köpa upp branschkollegan, den första gången 2008 fick man kalla handen. Förhoppningen är att förvärvet ska hjälpa Electrolux ytterligare på en marknad där 1,2 enheter levererades under 2013. För de bägge bolagen innebär det som nu skett att man samlar mycket erfarenhet under samma tak; båda har nämligen tillverkat hushållsapparater i mer än 100 år. Båda bolagen har också en liknande ledningsstruktur, finansiell kapacitet, tillverkning och operativ kapacitet, skriver IHS. Electrolux är på så sätt en bättre ”match” för GE än exempelvis Samsung eller LG. På produktsidan kompletterar de bägge bolagen varandra bra. Varumärkena Electrolux, AEG och Zanussi är ledande i premium-segmentet och Frigidaire i segmentet medium/mass-marknad. I och med förvärvet av GE:s lyxmärke Monogram och massmarknads-märken som Café och Profile kan Electrolux ytterligare bredda produktbasen. Ännu viktigare är att Electrolux kompletteras utöver den starka position som bolaget idag har inom konsumentsegmentet av GE:s starka position i främst USA när det gäller nybyggda fastigheter. Förvärvet ger också geografiska fördelar: GE är USA-fokuserat med en nära 90-procentig försäljning mot Nordamerika. I och med förvärvet kommer Electrolux marknadsandel i Nordamerika att gå från runt 29 procent och upp till ungefär 50 procent. Ytterligare en fördel är att GE håller en 48-procentig andel i mexikanska vitvarubolaget Mabe och de bägge parterna driver ett joint venture sedan 30 år. Det här erbjuder Electrolux billig tillverkning i Mexiko samtidigt som det öppnar möjligheter på den latinamerikanska marknaden. Sist men inte minst gör förvärvet att Electrolux knappar in på branschledaren Whirlpool, med intäkter årligen på 18,8 miljarder dollar. Bolagen kan nu komma upp i liknande siffror samtidigt som Electrolux knappar in på Whilpool i USA. I och med förvärvet väntar sig Electrolux också kostnadsbesparingar på runt 300 miljoner dollar, inklusive de besparingar som kan göras då man nu har en starkare förhandlingsposition mot underleverantörer.

Annons
Annons
Visa fler nyheter
2024-04-25 14:09 V22.4.31-2
Annons
Annons