Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© Tesla
Teknik |

Tesla: Är det en bil eller iPhone?

Har du också funderat över hur elektroniken ser ut i en Tesla, vem som har levererat vad och hur man löst olika designfrågor? Då är okunskapens dagar över - vi dyker in i Model S tillsammans med IHS!

Analyshuset IHS har kikat närmare på Teslas Model S och dess undersystem, allt från luftkonditionering till säkerhet och drivning. Denna teardown gäller för elektroniken i infotainment och mediakontroll-enheten.
© IHS Kika här vem som har levererat vad till infotainment och kontroll-systemet.
Vad har man då hittat? Jo, bland annat detta:
  • En stor 17-tums display med pekskärm, bra mycket större än den genomsnittliga infotainment-skärmen.
  • NVIDIA Corp. Tegra 3, 1.4-gigahertz quad-core processor, detta för att ge datorkraft i linje med smartphones och surfplattor.
  • Den mest komplexa huvudenhets-designen någonsin – i varje fall vad IHS Teardown Analysis hittills sett - med fler än 5'000 diskreta komponenter. Detta är 1'000 fler än det tidigare rekordet inom infotainment-system som IHS kikat på.
  • En BOM (stycklista) för det virtuella instrument-klustret och mediakontrollen som är ungefär dubbelt så kostsam mot vad IHS sett tidigare i andra lösningar.
Stycklistan ser också, strukturmässigt, ut ungefär som den i en telefon eller platta. Det är displayen som kostar mest. Här är det storleken på systemen som driver upp kostnaden. Faktum är att displayen är 10 tum större än den typiska skärmen i ett infotainment-systems huvudenhet. Pekskärmen görs av TPK Holdings som också levererade skärmarna till den första generationen av iPhones som Apple designade. Tesla har stått för en stor del av elektronikutvecklingen själva. Flera av kretskorten i Model S infotainment och instrumentkluster bär Teslas signatur. Det här är o-typiskt för en biltillverkare som oftast delegerar designen av sina huvudenheter på andra bolag såsom exempelvis Alpine, Harman, Panasonic och övriga aktörer. Att designa eget ger dock Tesla bättre kontroll på kostnader och sourcing av komponenter, tror IHS. Troligtvis lämnar man sen över designen till någon EMS-leverantör som monterar själva systemen. Återigen beter sig Tesla här mer som en telefontillverkare än en konventionell biltillverkare.
Troligtvis lämnar man sen över designen till någon EMS-leverantör som monterar själva systemen. Återigen beter sig Tesla här mer som en telefontillverkare än en konventionell biltillverkare.
Ett bra exempel på ett område där Tesla själva designat är pekskärms-controllern. Den stora skärmen kräver ytterligare elektronik jämfört med mindre skärmar. IHS skriver att Tesla har designat ett eget kretskort för att sköta allt detta. Mediakontroll-enheten är också modulärt uppbyggd och bygger på halvledarlösningar från en mängd olika bolag. Visual Computing Modulen innehåller Tegra 3 processorn; det finns också en Sierra Wireless HSPA-modul för trådlös överföring med en Qualcom-lösning, en ljudförstärkningsmodul från S1NN och en Wi-Fi/Bluetooth-modul från Parrot. Bilen använder sig inte av en traditionell instrumentbräda, istället finns där en virtuell instrumentbräda. Denna drivs av en NVIDIA Visual Computing Modul, innehållande en Tegra 2-processor. Nvidia har därigenom tagit några design wins som ger en del klirr i kassan genom båda Tegra-processorerna i olika moduler.

Annons
Annons
Visa fler nyheter
2024-04-15 11:45 V22.4.27-2
Annons
Annons