Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© Tesla Teknik | 16 oktober 2014

Tesla: Är det en bil eller iPhone?

Har du ocksÄ funderat över hur elektroniken ser ut i en Tesla, vem som har levererat vad och hur man löst olika designfrÄgor? DÄ Àr okunskapens dagar över - vi dyker in i Model S tillsammans med IHS!
Analyshuset IHS har kikat nÀrmare pÄ Teslas Model S och dess undersystem, allt frÄn luftkonditionering till sÀkerhet och drivning. Denna teardown gÀller för elektroniken i infotainment och mediakontroll-enheten.
© IHS Kika hÀr vem som har levererat vad till infotainment och kontroll-systemet.
Vad har man dÄ hittat? Jo, bland annat detta:
  • En stor 17-tums display med pekskĂ€rm, bra mycket större Ă€n den genomsnittliga infotainment-skĂ€rmen.
  • NVIDIA Corp. Tegra 3, 1.4-gigahertz quad-core processor, detta för att ge datorkraft i linje med smartphones och surfplattor.
  • Den mest komplexa huvudenhets-designen nĂ„gonsin – i varje fall vad IHS Teardown Analysis hittills sett - med fler Ă€n 5'000 diskreta komponenter. Detta Ă€r 1'000 fler Ă€n det tidigare rekordet inom infotainment-system som IHS kikat pĂ„.
  • En BOM (stycklista) för det virtuella instrument-klustret och mediakontrollen som Ă€r ungefĂ€r dubbelt sĂ„ kostsam mot vad IHS sett tidigare i andra lösningar.
Stycklistan ser ocksĂ„, strukturmĂ€ssigt, ut ungefĂ€r som den i en telefon eller platta. Det Ă€r displayen som kostar mest. HĂ€r Ă€r det storleken pĂ„ systemen som driver upp kostnaden. Faktum Ă€r att displayen Ă€r 10 tum större Ă€n den typiska skĂ€rmen i ett infotainment-systems huvudenhet. PekskĂ€rmen görs av TPK Holdings som ocksĂ„ levererade skĂ€rmarna till den första generationen av iPhones som Apple designade. Tesla har stĂ„tt för en stor del av elektronikutvecklingen sjĂ€lva. Flera av kretskorten i Model S infotainment och instrumentkluster bĂ€r Teslas signatur. Det hĂ€r Ă€r o-typiskt för en biltillverkare som oftast delegerar designen av sina huvudenheter pĂ„ andra bolag sĂ„som exempelvis Alpine, Harman, Panasonic och övriga aktörer. Att designa eget ger dock Tesla bĂ€ttre kontroll pĂ„ kostnader och sourcing av komponenter, tror IHS. Troligtvis lĂ€mnar man sen över designen till nĂ„gon EMS-leverantör som monterar sjĂ€lva systemen. Återigen beter sig Tesla hĂ€r mer som en telefontillverkare Ă€n en konventionell biltillverkare.
Troligtvis lĂ€mnar man sen över designen till nĂ„gon EMS-leverantör som monterar sjĂ€lva systemen. Återigen beter sig Tesla hĂ€r mer som en telefontillverkare Ă€n en konventionell biltillverkare.
Ett bra exempel pÄ ett omrÄde dÀr Tesla sjÀlva designat Àr pekskÀrms-controllern. Den stora skÀrmen krÀver ytterligare elektronik jÀmfört med mindre skÀrmar. IHS skriver att Tesla har designat ett eget kretskort för att sköta allt detta. Mediakontroll-enheten Àr ocksÄ modulÀrt uppbyggd och bygger pÄ halvledarlösningar frÄn en mÀngd olika bolag. Visual Computing Modulen innehÄller Tegra 3 processorn; det finns ocksÄ en Sierra Wireless HSPA-modul för trÄdlös överföring med en Qualcom-lösning, en ljudförstÀrkningsmodul frÄn S1NN och en Wi-Fi/Bluetooth-modul frÄn Parrot. Bilen anvÀnder sig inte av en traditionell instrumentbrÀda, istÀllet finns dÀr en virtuell instrumentbrÀda. Denna drivs av en NVIDIA Visual Computing Modul, innehÄllande en Tegra 2-processor. Nvidia har dÀrigenom tagit nÄgra design wins som ger en del klirr i kassan genom bÄda Tegra-processorerna i olika moduler.
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2019-02-15 09:57 V12.1.1-1