Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© shanaka wijesooriya dreamstime.com
Elektronikproduktion |

Teknikföretagen vill lyfta grundskolans betydelse

Utan en engagerande grundskola – ingen kompetens arbetskraft, det är den domen som Teknikföretagen idag ger.

För Teknikföretagens medlemsföretag är tillgången till kompetent arbetskraft en avgörande fråga. Det behövs ett utbildningssystem som tillhandahåller god utbildning med ett innehåll som överensstämmer med dagens behov men också i en riktning mot framtiden. Och det måste börja redan i grundskolan, skriver föreningen idag. Teknikföretagen pekar på kvalitetsbrister i grundskolans teknikundervisning. Unga som väljer att studera till bland annat ingenjör har ofta ett intresse för problemlösning och teknik i grunden. Därför är det oerhört viktigt att grundskolan stimulerar elevernas intresse inom dessa områden och ger dem goda förutsättningar för vidare studier inom teknik och naturvetenskap. – Öronmärk tid för teknikämnet och gör det till ett ämne man måste ha godkänt i för att börja på teknikprogrammet. Idag krävs godkända betyg i fysik, kemi och biologi, men inte i teknik, säger Li Ljungberg Nilsson, som arbetar med kompetensförsörjningsfrågor på Teknikföretagen. Undervisningen i teknik, naturvetenskap och matematik behöver bli mer relevant för eleverna, till exempel genom samverkan med näringsliv och samhälle. Forskning visar att riktiga uppgifter från näringslivet stimulerar motivation och intresse. – Vi vill se undervisning i dessa ämnen som har positiv inverkan på söktrycket till industrirelevanta utbildningar i gymnasiet och på högskolan. Det är inte bara teknikföretag som behöver kreativa och skickliga tekniker, ingenjörer och forskare framöver. Det är även viktigt för en mängd andra sektorer och för Sverige.

Annons
Annons
Visa fler nyheter
2024-04-15 11:45 V22.4.27-2
Annons
Annons