Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© shanaka wijesooriya dreamstime.com Elektronikproduktion | 10 december 2014

Teknikföretagen vill lyfta grundskolans betydelse

Utan en engagerande grundskola – ingen kompetens arbetskraft, det Ă€r den domen som Teknikföretagen idag ger.
För Teknikföretagens medlemsföretag Àr tillgÄngen till kompetent arbetskraft en avgörande frÄga. Det behövs ett utbildningssystem som tillhandahÄller god utbildning med ett innehÄll som överensstÀmmer med dagens behov men ocksÄ i en riktning mot framtiden. Och det mÄste börja redan i grundskolan, skriver föreningen idag.

Teknikföretagen pekar pÄ kvalitetsbrister i grundskolans teknikundervisning. Unga som vÀljer att studera till bland annat ingenjör har ofta ett intresse för problemlösning och teknik i grunden. DÀrför Àr det oerhört viktigt att grundskolan stimulerar elevernas intresse inom dessa omrÄden och ger dem goda förutsÀttningar för vidare studier inom teknik och naturvetenskap.

– ÖronmĂ€rk tid för teknikĂ€mnet och gör det till ett Ă€mne man mĂ„ste ha godkĂ€nt i för att börja pĂ„ teknikprogrammet. Idag krĂ€vs godkĂ€nda betyg i fysik, kemi och biologi, men inte i teknik, sĂ€ger Li Ljungberg Nilsson, som arbetar med kompetensförsörjningsfrĂ„gor pĂ„ Teknikföretagen.

Undervisningen i teknik, naturvetenskap och matematik behöver bli mer relevant för eleverna, till exempel genom samverkan med nÀringsliv och samhÀlle. Forskning visar att riktiga uppgifter frÄn nÀringslivet stimulerar motivation och intresse.

– Vi vill se undervisning i dessa Ă€mnen som har positiv inverkan pĂ„ söktrycket till industrirelevanta utbildningar i gymnasiet och pĂ„ högskolan. Det Ă€r inte bara teknikföretag som behöver kreativa och skickliga tekniker, ingenjörer och forskare framöver. Det Ă€r Ă€ven viktigt för en mĂ€ngd andra sektorer och för Sverige.
Annons
Annons
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2018-12-13 13:08 V11.10.14-2