Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© albert lozano dreamstime.com Elektronikproduktion | 17 december 2014

Scania testar trådlös laddning av elbuss

Scania blir först i Sverige med att testa en elhybridbuss som laddas trådlöst.
Inom Scania pågår en intensiv forskning kring olika typer av elteknik som kan ersätta eller komplettera befintlig teknik med förbränningsmotorer. Ett av teknikspåren är så kallad induktiv laddning. Det innebär att fordonet trådlöst tar upp energi från vägbanan. I juni 2016 ska denna nya teknik börja köras i Södertälje när en Scania stadsbuss med elhybridteknik tas i linjetrafik i staden.

Det är Scania och Kungliga Tekniska Högskolan, KTH, inom ramen för det nya gemensamma forskningslabbet ITRL, Integrated Transport Laboratory, som ska testa tekniken i kommersiell drift, vilket är första gången det sker i Sverige.

Energimyndigheten går in med 9,8 miljoner kronor för att fältprovet ska kunna genomföras. Övriga intressenter är Södertälje kommun, Stockholms läns landsting och Tom Tits.

Inom ramen för fältprovet kommer en Scania stadsbuss med elhybriddrivlina att gå i linjetrafik i Södertälje med start i juni 2016. Vid en av hållplatserna ska det finnas en laddstation där bussen på sex-sju minuter kan fylla på tillräckligt mycket energi för att kunna klara hela linjesträckningen.

- Huvudsyftet med fältprovet är att utvärdera tekniken i verklig drift, säger Nils-Gunnar Vågstedt, chef för hybridutveckling inom Scania. Att växla över från förbränningsmotorer till eldrift har en enorm potential. Fältprovet i Södertälje är ett första steg mot prov av helt elektrifierade vägar där elfordon tar upp energi från vägbanan.

Kommentarer

Vänligen notera följande: Kritiska kommentarer är tillåtna och till och med uppmuntrade. Diskussioner är välkomna. Verbala övergrepp, förolämpningar, rasistiska och homofobiska kommentarer är inte tillåtna och sådana inlägg kommer att raderas.
Annons
Annons
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2018-05-11 10:46 V9.5.4-2