Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© beatricee _dreamstime.com Komponenter | 16 januari 2015

Intervju: AMD i förändring

AMD är antagligen ett av de mer kända halvledarbolagen där ute. Och med ett ständigt föränderligt teknologiskt landskap går bolaget nu igenom en förändringsfas för att täcka mer av marknaden.
När jag tog mina första trevande steg in i spelvärlden för många år sedan (okej, ska väl erkänna att jag tjuvstartade lite under NES-eran redan) var AMD ett känt namn. Faktum är att, till skillnad från flertalet halvledarbolag, är AMD kända även utanför den professionella, industriella sfären tack vare sina grafik- och processorlösningar.

Nu befinner sig AMD i en transformationsfas, något som innebär att de vill stå på fler ben. Traditionellt har AMD:s intäkter till 90 procent hämtats in från de traditionella marknaderna; GPU:er och CPU:er. Nu är målet istället satt till 50/50 mellan traditionella och närliggande marknader, förklarar Carl Nyqvist, head of Embedded Sales and Business Development vid AMD EMEA.

– Vi har redan kommit långt och står nu vid uppskattningsvis 60-40. Genom att implementera de här förändringarna hoppas vi göra AMD till ett bredare företag och det här är något som vi verkligen vill berätta för marknaden.

En nyckelfaktor för att röra sig framåt längs denna väg har varit nyligen tillträdde vd Lisa Su – som själv kommer från en lång teknologibakgrund.

"Vi har märkt att arkitekturen som sådan inte är den stora frågan för produkten. Problemet är att om du väljer den ena så kan du inte få fördelarna som den andra erbjuder."
– Vi genomförde en planerad transaktion mellan Lisa och Rory (den föregående vd:n, redaktörs anmärkning.) Rory är en verksamhets- och finansiell förändringsledare. När han började sin tjänst på AMD för tre och ett halvt år sedan gjorde AMD många olika saker. Han pekade ut de områden som kunde vara katalysatorer för förändring och så började han engagera kunderna inom de områdena. Rory förstod att vi kunde skapa verksamhet av detta, förklarar Kamal Khouri, director of product management and marketing, AMD embedded solutions.

Och just embedded-segmentet är ett område som AMD idag vill lyfta fram och där man vill växa. I det här nischsegmentet ser AMD ett par trender som kommer att skapa nya affärer i framtiden:

– Embedded-teknolgi blir mer vardaglig på sätt och vis. Vi ser ett behov av mer information som når fabriksgolven, i affärer eller i samspelet mellan människa och maskin. En annan pelare i förändringen är att det idag finns två arkitekturer som dominerar: ARM och x86. Vi har märkt att arkitekturen som sådan inte är den stora frågan för produkten. Problemet är att om du väljer den ena så kan du inte få fördelarna som den andra erbjuder. Vi vill vara vad jag brukar kalla ”ambidextrous” (tvåhänt) och att förändra datorparadigmet, det är därför vi har startat HSA (Heterogeneous System Architecture). För oss handlar det om open source och vi vill inte stänga kunder ute bara för att de har gjort ett visst val, förklarar Kamal Khouri.

Okej, så vad är då detta HSA? För att låna AMD:s egen beskrivning: HSA skapar en förbättrad processor-design som exponerar fördelarna och funktionerna i de vanliga programmerbara beräkningselementen för arbeta smidigt tillsammans. Fyra vektorer är centrala: förbättrad energieffektivitet; förbättrad prestanda; förbättrad programmerbarhet; och bred portabilitet mellan datorenheter.

"För oss handlar det om att göra medvetna val som är väldigt precisa och väldigt fokuserade."
Framtiden för AMD:s embedded-verksamhet

AMD rör sig alltså framåt med ett klart fokus på att vara en spelare inom embedded-marknaden. Vad betyder det längre neråt vägen?

– Vi ser att investeringarna inom embedded-sektorn växer. För oss handlar det om att samla rätt folk med rätt erfarenhet. Vi har fördubblat vår embedded-försäljning och antalet Field Applications Engineers och vi kommer också att spendera avsevärt mycket mer på forskning och utveckling. Embedded passar väl in med resten av bolaget då livscyklerna är långa. Samtidigt har vi en trend när allting blir anslutet och för embedded-applikationer finns alltid speciella krav att hantera: tuffa klimat eller industriella miljöer exempelvis, förklarar Carl Nyqvist.

– Vi väljer noggrant ut vilka marknader vi vill vara med på. Vi ser över var vi har våra styrkor och sedan arbetar vi aggressivt för att nå våra mål. Grafik, displayer, multimedia, lång livslängd och anslutningsbarhet är alla exempel på starka områden tillsammans med low power. För oss handlar det om att göra medvetna val som är väldigt precisa och väldigt fokuserade. Med våra styrkor försöker vi att ta oss an så mycket av embedded-marknaden som vi kan, avslutar Kamal Khouri.

Kommentarer

Vänligen notera följande: Kritiska kommentarer är tillåtna och till och med uppmuntrade. Diskussioner är välkomna. Verbala övergrepp, förolämpningar, rasistiska och homofobiska kommentarer är inte tillåtna och sådana inlägg kommer att raderas.
Visa fler nyheter
2018-07-18 17:55 V10.0.0-2