Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© tomas popelka dreamstime.com Elektronikproduktion | 26 februari 2015

Nu kommer den smarta alkoholen (flaskan i varje fall)

Att samhället blir "smartare och smartare" torde vara tydligt för alla inom industrin. Men att flaskorna innehållande diverse alkoholhaltiga drycker skulle vara tidigt ute - det är mer av en överraskning.

Diageo, som bland annat äger dryckesmärket Johnnie Walker Blue Label, har tillsammans med norska Thinfilm börjat att förse flaskor med en smart etikett. Företaget vill ge en bättre användarupplevelse av produkterna genom att använda en utskriven etikett baserad på Thinfilms OpenSenseTM technology. Denna kan detektera om en flaska har öppnats eller inte. Exakt hur detta påverkar användarupplevelse får ses som något oklart i nuläget men kan kanske komma väl till pass under en dimmig dag och om du vill försäkra dig om att flaskan faktiskt är stängd. Det finns dock fler syften. Den smarta etiketten ska nämligen också kunna skicka marknadsföring till användaren innehållande allt från prisinformation till recept. Thinfilms OpenSenseTM technology använder sig av telefonens NFC-funktionalitet. Genom etiketterna ska också flaskorna kunna spåras på sin resa mot konsumenten.
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2019-06-25 20:13 V13.3.22-1