Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© Fideltronik Elektronikproduktion | 29 april 2015

Fideltronik: En av Sveriges 'nya' EMS:are

NĂ€r Fideltronik valde att investera i en anlĂ€ggning i Skandinavien gick de inte bara mot strömmen – det innebar ocksĂ„ att regionen fick en ny EMS:are. Vi har pratat med vd Johan Holm.
Polska EMS-koncernen Fideltronik öppnade upp i Sverige 2013. Fabriken i Herrljunga var tidigare del av kommunikationsföretaget Ascoms verksamhet. Nu har det gÄtt en del tid sedan dess. Fideltroniks verksamhet har etablerat sig och i dagslÀget har företaget runt 150 personer anstÀllda i Sverige med en omsÀttning pÄ runt 200 miljoner kronor.

– Satsningen kommer egentligen frĂ„n att vĂ„ra kunder efterfrĂ„gade ett interface i Skandinavien och man har ocksĂ„ efterfrĂ„gat mer tjĂ€nster för reparation av kundĂ€gt material. HĂ€r handlar det om produkter med lĂ„ng livscykel som behöver frĂ€schas till. BĂ„da de kriterierna kĂ€nde vi att vi kunde uppfylla nĂ€r vi hittade Herrljunga-fabriken. Sedan fick vi ocksĂ„ med oss existerande kunder och kunnig personal konstaterar Johan Holm, vd för Fideltroniks svenska verksamhet.

Samtidigt, menar han, hjÀlps bolaget ocksÄ av att regionen utvecklas till ett elektronikkluster.

– NĂ€ra oss finns det elektronikproduktion i VĂ„rgĂ„rda, AlingsĂ„s, VĂ€nersborg och BorĂ„s. Att det finns sĂ„ mycket företag runtom gör det enklare att vĂ€rva kompetent personal till regionen.

Reparationer ska sÀrskilja

PĂ„ en marknad dĂ€r ett flertal stora aktörer redan finns – och Ă€nnu fler medelstora och mindre – tror Johan Holm att det Ă€r just reparationssidan som Ă€r det unika för Fideltronik.

– Vi har idag ett reparationsfokus dĂ€r vi levererar till kunder i ett 50-tal lĂ€nder och dĂ€r vi kan skeppa direkt till slutkund. Det Ă€r hĂ€r vi tror att vi skiljer oss frĂ„n marknaden i stort.

Han fortsÀtter:

– Vi har satsat stora summor pĂ„ att integrera affĂ€rssystemen i hela gruppen och ocksĂ„ pĂ„ att fĂ„ med reparations-delen för att bygga en kunskapsdatabas dĂ€r vi kan Ă„termata information till kunderna. PĂ„ det sĂ€ttet blir vi en del av kedjan redan nĂ€r kundens nĂ€sta generation av produkten Ă€r pĂ„ ritbord.

NÀr det gÀller den egna produktionen levereras produkter till bland annat sjukvÄrds-sektorn, företag inom tillverkande industri och robusta miljöer sÄsom kÀrnkraftverk.

Nu nÀr ni har landat lite i att vara en del av den svenska EMS-marknaden, vad för reflektion har du över hur landskapet ser ut?

– Det första jag tĂ€nker pĂ„ Ă€r att det finns mĂ„nga som Ă€r duktiga. Samtidigt finns det ingen brist pĂ„ kapacitet, dĂ€rför gĂ€ller det att hitta sin egen nisch. Vi ska inte konkurrera med varandra utan om att fĂ„ sĂ„ stor del av totalmarknaden som möjligt.
Annons
Annons
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2018-12-13 13:08 V11.10.14-1