Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© Fideltronik Elektronikproduktion | 29 april 2015

Fideltronik: En av Sveriges 'nya' EMS:are

NĂ€r Fideltronik valde att investera i en anlĂ€ggning i Skandinavien gick de inte bara mot strömmen – det innebar ocksĂ„ att regionen fick en ny EMS:are. Vi har pratat med vd Johan Holm.
Polska EMS-koncernen Fideltronik öppnade upp i Sverige 2013. Fabriken i Herrljunga var tidigare del av kommunikationsföretaget Ascoms verksamhet. Nu har det gĂ„tt en del tid sedan dess. Fideltroniks verksamhet har etablerat sig och i dagslĂ€get har företaget runt 150 personer anstĂ€llda i Sverige med en omsĂ€ttning pĂ„ runt 200 miljoner kronor. – Satsningen kommer egentligen frĂ„n att vĂ„ra kunder efterfrĂ„gade ett interface i Skandinavien och man har ocksĂ„ efterfrĂ„gat mer tjĂ€nster för reparation av kundĂ€gt material. HĂ€r handlar det om produkter med lĂ„ng livscykel som behöver frĂ€schas till. BĂ„da de kriterierna kĂ€nde vi att vi kunde uppfylla nĂ€r vi hittade Herrljunga-fabriken. Sedan fick vi ocksĂ„ med oss existerande kunder och kunnig personal konstaterar Johan Holm, vd för Fideltroniks svenska verksamhet. Samtidigt, menar han, hjĂ€lps bolaget ocksĂ„ av att regionen utvecklas till ett elektronikkluster. – NĂ€ra oss finns det elektronikproduktion i VĂ„rgĂ„rda, AlingsĂ„s, VĂ€nersborg och BorĂ„s. Att det finns sĂ„ mycket företag runtom gör det enklare att vĂ€rva kompetent personal till regionen. Reparationer ska sĂ€rskilja PĂ„ en marknad dĂ€r ett flertal stora aktörer redan finns – och Ă€nnu fler medelstora och mindre – tror Johan Holm att det Ă€r just reparationssidan som Ă€r det unika för Fideltronik. – Vi har idag ett reparationsfokus dĂ€r vi levererar till kunder i ett 50-tal lĂ€nder och dĂ€r vi kan skeppa direkt till slutkund. Det Ă€r hĂ€r vi tror att vi skiljer oss frĂ„n marknaden i stort. Han fortsĂ€tter: – Vi har satsat stora summor pĂ„ att integrera affĂ€rssystemen i hela gruppen och ocksĂ„ pĂ„ att fĂ„ med reparations-delen för att bygga en kunskapsdatabas dĂ€r vi kan Ă„termata information till kunderna. PĂ„ det sĂ€ttet blir vi en del av kedjan redan nĂ€r kundens nĂ€sta generation av produkten Ă€r pĂ„ ritbord. NĂ€r det gĂ€ller den egna produktionen levereras produkter till bland annat sjukvĂ„rds-sektorn, företag inom tillverkande industri och robusta miljöer sĂ„som kĂ€rnkraftverk. Nu nĂ€r ni har landat lite i att vara en del av den svenska EMS-marknaden, vad för reflektion har du över hur landskapet ser ut? – Det första jag tĂ€nker pĂ„ Ă€r att det finns mĂ„nga som Ă€r duktiga. Samtidigt finns det ingen brist pĂ„ kapacitet, dĂ€rför gĂ€ller det att hitta sin egen nisch. Vi ska inte konkurrera med varandra utan om att fĂ„ sĂ„ stor del av totalmarknaden som möjligt.
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2019-02-20 12:04 V12.2.3-2