Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© filipefrazao84 dreamstime.com_ Teknik | 25 maj 2015

Svensk skodator väcker intresse

KTH-skon OpenShoe Àr inte nÄgon vanlig fotbeklÀdad. Projektet startade 2012 med ambitionen att hjÀlpa brandmÀn navigera vid brÀnder dÀr vanliga GPS-mottagare inte fungerar.
Mycket har hÀnt sedan dess. Bland annat har priset pÄ skon kunnat pressas nedÄt frÄn 800 dollar till 100 dollar, skriver KTH.

– PrisnedgĂ„ngen kan vi förstĂ„s tacka smartphones för. Andra generationens skodator Ă€r bĂ„de trĂ„dlös, bĂ€ttre, billigare, enklare och mindre. Numera vĂ€ger den för övrigt bara tio gram, sĂ€ger John-Olof Nilsson, en av KTH-forskarna bakom skodatorn.

Och skon har tagit en resa som drivkrafterna bakom kanske inte helt hade vÀntat sig sjÀlva. Bland annat studeras den idag av bolag intresserade av inomhuspositionering.

– Jag hade vĂ€l trott att skodatorn först och frĂ€mst skulle hitta anvĂ€ndare inom akademin. Men det Ă€r industrin som köper, framför allt mindre och medelstora teknikföretag, för att tillskansa sig skodatorns tekniska förmĂ„ga. För test, utveckling och för att lĂ€ra sig mer om tekniken, sĂ€ger John-Olof Nilsson.

Det Àr kombinationen av anpassningsbar mjukvara med en bra hÄrdvaruplattform som gör projektet framgÄngsrikt, menar Peter HÀndel, professor i signalbehandling pÄ KTH.

– Vi har satt en standard, och denna lilla "puck" Ă€r det bĂ€sta som finns pĂ„ marknaden. Även om programvaran inuti Ă€r anpassad för mĂ€nsklig gĂ„ng sĂ„ kan den anvĂ€ndas efter modifiering i alla möjliga sammanhang, sĂ€ger han.
Annons
Annons
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2018-12-12 22:05 V11.10.12-1