Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© grzegorz kula dreamstime.com Analys | 24 augusti 2015

165'000 köpare av halvledare

Analytikerna vid Gartner vill se en ny strategi hos halvledarföretagen – dĂ€r smĂ„ företag och startups hamnar mer i fokus Ă€n idag dĂ„ dessa kan erbjuda stabil tillvĂ€xt framĂ„t.
Halvledarföretag Ă€r idag för inkörda i sin modell nĂ€r det gĂ€ller att skriva stora kontrakt med stora kunder, skriver Gartner. Samtidigt spenderade startups och smĂ„ företag 78,3 miljarder dollar pĂ„ halvledare 2014 – 23 procent av halvledarmarknaden totalt.

Gartners prognos Àr att 165'000 företag i vÀrlden köper halvledare. De tio största köparna stÄr för nÀra 40 procent av marknaden totalt. Plats 11-100 stÄr för ytterligare 30 procent och Äterstoden för 30 procent.

Trots att jÀttarna stÄr för sÄ mycket av marknaden har mÄnga större bolag dragit ned pÄ antalet order de senaste fem Ären.

"Branschen har sett nÄgra ganska betydande störningar de senaste Ären, vilket har lyft fram riskerna dÀr halvledarleverantörer valt att sÀtta allt sitt fokus pÄ ett begrÀnsat antal stora kunder, nÀr smÄ företag erbjuder mycket lönsam och stabil tillvÀxt", sÀger Masatsune Yamaji, principal research analyst hos Gartner. "För att övervinna riskerna har vissa halvledarleverantörer försökt att öka sina affÀrer med smÄkunder, medan andra ocksÄ inser att de bör anpassa sina strategier för att göra detta."

Föga förvĂ„nande Ă€r Kina det mest snabbvĂ€xande omrĂ„det för mindre kunder. Spenderade pengar ökade hĂ€r frĂ„n 7,5 miljarder dollar under 2007 till 14,9 miljarder dollar 2014. GĂ€llande Nordamerika, Europa-Nordafrika-Mellanöstern och Japan, Ă€r intĂ€kterna frĂ„n varje smĂ„kund liten – men det stora antalet smĂ„kunder gör marknaden stor totalt.

Gartner vidhĂ„ller ocksĂ„ att antalet kunder kommer att öka stort efter 2017 nĂ€r IoT fĂ„r sitt genomslag och dĂ„ elektronikmarknaden fortsĂ€tter att vĂ€xa. Även ”maker-communityt”, som skapar och marknadsför produkter som Ă„terskapas och monteras med hjĂ€lp av oanvĂ€nda, kasserade eller trasiga produkter frĂ„n IT-enheter, kommer att bli grunden för nystartade smĂ„ kunder.

Samtidigt, skriver Gartner, ska man komma ihÄg att stora affÀrer inte enbart gÄr till stora organisationer - mÄnga framgÄngsrika leverantörer som har stora framgÄngar pÄ marknaden för mindre företag Àr duktiga pÄ att anvÀnda distributionsnÀtverk. HÀr kan smÄ organisationer inom sÀlj dÀrför fÄ hjÀlp av starka partnerskap. De som vÀljer att satsa pÄ att köra direktsÀlj missar mÄnga möjligheter att nÄ mindre halvledarköpare. Detta gÀller i synnerhet halvledarföretag med mer generella produkter, skriver Gartner vidare.

"Halvledarleverantörer bör fokusera mer pÄ högnivÄ-kunder och outsourca försÀljningsaktiviteter för smÄ kunder till distributörer", sÀger Masatsune Yamaji.
Annons
Annons
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2018-12-12 18:25 V11.10.11-2