Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© grzegorz kula dreamstime.com Analys | 24 augusti 2015

165'000 köpare av halvledare

Analytikerna vid Gartner vill se en ny strategi hos halvledarföretagen – där små företag och startups hamnar mer i fokus än idag då dessa kan erbjuda stabil tillväxt framåt.
Halvledarföretag är idag för inkörda i sin modell när det gäller att skriva stora kontrakt med stora kunder, skriver Gartner. Samtidigt spenderade startups och små företag 78,3 miljarder dollar på halvledare 2014 – 23 procent av halvledarmarknaden totalt.

Gartners prognos är att 165'000 företag i världen köper halvledare. De tio största köparna står för nära 40 procent av marknaden totalt. Plats 11-100 står för ytterligare 30 procent och återstoden för 30 procent.

Trots att jättarna står för så mycket av marknaden har många större bolag dragit ned på antalet order de senaste fem åren.

"Branschen har sett några ganska betydande störningar de senaste åren, vilket har lyft fram riskerna där halvledarleverantörer valt att sätta allt sitt fokus på ett begränsat antal stora kunder, när små företag erbjuder mycket lönsam och stabil tillväxt", säger Masatsune Yamaji, principal research analyst hos Gartner. "För att övervinna riskerna har vissa halvledarleverantörer försökt att öka sina affärer med småkunder, medan andra också inser att de bör anpassa sina strategier för att göra detta."

Föga förvånande är Kina det mest snabbväxande området för mindre kunder. Spenderade pengar ökade här från 7,5 miljarder dollar under 2007 till 14,9 miljarder dollar 2014. Gällande Nordamerika, Europa-Nordafrika-Mellanöstern och Japan, är intäkterna från varje småkund liten – men det stora antalet småkunder gör marknaden stor totalt.

Gartner vidhåller också att antalet kunder kommer att öka stort efter 2017 när IoT får sitt genomslag och då elektronikmarknaden fortsätter att växa. Även ”maker-communityt”, som skapar och marknadsför produkter som återskapas och monteras med hjälp av oanvända, kasserade eller trasiga produkter från IT-enheter, kommer att bli grunden för nystartade små kunder.

Samtidigt, skriver Gartner, ska man komma ihåg att stora affärer inte enbart går till stora organisationer - många framgångsrika leverantörer som har stora framgångar på marknaden för mindre företag är duktiga på att använda distributionsnätverk. Här kan små organisationer inom sälj därför få hjälp av starka partnerskap. De som väljer att satsa på att köra direktsälj missar många möjligheter att nå mindre halvledarköpare. Detta gäller i synnerhet halvledarföretag med mer generella produkter, skriver Gartner vidare.

"Halvledarleverantörer bör fokusera mer på högnivå-kunder och outsourca försäljningsaktiviteter för små kunder till distributörer", säger Masatsune Yamaji.

Kommentarer

Vänligen notera följande: Kritiska kommentarer är tillåtna och till och med uppmuntrade. Diskussioner är välkomna. Verbala övergrepp, förolämpningar, rasistiska och homofobiska kommentarer är inte tillåtna och sådana inlägg kommer att raderas.
Visa fler nyheter
2018-08-20 15:56 V10.1.0-2