Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© grzegorz kula dreamstime.com Analys | 24 augusti 2015

165'000 köpare av halvledare

Analytikerna vid Gartner vill se en ny strategi hos halvledarföretagen – dĂ€r smĂ„ företag och startups hamnar mer i fokus Ă€n idag dĂ„ dessa kan erbjuda stabil tillvĂ€xt framĂ„t.
Halvledarföretag Ă€r idag för inkörda i sin modell nĂ€r det gĂ€ller att skriva stora kontrakt med stora kunder, skriver Gartner. Samtidigt spenderade startups och smĂ„ företag 78,3 miljarder dollar pĂ„ halvledare 2014 – 23 procent av halvledarmarknaden totalt. Gartners prognos Ă€r att 165'000 företag i vĂ€rlden köper halvledare. De tio största köparna stĂ„r för nĂ€ra 40 procent av marknaden totalt. Plats 11-100 stĂ„r för ytterligare 30 procent och Ă„terstoden för 30 procent. Trots att jĂ€ttarna stĂ„r för sĂ„ mycket av marknaden har mĂ„nga större bolag dragit ned pĂ„ antalet order de senaste fem Ă„ren. "Branschen har sett nĂ„gra ganska betydande störningar de senaste Ă„ren, vilket har lyft fram riskerna dĂ€r halvledarleverantörer valt att sĂ€tta allt sitt fokus pĂ„ ett begrĂ€nsat antal stora kunder, nĂ€r smĂ„ företag erbjuder mycket lönsam och stabil tillvĂ€xt", sĂ€ger Masatsune Yamaji, principal research analyst hos Gartner. "För att övervinna riskerna har vissa halvledarleverantörer försökt att öka sina affĂ€rer med smĂ„kunder, medan andra ocksĂ„ inser att de bör anpassa sina strategier för att göra detta." Föga förvĂ„nande Ă€r Kina det mest snabbvĂ€xande omrĂ„det för mindre kunder. Spenderade pengar ökade hĂ€r frĂ„n 7,5 miljarder dollar under 2007 till 14,9 miljarder dollar 2014. GĂ€llande Nordamerika, Europa-Nordafrika-Mellanöstern och Japan, Ă€r intĂ€kterna frĂ„n varje smĂ„kund liten – men det stora antalet smĂ„kunder gör marknaden stor totalt. Gartner vidhĂ„ller ocksĂ„ att antalet kunder kommer att öka stort efter 2017 nĂ€r IoT fĂ„r sitt genomslag och dĂ„ elektronikmarknaden fortsĂ€tter att vĂ€xa. Även ”maker-communityt”, som skapar och marknadsför produkter som Ă„terskapas och monteras med hjĂ€lp av oanvĂ€nda, kasserade eller trasiga produkter frĂ„n IT-enheter, kommer att bli grunden för nystartade smĂ„ kunder. Samtidigt, skriver Gartner, ska man komma ihĂ„g att stora affĂ€rer inte enbart gĂ„r till stora organisationer - mĂ„nga framgĂ„ngsrika leverantörer som har stora framgĂ„ngar pĂ„ marknaden för mindre företag Ă€r duktiga pĂ„ att anvĂ€nda distributionsnĂ€tverk. HĂ€r kan smĂ„ organisationer inom sĂ€lj dĂ€rför fĂ„ hjĂ€lp av starka partnerskap. De som vĂ€ljer att satsa pĂ„ att köra direktsĂ€lj missar mĂ„nga möjligheter att nĂ„ mindre halvledarköpare. Detta gĂ€ller i synnerhet halvledarföretag med mer generella produkter, skriver Gartner vidare. "Halvledarleverantörer bör fokusera mer pĂ„ högnivĂ„-kunder och outsourca försĂ€ljningsaktiviteter för smĂ„ kunder till distributörer", sĂ€ger Masatsune Yamaji.
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2019-02-22 14:26 V12.2.6-1