Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© alexandragl dreamstime.com
Komponenter |

Acreo: Säkrare trafik med ny 79 GHz radarteknik

Nu ska DENSO, Qamcom, Amparo och Acreo Swedish ICT gemensamt utveckla nästa generations radarsensorer för en säkrare trafik.

I Sverige har Trafikverket satt en nollvision för både bil- och järnvägstrafik och EUs åtgärdsprogram för trafiksäkerhet 2011–2020 vill halvera antalet dödsolyckor på Europas vägar under de kommande tio åren. Samhällets och marknadens behov av både effektivare ITS (intelligenta transportsystem) och ADAS, system för avancerad förarassistans (Advanced Driver Assistance Systems) är därför mycket stort, skriver Acreo. Målet för det nya FoI-projektet, kallat 79 GHz UWB Imaging Radar Sensor, är att utveckla effektivare radarteknik för en säkrare trafik. – Marknaden för fordonsradarsensorer för ADAS växer kraftigt för varje år. Men dagens system som nyttjar 24 GHz- och 77 GHz-bandet har tydliga bandbreddsbegränsningar. En övergång till 79 GHz-bandet medger ett flertal fördelar, såsom förfinad upplösning och möjlighet för flera sensorer runtom bilen att samutnyttja ett frekvensband, säger projektledaren Jan-Olov Axelsson, DENSO. Om ett drygt halvår kommer Qamcom/Amparo att leverera sina första 77 GHz radarsystem för övervakning av plankorsningar till Trafikverket. Detta system skall främst förhindra tågurspårningar orsakade av kollisioner mellan tåg och fordon. – Med ett bredbandigt 79 GHz radarsystem, som vi nu ska börja utveckla, bjuds en uppsjö prestandaförbättringar som bland annat medför ökad personsäkerhet, enklare installation samt ett förbättrat interferensskydd. Ett sådant system passar även perfekt för många andra typer av trafikövervakning, säger Johan Lassing, VD på Qamcom Technology AB. Ett stort antal EU-länder har godkänt användningen av W-bandet för radar och USA kommer, mycket troligt, också att öppna frekvensbandet för fler tillämpningar inom kort. Radarsensorer, komponenter och system som fungerar med bredare bandbredder vid högre frekvenser, ska enligt Acreo ha många fördelar. Med en ökad effektbandbredd når övervakningssystemen längre och kvaliteten, och precisionen i identifieringen av hinder, ökar markant. Dessutom innebär högre frekvenser att mikrovågskomponenter och antenner blir små. Den nya tekniken förväntas därför bli billigare än dagens system. – En annan fördel, när man byter till det högre frekvensbandet, är möjligheten att ta fram en global standard för en multifunktionsradarsensor som stöder alla ADAS- och ITS-program, från långdistans- till kortdistansapplikationer, säger Michael Salter, Acreo Swedish ICT. Företagen i projektet har alla erfarenhet av FoI inom teknikområdet och representerar hela värdekedjan från teknikutveckling till produkt-och driftsättning. Projektet finansieras med 4 miljoner kronor inom ramen för Vinnovas strategiska innovationsprogram Smartare Elektroniksystem och ska pågå till augusti 2017.

Annons
Visa fler nyheter
2024-04-15 11:45 V22.4.27-2
Annons
Annons