Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© ginasanders dreamstime.com Elektronikproduktion | 01 oktober 2015

Uppkopplade bilar - möjlighet och risk

Uppkopplade bilar leder till nya möjligheter - bÄde gÀllande sÀkerhet och komfort. Samtidigt har det redan framkommit en del rapporter om sÀkerhetsproblem.
Minns ni att Evertiq skrev om den unge studenten som lyckades sĂ€tta skrĂ€ck i bildvĂ€rlden sedan han med en egenbygd enhet lyckades sĂ€tta igĂ„ng vindrutetorkarna, lĂ„sa och lĂ„sa upp dörrarna, fjĂ€rrstarta motorn och till och med fĂ„ lamporna att blinka pĂ„ en bil? Allt via fjĂ€rrkontroll. Med en uppkopplad bil nĂ„r sĂ€kerhetsfrĂ„gorna ytterligare en nivĂ„. Det finns idag fĂ„ bilar, i varje fall i premium-segementet, som inte Ă€r uppkopplade mot internet. Tomas Olovsson, docent pĂ„ Chalmers och forskare inom fordonssĂ€kerhet, tror att vi inom en överskĂ„dlig framtid har bilar som med hjĂ€lp av internet fungerar helt pĂ„ egen hand i trafiken. – I ett Ă€nnu kortare perspektiv, inom fem Ă„r, tror jag att vi har bilar som kan assistera föraren genom att vĂ€gra utföra vissa kommandon som Ă€r potentiellt farliga som ett riskabelt filbyte, eller en omkörning, dĂ€r bilen genom kommunikation med omgivningen vet att ett möte snart kommer. SĂ„ lĂ„ngt sĂ„ bra. Men det hĂ€r, precis som all teknik, kan ocksĂ„ missbrukas i helt andra syften. I ett annat uppmĂ€rksammat fall i somras visade forskare att de kunde hacka en bil via mobilnĂ€tet, vilket ledde till att Fiat-Chrysler kallade in 1,4 miljoner bilar för mjukvaruuppdatering. I framtiden, med allt fler kritiska funktioner som Ă€r mjukvaruberoende, kommer det att bli Ă€nnu mer angelĂ€get att kunna sköta uppdateringar sĂ€kert pĂ„ distans. I sin avhandling On Securing the Connected Car har chalmersforskaren Pierre Kleberger gjort en kartlĂ€ggning över befintliga kommunikationsvĂ€gar i en uppkopplad bil, och analyserat hur dessa kan sĂ€kras. Varje öppen kommunikationsvĂ€g Ă€r en tĂ€nkbar risk för intrĂ„ng, men genom att designa datorarkitekturen pĂ„ rĂ€tt sĂ€tt frĂ„n början, med flera lager av skydd, kan riskerna minimeras. I avhandlingen föreslĂ„s Ă€ven protokoll för att kunna göra sĂ€kra uppdateringar av programvaran över internet. – Utöver rutinmĂ€ssiga uppdateringar ska det Ă€ven gĂ„ att utföra diagnostik vid till exempel oförutsedda stopp pĂ„ ett sĂ€kert sĂ€tt. Om du blir stĂ„ende med din bil vid vĂ€gkanten kan assistansbolaget felsöka bilen innan de skickar ut en tekniker, och se till att rĂ€tt utrustning för att Ă„tgĂ€rda felet kommer med, sĂ€ger Pierre Kleberger.
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2019-02-19 15:52 V12.2.2-2