Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© ginasanders dreamstime.com Elektronikproduktion | 01 oktober 2015

Uppkopplade bilar - möjlighet och risk

Uppkopplade bilar leder till nya möjligheter - bÄde gÀllande sÀkerhet och komfort. Samtidigt har det redan framkommit en del rapporter om sÀkerhetsproblem.
Minns ni att Evertiq skrev om den unge studenten som lyckades sÀtta skrÀck i bildvÀrlden sedan han med en egenbygd enhet lyckades sÀtta igÄng vindrutetorkarna, lÄsa och lÄsa upp dörrarna, fjÀrrstarta motorn och till och med fÄ lamporna att blinka pÄ en bil? Allt via fjÀrrkontroll. Med en uppkopplad bil nÄr sÀkerhetsfrÄgorna ytterligare en nivÄ.

Det finns idag fÄ bilar, i varje fall i premium-segementet, som inte Àr uppkopplade mot internet. Tomas Olovsson, docent pÄ Chalmers och forskare inom fordonssÀkerhet, tror att vi inom en överskÄdlig framtid har bilar som med hjÀlp av internet fungerar helt pÄ egen hand i trafiken.

– I ett Ă€nnu kortare perspektiv, inom fem Ă„r, tror jag att vi har bilar som kan assistera föraren genom att vĂ€gra utföra vissa kommandon som Ă€r potentiellt farliga som ett riskabelt filbyte, eller en omkörning, dĂ€r bilen genom kommunikation med omgivningen vet att ett möte snart kommer.

SÄ lÄngt sÄ bra. Men det hÀr, precis som all teknik, kan ocksÄ missbrukas i helt andra syften. I ett annat uppmÀrksammat fall i somras visade forskare att de kunde hacka en bil via mobilnÀtet, vilket ledde till att Fiat-Chrysler kallade in 1,4 miljoner bilar för mjukvaruuppdatering. I framtiden, med allt fler kritiska funktioner som Àr mjukvaruberoende, kommer det att bli Ànnu mer angelÀget att kunna sköta uppdateringar sÀkert pÄ distans.

I sin avhandling On Securing the Connected Car har chalmersforskaren Pierre Kleberger gjort en kartlÀggning över befintliga kommunikationsvÀgar i en uppkopplad bil, och analyserat hur dessa kan sÀkras. Varje öppen kommunikationsvÀg Àr en tÀnkbar risk för intrÄng, men genom att designa datorarkitekturen pÄ rÀtt sÀtt frÄn början, med flera lager av skydd, kan riskerna minimeras. I avhandlingen föreslÄs Àven protokoll för att kunna göra sÀkra uppdateringar av programvaran över internet.

– Utöver rutinmĂ€ssiga uppdateringar ska det Ă€ven gĂ„ att utföra diagnostik vid till exempel oförutsedda stopp pĂ„ ett sĂ€kert sĂ€tt. Om du blir stĂ„ende med din bil vid vĂ€gkanten kan assistansbolaget felsöka bilen innan de skickar ut en tekniker, och se till att rĂ€tt utrustning för att Ă„tgĂ€rda felet kommer med, sĂ€ger Pierre Kleberger.
Annons
Annons
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2018-12-05 15:01 V11.10.4-2