Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© lavitreiu dreamstime.com Teknik | 02 oktober 2015

Kan spelteknologi stärka industrin?

DetÀr i varje fall vad forskningsprojektet INCODE undersöker - med fokus pÄ augmented reality, virtual reality och smarta ljud i industriell miljö.
INCODE fokuserar pÄ introduktion av olika moderna tekniker i tre olika arbetssituationer. SICS Swedish ICT tillsammans med systerinstitutet Interactive Institute Swedish ICT kommer tillsammans med projektparterna utveckla prototyper och tester i industriella produktionsmiljöer för tre omrÄden: individ- och situationsanpassad informationsöverföring med hjÀlp av smart sounds, hur utbildning och förberedande arbete kan utformas individanpassat med hjÀlp av VR-teknik och gamification och fjÀrrservice med hjÀlp av AR-teknik.

Augmented reality (AR) Àr en blandning av verkliga och virtuella synintryck. Man förstÀrker verkligheten med till exempel text och 3D-modeller. Med virtual reality (VR) Àr anvÀndaren dÀremot helt innesluten i en virtuell vÀrld med hjÀlp av en display monterad pÄ huvudet. Förstudier har redan gjorts och i projektet INCODE kommer man gÄ vidare med tester och implementering.

Verksamhet pĂ„ distans/AR – tillgĂ„ngen till specialister Ă€r idag begrĂ€nsad vilket innebĂ€r stora problem sĂ„vĂ€l för företag lokaliserade i glesbygd, som för företag med lokalt och/eller globalt utspridd verksamhet. I projektet kommer vi att anpassa och utforma AR-teknik som ersĂ€ttning och komplement till dyra serviceresor. Arbetet utgĂ„r frĂ„n ett skarpt case med utrustning i USA och experter i Sverige.

Dynamisk information i operatörsmiljö/smart sounds – personal inom processindustrins operatörsmiljöer hanterar mycket information i sitt arbete. Informerande ljud i operatörsmiljöer Ă€r ofta dĂ„ligt utformade och oförsiktigt implementerade. Under projekttiden kommer lösningar för individ- och situations anpassad information för en större driftcentral utformas.

Förberedelse och utbildning inför driftomlĂ€ggning/VR – en nyckelfrĂ„ga för framgĂ„ng i processindustrin Ă€r att arbeta med hög kvalitetssĂ€kring, d.v.s. att arbetsmoment i produktion hanteras pĂ„ samma sĂ€tt oavsett person. Ett nytt sĂ€tt att bemöta dessa frĂ„gor Ă€r att anvĂ€nda VR-teknik och gamification för bĂ€ttre förberedelse och utbildning inför viktiga arbetsmoment. I projektet kommer VR-teknik anvĂ€ndas och designas för effektivisering av förberedelserna inför en produktionsomlĂ€ggning vid tillverkning av gipsskivor.

"Den viktigaste resursen vi har Àr vÄra operatörer. Genom att anvÀnda ny teknik skulle vi kunna göra vÄra operatörers vardag sÀkrare genom att ge dem stöd i att utföra svÄrare arbetsuppgifter. UpplÀrning och introduktion av nya medarbetare skulle ocksÄ kunna förbÀttras, förenklas och kanske ocksÄ göras roligare. Vi Àr övertygade om att denna nya teknik kan förbÀttra arbetsmiljön och vill undersöka hur den kan förbÀttra kvaliteten och effektiviteten i vÄr produktion speciellt vid omlÀggningar mellan olika produkter", sÀger Anna-Carin Söderlund, World Class Manufacturing Champion, Gyproc AB Saint-Gobain.

Projektet ingÄr i det strategiska innovationsprogrammet Processindustriell IT & Automation och i projektet samarbetar SICS Swedish ICT, Interactive Institute Swedish ICT, Gyproc, Smurfit Kappa Kraftliner, ABB Facts, ABB Corporate Research, MÀlarenergi, XMReality, IFS, Ifa produktionsutveckling och Automation Region.
Annons
Annons
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2018-12-13 13:08 V11.10.14-2