Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© lavitreiu dreamstime.com Teknik | 02 oktober 2015

Kan spelteknologi stärka industrin?

DetÀr i varje fall vad forskningsprojektet INCODE undersöker - med fokus pÄ augmented reality, virtual reality och smarta ljud i industriell miljö.
INCODE fokuserar pĂ„ introduktion av olika moderna tekniker i tre olika arbetssituationer. SICS Swedish ICT tillsammans med systerinstitutet Interactive Institute Swedish ICT kommer tillsammans med projektparterna utveckla prototyper och tester i industriella produktionsmiljöer för tre omrĂ„den: individ- och situationsanpassad informationsöverföring med hjĂ€lp av smart sounds, hur utbildning och förberedande arbete kan utformas individanpassat med hjĂ€lp av VR-teknik och gamification och fjĂ€rrservice med hjĂ€lp av AR-teknik. Augmented reality (AR) Ă€r en blandning av verkliga och virtuella synintryck. Man förstĂ€rker verkligheten med till exempel text och 3D-modeller. Med virtual reality (VR) Ă€r anvĂ€ndaren dĂ€remot helt innesluten i en virtuell vĂ€rld med hjĂ€lp av en display monterad pĂ„ huvudet. Förstudier har redan gjorts och i projektet INCODE kommer man gĂ„ vidare med tester och implementering. Verksamhet pĂ„ distans/AR – tillgĂ„ngen till specialister Ă€r idag begrĂ€nsad vilket innebĂ€r stora problem sĂ„vĂ€l för företag lokaliserade i glesbygd, som för företag med lokalt och/eller globalt utspridd verksamhet. I projektet kommer vi att anpassa och utforma AR-teknik som ersĂ€ttning och komplement till dyra serviceresor. Arbetet utgĂ„r frĂ„n ett skarpt case med utrustning i USA och experter i Sverige. Dynamisk information i operatörsmiljö/smart sounds – personal inom processindustrins operatörsmiljöer hanterar mycket information i sitt arbete. Informerande ljud i operatörsmiljöer Ă€r ofta dĂ„ligt utformade och oförsiktigt implementerade. Under projekttiden kommer lösningar för individ- och situations anpassad information för en större driftcentral utformas. Förberedelse och utbildning inför driftomlĂ€ggning/VR – en nyckelfrĂ„ga för framgĂ„ng i processindustrin Ă€r att arbeta med hög kvalitetssĂ€kring, d.v.s. att arbetsmoment i produktion hanteras pĂ„ samma sĂ€tt oavsett person. Ett nytt sĂ€tt att bemöta dessa frĂ„gor Ă€r att anvĂ€nda VR-teknik och gamification för bĂ€ttre förberedelse och utbildning inför viktiga arbetsmoment. I projektet kommer VR-teknik anvĂ€ndas och designas för effektivisering av förberedelserna inför en produktionsomlĂ€ggning vid tillverkning av gipsskivor. "Den viktigaste resursen vi har Ă€r vĂ„ra operatörer. Genom att anvĂ€nda ny teknik skulle vi kunna göra vĂ„ra operatörers vardag sĂ€krare genom att ge dem stöd i att utföra svĂ„rare arbetsuppgifter. UpplĂ€rning och introduktion av nya medarbetare skulle ocksĂ„ kunna förbĂ€ttras, förenklas och kanske ocksĂ„ göras roligare. Vi Ă€r övertygade om att denna nya teknik kan förbĂ€ttra arbetsmiljön och vill undersöka hur den kan förbĂ€ttra kvaliteten och effektiviteten i vĂ„r produktion speciellt vid omlĂ€ggningar mellan olika produkter", sĂ€ger Anna-Carin Söderlund, World Class Manufacturing Champion, Gyproc AB Saint-Gobain. Projektet ingĂ„r i det strategiska innovationsprogrammet Processindustriell IT & Automation och i projektet samarbetar SICS Swedish ICT, Interactive Institute Swedish ICT, Gyproc, Smurfit Kappa Kraftliner, ABB Facts, ABB Corporate Research, MĂ€larenergi, XMReality, IFS, Ifa produktionsutveckling och Automation Region.
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2019-02-19 15:52 V12.2.2-2