Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© Hanza Elektronikproduktion | 10 december 2015

Hanza pratar konsolidering och framtid

Vi har tagit en pratstund med kontraktstillverkaren Hanza för att fÄ höra deras tankar kring den senaste tidens branschrörelser och hur deras strategi framÄt ser ut.
Hanza ser just nu en marknad dÀr kunderna gasar pÄ. Koncernen har sjÀlva varit del av konsolideringen som nu pÄgÄr inom tillverkningslandskapet och Hanza har gjort flera förvÀrv, senast pÄ mekaniksidan. Ni förvÀrvade nyligen Metalliset Group, vad kan ni berÀtta om bolaget?
Nyckeltal: Metalliset har runt 450 anstÀllda och 375 miljoner kronor i omsÀttning. FörvÀrvet gör att Hanza-koncernen nu har knappt 1'500 anstÀllda och 1,5 miljarder kronor i omsÀttning.
– Första september var det officiella tilltrĂ€desdatumet. Metalliset Ă€r en stor mekaniktillverkare med lite annat fokusomrĂ„de Ă€n vad vi har haft. De arbetar mycket mot tyngre industri, till exempel bolag som hisstillverkaren Kone, Sandvik och Metso. Det Ă€r en lönsam koncern med fem fabriker och det kompletterar vĂ„r befintliga verksamhet inom lĂ€ttare mekanik. Geografiskt fick vi en breddning inom mekanikomrĂ„det Ă€ven till Centraleuropa, vilket Ă€r viktigt för oss. Vi jobbar sedan tidigare mycket inom exempelvis medicin, industri och försvar, sĂ€ger Thomas Lindström, vice vd för Hanza. FörvĂ€rvet innebĂ€r ocksĂ„ att Hanza tillför mekaniktillverkning i Tjeckien och Kina. PĂ„ den sistnĂ€mnda marknaden Ă€r det alltsĂ„ bara sjĂ€lva elektronikproduktionen som nu saknas. Är det hĂ€r nĂ„got som ni tittar pĂ„ att komplettera med? – Vi Ă€r alltid intresserade av nya förvĂ€rv som kompletterar gruppen med teknologier, kapabiliteter och geografier som passar in i vĂ„r strategi och efterfrĂ„gas av vĂ„ra kunder. Kommer förvĂ€rvet av Metalliset pĂ„verka Hanzas strategi? – Hanza har en bred kundportfölj med bĂ„de mindre bolag och större aktörer. En av synergierna med Metalliset Ă€r att de har koncentrerat sig pĂ„ utveckla fĂ„ och större kunder. Tillsammans fĂ„r vi en stark och balanserad kundportfölj som vi vidareutvecklar. Det gör att att vi kan erbjuda ett högre kundvĂ€rde och dĂ€rmed skapa ett högre vĂ€rde Ă€ven för vĂ„ra aktieĂ€gare. Förutom breddningen av mekanik-segmentet har Hanza gĂ„tt mer in mot tjĂ€nstesidan genom det sĂ„ kallade MIG-konceptet och hĂ€r tror Hanza att det finns en del att hĂ€mta: – Vi Ă€r idag ett bolag som Ă€r bĂ„de rĂ„dgivande och tillverkande. Resan vi gör Ă€r att gĂ„ ifrĂ„n att vara ett renodlat tillverkningsföretag till att bli ett kunskaps- och tjĂ€nsteföretag. Den hĂ€r typen av projekt skapar ett större vĂ€rde för vĂ„ra kunder och ger dĂ€rför högre lönsamhet Ă€n traditionell kontraktstillverkning. Konsolidering av landskapet att vĂ€nta Det hĂ€nder en del inom branschen för kontraktstillverkare i form av konsolidering just nu. Vad har du för reflektioner runt det? – Jag tycker att det har varit relativt smĂ„ förĂ€ndringar utöver de konsolideringar vi stĂ„tt för, dĂ€remot sĂ„ tror jag att det kommer hĂ€nda mer framöver. Det Ă€r framför allt tillverkare av medelstorlek som jag tror kommer behöva utveckla sitt erbjudande kopplat till kundernas behov. Han fortsĂ€tter: – Vi ser ju ocksĂ„ att det finns mĂ„nga som vill sĂ€lja sina bolag, de ser fördelarna med att finnas i ett större sammanhang. Det Ă€r en tuff bransch med smĂ„ marginaler, för att överleva krĂ€vs att man skapar större kundvĂ€rde. Teknologileverantörer finns det mĂ„nga av, dĂ€remot finns det fĂ„ som kan skapa effektiva tillverkningskedjor med alla kringliggande tjĂ€nster utöver sjĂ€lva produktionen. Ni valde nyligen att sĂ€lja fabriken i Kokkola, vad Ă€r bakgrunden till det? – Det var vĂ„r enda fabrik med inriktning mot tyngre mekanik. Med förvĂ€rvet av Metalliset var det naturligt att avveckla den gamla fabriken och utveckla de nya. Att stĂ€ndigt vidareutveckla vĂ„r koncern Ă€r nyckeln till framgĂ„ng i en förĂ€nderlig vĂ€rld. Om vi kikar pĂ„ elektroniken och mekaniken, hur ser det ut rent lönsamhetsmĂ€ssigt mellan de tvĂ„ pusselbitarna? – Rent lönsamhetsmĂ€ssigt har elektroniken gĂ„tt bĂ€ttre Ă€n mekaniken under det tredje kvartalet. Mekaniken har i högre grad varit exponerad mot Finland dĂ€r konjunkturen varit arbetsam. Det var ocksĂ„ en av anledningarna till att vi letade efter ett framgĂ„ngsrikt mekanikbolag frĂ„n Finland. Det skapar nya möjligheter till förbĂ€ttrad lönsamhet. Thomas Lindström avslutar: – Vi har inom koncernen ett lĂ„ngsiktigt lönsamhetsmĂ„l vilket vi nĂ€rmar oss nu. Jag tror egentligen inte att marknaden har förstĂ„tt hur vĂ€l utvalt Metalliset var för vĂ„r kommande strategi.. Det var ocksĂ„ ett styrkebesked att vi inte behövde lĂ„na till förvĂ€rvet utan finansierade det genom en lyckad och övertecknad emission. Vi har dĂ€rmed stĂ€rkt vĂ„ra nyckeltal avsevĂ€rt och ser med tillförsikt pĂ„ framtiden.
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2019-02-22 14:26 V12.2.6-1