Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© serban enache dreamstime.com Elektronikproduktion | 09 mars 2016

Elektriska växlar kan orsaka olyckor

Elektromekaniska så kallade shift by wire-system har blivit vanligare. Nya studier vid Luleå tekniska universitet visar dock att det tar längre tid att lägga i en växel med de nya systemen, något som kan påverka trafiksäkerheten.
– Om du behöver backa fort för att du till exempel har kört för långt ut på en tågräls, så får det inte ta lång tid att lägga i backväxeln. Skillnaden i växlingstid som vi ser mellan olika växlingsväljare i våra studier är så pass stora, att den kan påverka olycksrisken i en kritisk situation, säger Camilla Grane, forskare inom teknisk psykologi vid Luleå tekniska universitet.

Ett annat scenario där den extra tiden kan bli påtaglig är när en förare ska köra ut på en större väg och en annalkande bil i hög hastighet tvingar föraren att göra ett omval, som handlar om att snabbt backa bakåt. Med de nya växelsystemen tar det generellt mycket längre tid för föraren att få in rätt växel, än med de traditionella mekaniska system.

– Trots att vi vet att nya olyckor har inträffat på grund av de nya typerna av växelsystem så var det chockerande de gav upphov till så många onödiga problem, distraktion och förvirring för användarna som våra studier tydligt visade, säger Camilla Grane.

– Det som är oroande är att det inte finns några riktlinjer för hur de nya växelsystemen bör utformas utifrån säkerhet. Det borde till exempel finnas riktlinjer för hur lång tid en växling får ta för bilföraren. Vissa fel som upptäckts med de återfjädrande monostabila systemen i trafiken borde inte ens vara möjliga. Ett känt fel med nya växelsystem är att bilen rullar iväg för att föraren misslyckats med att lägga i parkeringsväxeln (P-spärren). Det borde inte vara möjligt att stänga av bilen utan att neutralt läge väljs eller att en parkeringsväxel går i, säger Camilla Grane.

Forskarna vid Luleå tekniska universitet har för avsikt att göra uppföljande studier där även växelsystem för självkörande fordon och tunga fordon inkluderas.

Kommentarer

Vänligen notera följande: Kritiska kommentarer är tillåtna och till och med uppmuntrade. Diskussioner är välkomna. Verbala övergrepp, förolämpningar, rasistiska och homofobiska kommentarer är inte tillåtna och sådana inlägg kommer att raderas.
Annons
Annons
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2018-09-21 11:51 V11.0.0-1