Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© serban enache dreamstime.com Elektronikproduktion | 09 mars 2016

Elektriska växlar kan orsaka olyckor

Elektromekaniska sÄ kallade shift by wire-system har blivit vanligare. Nya studier vid LuleÄ tekniska universitet visar dock att det tar lÀngre tid att lÀgga i en vÀxel med de nya systemen, nÄgot som kan pÄverka trafiksÀkerheten.
– Om du behöver backa fort för att du till exempel har kört för lĂ„ngt ut pĂ„ en tĂ„grĂ€ls, sĂ„ fĂ„r det inte ta lĂ„ng tid att lĂ€gga i backvĂ€xeln. Skillnaden i vĂ€xlingstid som vi ser mellan olika vĂ€xlingsvĂ€ljare i vĂ„ra studier Ă€r sĂ„ pass stora, att den kan pĂ„verka olycksrisken i en kritisk situation, sĂ€ger Camilla Grane, forskare inom teknisk psykologi vid LuleĂ„ tekniska universitet.

Ett annat scenario dÀr den extra tiden kan bli pÄtaglig Àr nÀr en förare ska köra ut pÄ en större vÀg och en annalkande bil i hög hastighet tvingar föraren att göra ett omval, som handlar om att snabbt backa bakÄt. Med de nya vÀxelsystemen tar det generellt mycket lÀngre tid för föraren att fÄ in rÀtt vÀxel, Àn med de traditionella mekaniska system.

– Trots att vi vet att nya olyckor har intrĂ€ffat pĂ„ grund av de nya typerna av vĂ€xelsystem sĂ„ var det chockerande de gav upphov till sĂ„ mĂ„nga onödiga problem, distraktion och förvirring för anvĂ€ndarna som vĂ„ra studier tydligt visade, sĂ€ger Camilla Grane.

– Det som Ă€r oroande Ă€r att det inte finns nĂ„gra riktlinjer för hur de nya vĂ€xelsystemen bör utformas utifrĂ„n sĂ€kerhet. Det borde till exempel finnas riktlinjer för hur lĂ„ng tid en vĂ€xling fĂ„r ta för bilföraren. Vissa fel som upptĂ€ckts med de Ă„terfjĂ€drande monostabila systemen i trafiken borde inte ens vara möjliga. Ett kĂ€nt fel med nya vĂ€xelsystem Ă€r att bilen rullar ivĂ€g för att föraren misslyckats med att lĂ€gga i parkeringsvĂ€xeln (P-spĂ€rren). Det borde inte vara möjligt att stĂ€nga av bilen utan att neutralt lĂ€ge vĂ€ljs eller att en parkeringsvĂ€xel gĂ„r i, sĂ€ger Camilla Grane.

Forskarna vid LuleÄ tekniska universitet har för avsikt att göra uppföljande studier dÀr Àven vÀxelsystem för sjÀlvkörande fordon och tunga fordon inkluderas.
Annons
Annons
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2019-01-17 14:20 V11.11.0-1