Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© Evertiq Teknik | 17 mars 2016

En simulering som kan rädda liv – physics of failure

Hur många rapporter har ni läst om återkallade fordon det senaste året? Nästa fråga att ställa sig är, varför hände detta, och varför fortsätter det att hända?
Mellan 2009 och 2011 återkallade Toyota över 9 miljoner fordon – det är mer eller mindre en bil vardera till hela Sverige – på grund av att bilarna accelererade oavsiktligt.

Vad som skett sedan dess är att vi läst fler artiklar om företag som återkallar fordon på grund av en rad olika säkerhetsfrågor. Men branschen har letat efter sätt att göra detta ett minne blott.

Tillförlitlighetsfysik (eller Reliability physics), beskrivs i artikeln ”Physics of Failure Durability Simulations for Automotive Electronics” i PCB Design Magazine, är en vetenskapsbaserad metod som nu används i fordonselektronik. Kort så innebär det användning av kunskap som samlats från forskning kring hur och varför system, komponenter och material misslyckas – annars kallat physics of failure (PoF).

Så med denna gyllene skiftnyckel kan alltså företag i princip bygga/tillverka sina system till att vara mer tillförlitliga, med hjälp av kunskap om dess eventuella haveri.

På TEC Linköping Yehoshua Shoshan från Innofour kommer att tala mer ingående om hur företag kan utnyttja physics of failue som tillvägagångssätt för att öka tillförlitligheten i sina produkter.

TEC Linköping 2016 är en konferensdag för elektronik som går av stapeln den 11:e maj i Linköping. Att deltaga som besökare är kostnadsfritt. För anmälan och för mer information om eventet, besök denna länk.
Annons
Annons
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2018-11-21 11:24 V11.9.8-2