Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© evertiq Elektronikproduktion | 31 mars 2016

Hur möter vi den nya tidens hot mot bilarna?

Innan var det nycklar, inbrott och allmĂ€n skadegörelse som fick en att oroa sig för sin bil – inte personer med datorer.
PĂ„ den gamla goda tiden, dĂ„ bilar fortfarande – endast – var bilar, var möjligheten att "hacka" sig in i en bil en rĂ€tt fysisk sak; en krossad ruta eller en skruvmejsel. En grym handling, framförallt nĂ€r vi snackar om en Ford 32 eller en 1967 Chevrolet Impala.

Grejen var ocksĂ„ den att med lite svett och möda – samt kunnande – gick detta att fixa helt sjĂ€lv. Idag bör du för sĂ€kerhets skull ha en ingenjörsexamen i bakfickan innan du ens börjar tĂ€nka pĂ„ att fixa bilen sjĂ€lv.

Traditionella trygghets- och sÀkerhetstjÀnster, tillsammans med telematiktjÀnster sÄsom spÄrning av stulna fordon eller fjÀrrdiagnostik har funnits ett tag nu. De flesta biltillverkarna erbjuder den typen av tjÀnster för sina premiumklassfordon. Men, sakta men sÀkert, skiftats fokuset mot vilken typ av hot vi ska skydda fordonen mot - IT-attacker bör tas pÄ allvar.

Även om det inte skett nĂ„got skadligt dataintrĂ„ng pĂ„ en bil – Ă€nnu – finns möjligheten och sĂ€kerligen tillfĂ€llen. Du kan hitta mĂ€ngder med klipp pĂ„ YouTube eller artiklar ute pĂ„ nĂ€tet om mĂ€nniskor som lyckats lĂ„sa upp en bil eller irriterande nog slagit pĂ„ bĂ„de vindrutetorkare och stereo pĂ„ avstĂ„nd.

Men nĂ€r det kommer till att av-aktivera bromsarna, dĂ„ blir ”pojkstrecket” ett par resor allvarligare, och de flesta skulle nog hĂ€vda att detta – potentiellt – kan bli ett stort problem.

Om vi lÀgger in autonoma fordon i kalkylen blir sÀkerhetsproblemen Ànnu större. Mjukvara och connectivity spelar en mycket större och mer avgörande roll Àn vad den tidigare gjort för hur vi avgör om ett fordon Àr sÀkert eller inte.

SÄ vad kan biltillverkarna göra för att förpassa detta hot till en icke-frÄga, eller hur sÀkrar vi vÄra uppkopplade bilar?

Actia Nordic, ett svenskt företag som arbetar med fordonselektronik och specialiserat sig pÄ OEM-telematik och diagnostisk-integration arbetar med lösningar inom detta omrÄde. Christian Sahlén, vicepresident för Actia Nordic, kommer att göra oss sÀllskap pÄ TEC LIN för att prata om vad vi bör ha i huvudet nÀr vi pratar sÀkerhet för en uppkopplad bil.
Annons
Annons
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2019-01-17 14:20 V11.11.0-2