Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© evertiq Elektronikproduktion | 31 mars 2016

Hur möter vi den nya tidens hot mot bilarna?

Innan var det nycklar, inbrott och allmän skadegörelse som fick en att oroa sig för sin bil – inte personer med datorer.
På den gamla goda tiden, då bilar fortfarande – endast – var bilar, var möjligheten att "hacka" sig in i en bil en rätt fysisk sak; en krossad ruta eller en skruvmejsel. En grym handling, framförallt när vi snackar om en Ford 32 eller en 1967 Chevrolet Impala.

Grejen var också den att med lite svett och möda – samt kunnande – gick detta att fixa helt själv. Idag bör du för säkerhets skull ha en ingenjörsexamen i bakfickan innan du ens börjar tänka på att fixa bilen själv.

Traditionella trygghets- och säkerhetstjänster, tillsammans med telematiktjänster såsom spårning av stulna fordon eller fjärrdiagnostik har funnits ett tag nu. De flesta biltillverkarna erbjuder den typen av tjänster för sina premiumklassfordon. Men, sakta men säkert, skiftats fokuset mot vilken typ av hot vi ska skydda fordonen mot - IT-attacker bör tas på allvar.

Även om det inte skett något skadligt dataintrång på en bil – ännu – finns möjligheten och säkerligen tillfällen. Du kan hitta mängder med klipp på YouTube eller artiklar ute på nätet om människor som lyckats låsa upp en bil eller irriterande nog slagit på både vindrutetorkare och stereo på avstånd.

Men när det kommer till att av-aktivera bromsarna, då blir ”pojkstrecket” ett par resor allvarligare, och de flesta skulle nog hävda att detta – potentiellt – kan bli ett stort problem.

Om vi lägger in autonoma fordon i kalkylen blir säkerhetsproblemen ännu större. Mjukvara och connectivity spelar en mycket större och mer avgörande roll än vad den tidigare gjort för hur vi avgör om ett fordon är säkert eller inte.

Så vad kan biltillverkarna göra för att förpassa detta hot till en icke-fråga, eller hur säkrar vi våra uppkopplade bilar?

Actia Nordic, ett svenskt företag som arbetar med fordonselektronik och specialiserat sig på OEM-telematik och diagnostisk-integration arbetar med lösningar inom detta område. Christian Sahlén, vicepresident för Actia Nordic, kommer att göra oss sällskap på TEC LIN för att prata om vad vi bör ha i huvudet när vi pratar säkerhet för en uppkopplad bil.

Kommentarer

Vänligen notera följande: Kritiska kommentarer är tillåtna och till och med uppmuntrade. Diskussioner är välkomna. Verbala övergrepp, förolämpningar, rasistiska och homofobiska kommentarer är inte tillåtna och sådana inlägg kommer att raderas.
Annons
Annons
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2018-09-21 11:51 V11.0.0-1