Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© scania Elektronikproduktion | 23 juni 2016

Nu rullar lastbilarna på Elväg Gävle

Elväg Gävle är resultatet av ett samarbete med avsikt att visa vägen för fossilfria transporter. Scania levererar de lastbilar som ska testas i yrkesmässig trafik.
Världens första elektriska väg i Gävleborg har invigts. Den två kilometer långa teststräckan på Europaväg 16 mellan Gävle hamn och Storvik trafikeras av elektrifierade lastbilar från Scania med konduktiv teknik utvecklad av Siemens.

– Elvägen är en viktig milstolpe på vår väg mot hållbara transporter och en fossilfri framtid, säger Scanias forsknings- och utvecklingschef Claes Erixon.

Lastbilarna i projekt Elväg Gävle är hybrider, fordon som drivs med förbrännings-och elmotor, där biobränsle används för driften av dieselmotorn. På ramen bakom hytten sitter en strömavtagare, pantograf, som möjliggör att lastbilen körs på el när den befinner sig på elvägen. Pantografen är i sin tur ansluten till ledningar i luften som är uppbyggda på högra delen av vägbanan. Lastbilen kan ansluta till ledningarna samt koppla ifrån under rörelse.

När lastbilen lämnar den elektriska delen av vägen kopplas pantografen ur och bilen drivs av en förbränningsmotor eller den batteridrivna elektriska motorn. Samma sak händer när föraren vill köra om ett annat fordon på den elektriska vägen.

Scania ser elvägar som en viktig komponent i Sveriges ambition att skapa en energieffektivare och helt fossilfri fordonsflotta 2030, liksom en teknik som kan stärka landets konkurrenskraft inom det snabbt växande området hållbara transporter.

– Potentialen för bränslebesparingar genom elektrifiering är avsevärd och tekniken kan bli en hörnsten för fossilfria vägtransporter, säger Nils-Gunnar Vågstedt, ansvarig för Scanias forskning inom området.
Annons
Annons
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2018-12-13 13:08 V11.10.14-1