Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© stefan hermans dreamstime.com
Elektronikproduktion |

Gästartikel: I tidsåldern av digital strategi och IoT

Dagens gästartikel, signerad Thomas Lindström, vice vd Hanza, behandlar behovet av en tätare relation mellan produktägare och tillverkningspartner.

Thomas Lindström © Hanza
Det talas mycket i media och på seminarier om nödvändigheten av att arbeta fram en digital strategi att komplettera sin befintliga affärsidé med. Exempelvis ”Internet of Things” sköljer som en stor svallvåg över produktägare inom samtliga industrier. Självklart finns stora möjligheter för många företag att skapa nya intäktsmodeller baserat mer på faktiskt användande än priset på sina produkter samt möjlighet till nya affärer. Att kunna skapa långsiktig, hållbar tillväxt och lönsamhet med hjälp av årsavtal och prenumerationer istället för svårprognosticerade engångsaffärer är något som både företagsledare, ägare och kapitalmarknad ser mycket positivt på. Dessutom ställs allt högre krav på dessa produktägare att ständigt öka på takten i produktutvecklingen för att möjliggöra mer teknikinnehåll, lägre vikt, mindre storlek, effektivare användande men till lägre kostnad. Det ständigt föränderliga och växande regelverket runt produkter med avseende på miljö, lagar och socialt ansvar läggs sedan ovanpå dessa redan pressade axlar. För många medelstora företag blir det svårt att möjliggöra ett fokus på detta samtidigt som man skall skapa och bibehålla en optimal tillverkningsstrategi som ger en attraktiv prisbild på sina produkter. Här finns idag ett tomrum att fylla som skapar mycket högre kundvärde än klassisk kontraktstillverkning. Genom att som tillverkningspartner ta ett större helhetsansvar för produkternas industrialisering och tillverkning inklusive mekanik, elektronik, kablage och montering frigörs såväl resurser som kapital hos produktägaren. I många fall går det även att trimma företagets nyckeltal genom att lyfta ut den i många fall tunga produktionsdelen ur balansräkningen. Dessa resurser kan fokuseras på den tidigare nämnda produktutvecklingen för att skapa långsiktig konkurrenskraft. Genom att dessutom bistå produktägaren med kompetens och rådgivning om hur den mest effektiva tillverkningskedjan kan byggas upp med avseende på allt från tillverkning, ledtider, logistik, kapitalbindning och kostnader realiseras stora besparingar omgående. Med en flexibel tillverkningsmodell skapas även en plattform för snabbare tillväxt om möjligheten ges. Men för att lyckas med detta krävs precis som med IoT, nya angreppssätt, nyskapande av affärsmodeller samt en tätare relation mellan produktägare och dess tillverkningspartner. En produktägares framtid skall ligga i realiseringen av en genomarbetad affärs- och produktstrategi snarare än dess tillverkning – Det finns företag som har just detta som sin kärnverksamhet.

Annons
Annons
Visa fler nyheter
2024-04-26 09:38 V22.4.33-2
Annons
Annons