Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© tom_schmucker dreamstime.com Elektronikproduktion | 16 november 2016

GP&C System kommenterar skiljedomen med Saab

Även HĂ„kan Lans vĂ€lkomnar dagens skiljedom mellan GP&C Systems International AB och Saab TransponderTech.
HĂ„kan Lans vĂ€lkomnar dagens skiljedom mellan GP&C Systems International AB (GP&C) och Saab TransponderTech (STT), skriver GP&C Systems International AB i ett pressmeddelande. Även om parterna vunnit och förlorat olika delfrĂ„gor Ă€r HĂ„kan Lans pĂ„ det hela taget nöjd med utfallet, stĂ„r vidare att lĂ€sa. Enligt honom har det funnits nĂ„gra grundlĂ€ggande frĂ„gor som förföljt parterna och förgiftat deras relation under mer Ă€n ett decenniums tid: Diskriminering/royaltybefrielse - MĂ„let rör den sk. AIS-tekniken, som blivit obligatorisk vĂ€rldsstandard för sjöfarten. - År 2004 tog AIS-marknaden fart pĂ„ allvar. Saab pĂ„stod sig dĂ„ vara diskriminerat i relation till aktörer som struntade i Lans patentet och som utnyttjade tekniken utan att betala royalty – dvs aktörer som avsiktligt valde att göra patentintrĂ„ng. Saab hĂ€vdade att den omstĂ€ndigheten att GP&C inte vĂ€ckte talan om patentintrĂ„ng mot var och en av dessa intrĂ„ngsgörare gav Saab rĂ€tt att fortsĂ€tta utnyttja HĂ„kans Lans uppfinning utan att betala nĂ„gon ersĂ€ttning - trots att parterna hade enats om att en royalty skulle utgĂ„. Saab frös dĂ€rför alla royaltybetalningar. - I koncernredovisningen Ă„r 2008 kallade Saab sin kommersialisering av AIS-tekniken som ett ”framgĂ„ngsexempel” och beskrev hur en stor del av vĂ€rldens kuster hade utrustats med Saabs system. ÄndĂ„ yrkade Saab i det nu avslutade skiljeförfarandet pĂ„ nytt royaltybefrielse för all sin försĂ€ljning i tiden efter 2004. - Men skiljenĂ€mnden slĂ„r fast att det nĂ€r avtalet ingicks mĂ„ste ”ha stĂ„tt klart för STT [Saab] att GP&C:s ekonomiska förmĂ„ga att ingripa mot intrĂ„ngsgörare var begrĂ€nsad och att det dĂ€rför inte var sannolikt att GP&C skulle kunna ingripa mot samtliga eventuella intrĂ„ngsgörare” (domen, st. 304). - Yrkandet om royaltybefrielse lĂ€mnades dĂ€rför utan bifall – en mycket viktig framgĂ„ng, enligt HĂ„kan Lans. RoyaltynivĂ„n - NĂ€r Saab Ă„r 2010 – efter att ha innehĂ„llit all royalty i 5-6 Ă„r – temporĂ€rt började betala viss royalty pĂ„ nytt valde Saab ensidigt att halvera royaltysatsen frĂ„n avtalade 10 % till enbart 5 %. I det nu avslutade skiljeförfarandet yrkade Saab i linje hĂ€rmed att skiljenĂ€mnden skulle jĂ€mka royaltysatsen och faststĂ€lla denna till 3 % eller nĂ„gon annan procentsats under avtalade 10 %. - SkiljenĂ€mnden konstaterar emellertid att det ”inte föreligger tillrĂ€ckliga skĂ€l och omstĂ€ndigheter för en jĂ€mkning av procentsatsen”. Även detta yrkande lĂ€mnades alltsĂ„ utan bifall. NĂ€sta steg - Nu Ă€r det Ă€ntligen dags för Saab att betala sin kvarvarande skuld – och de betydande rĂ€ntor som uppstĂ„tt nĂ€r Saab under lĂ„nga perioder innehĂ„llit royalty och sedan bara betalat halv royalty, menar HĂ„kan Lans. Avtalet ger GP&C rĂ€tt att granska Saabs rĂ€kenskaper för att faststĂ€lla hur stor Saabs skuld Ă€r. I över 10 Ă„rs tid har GP&C försökt göra denna rĂ€tt gĂ€llande. Men Saab har med olika motiveringar nekat GP&C insyn. Domen öppnar för revision. - SkiljenĂ€mnden har Ă„lagt GP&C att utge ersĂ€ttning för en mindre del av Saabs rĂ€ttegĂ„ngskostnader. Detta kan framstĂ„ som omotiverat eftersom Saab förlorade i flera delfrĂ„gor av övergripande betydelse. Men pĂ„ det stora hela Ă€r detta av marginell betydelse eftersom det nu Ă€r klarlagt att GP&C har betydande fordringar pĂ„ obetald royalty, sĂ€ger HĂ„kan Lans.
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2019-02-21 14:28 V12.2.5-1