Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© evertiq Teknik | 09 december 2016

Physics of failure - en prognos för elektroniska komponenter och system

Användningen av Micro-Electro-Mechanical Systems (MEMS)-sensorer för säkerhetskritiska system inom fordon ökar allt mer - vilket också understryker det faktum att vi måste känna till gränserna.
Användningen av MEMS inom säkerhetskritiska fordonssystem där de utsätts för hög påfrestning innebär att garantier kring deras tillförlitlighet samt hållbarhet är otroligt viktig.

Industrin är i ett konstant tillstånd av utveckling och förbättring – och paketeringstekniken gör detsamma för att hålla jämna steg. Däremot kan MEMS-paket vara mottagliga för flera felmoder som kan förutses i och med att en enhet är konstruerad med Computer Aided Engineering (CAE) mjukvaruverktyg som använder sig af Physics of Failure- (PoF)-metoder för att utvärdera, eliminera eller minska mottaglighet för felmoder under utformningen av en ny MEMS-enhet, som DfR Solutions uttrycker det.

Denna ”Design for Reliability”- (DfR)-strategi skulle kunna vara ett av de mest effektiva sätten att uppnå funktionsdugliga säkerhetsnivåer av tillförlitlighet och hållbarhet.

Som några av er kanske kommer ihåg återkallade Toyota cirka 9 miljoner fordon mellan 2009 och 2011 – mer eller mindre en bil per person här i Sverige – på grund av att bilarna accelererade oavsiktligt.

Sedan dess har ni har läst och jag har skrivit otaliga artiklar om företag som återkallar fordon på grund av en rad olika säkerhetsfrågor. Samtidigt arbetar branschen ständigt på att göra allt detta ett minne blott.

Tillförlitlighetsfysik (eller Reliability physics), beskrivs i artikeln ”Physics of Failure Durability Simulations for Automotive Electronics” i PCB Design Magazine, är en vetenskapsbaserad metod som nu används i fordonselektronik. Kort så innebär det användning av kunskap som samlats från forskning kring hur och varför system, komponenter och material misslyckas – annars kallat physics of failure (PoF).

Så med denna kunskap kan alltså företag i princip bygga/tillverka sina system till att vara mer tillförlitliga, med hjälp av kunskap om dess eventuella haveri.

Om du vill veta mer om ”physics of failure prediction for electronic components & systems”, kommer Craig Hillman, vd för DfR Solutions, att ta upp ämnet på TEC Göteborg den 26 januari. TEC Göteborg 2017 är en konferensdag för elektronik. Att deltaga som besökare är kostnadsfritt. För anmälan och för mer information om eventet, besök denna länk.

Kommentarer

Vänligen notera följande: Kritiska kommentarer är tillåtna och till och med uppmuntrade. Diskussioner är välkomna. Verbala övergrepp, förolämpningar, rasistiska och homofobiska kommentarer är inte tillåtna och sådana inlägg kommer att raderas.
Annons
Annons
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2018-09-21 11:51 V11.0.0-2