Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© Anima Kronaby
Elektronikproduktion |

Malmöbolag satsar på uppkopplade premiumklockor

– Vi har ju hållit det där ganska tyst i nästan 18 månader och nu när vi hade lanseringen för bara någon dag sen så släppte allt – det var bara eufori. Det känns nästan overkligt när man ser beställningarna trilla in, säger Sarandis Kalogeropulos, medgrundare.

Men innan vi kommer dit måste vi backa bandet lite. Det hela började när Sarandis tillsammans med Thomas Sandelius, Pål Borge och Fredrik Rosen grundade Anima i augusti 2015. Slutmålet var att ta fram en autentisk klocka, med bolagets egna teknik inuti och erbjuda mer än enkel tidtagning. – I början hade vi ingenstans att sitta så vi höll till hemma hos varandra. Sen första september fick vi tillgång till lokaler och började ta in rätt människor i bolaget – men det var egentligen inte förän januari förra året som vi satte igång alla motorerna och siktade på att skapa ett riktigt varumärke och vår egen klocka, säger Sarandis
Sarandis Kalogeropulos © Kronaby
Idag kan Anima stoltsera med Kronaby – en produktserie av så kallade hybridklockor – som till skillnad från många konkurrenter har en mer klassisk inställning till design. Klockbranschen är helt ny, obevandrad mark för de flesta inom bolaget, men den smarta delen är det inte. Flera av personerna bakom bolaget kommer från Ericsson, Sony-Ericsson och Sony. Så med en kommunikationstyngd bakgrund och kunskap från ”Formel 1-branschen” som är mobiltelefoni fanns det kunskap i att bygga smarta produkter. – Om vi tittar på det så har vi cirka 25 – 30 olika kompetenskategorier inom bolaget. Vi kan kort gå från en idé till prototyp vidare till färdig produkt och sälj. Vi har folk som är duktiga på att bredda sig och vi kan tackla det mesta som dyker upp, allt ifrån molntjänster till industridesign, marketing och sälj. Tillexempel kan en person ena dagen vara elektronikingenjör och nästa dag driva våra sociala medier, förklarar Sarandis. Svensk design och innovation Sarandis berättar att när allt drog igång så började det hela med design och användbarhet – rent fysiskt var det urverket som togs fram först. Anima och Kronaby har en prototyplina i Malmö där bolaget kör allt. Allt testas in-house och trimmas till enligt devisen ”användbarhet först”. När prototypen sedan har blivit en produkt, skickar Anima den vidare till sin kinesiska investerare Goertek, som hanterar massproduktionen i Kina. – Allt kommer härifrån, all kunskap all design, allt. Från det ska sättas ihop till hur det ska testas, och det är vår kompetens som vi har tagit med oss från allt som vi hållit på med tidigare – bluetooth, mobiler till smartwatches. Bolaget sitter som sagt redan på ganska mycket kunskap och erfarenhet från globala industrier och snabba kast från techbranschen, men Sarandis säger att de håller sig ödmjuka, men däremot konfidenta – Anima har nämligen fyra personer som kommer direkt från klockbranschen. På knappt 18 månader har bolaget gått från att ha en abstrakt idé till lansering av en produkt med masstillverkningspotential – något som man vanligtvis skulle kalla för ”rapid time to market”, men Sarandis håller inte helt med. – Vi känner själva att vi inte är snabba nog, men då kommer vi också från formel 1 branschen som är mobilbranschen. Det är en av de mest komplexa produkterna som finns men ändå så går det så otroligt fort och vi har med oss det tänket. Men i den här branschen idag, så anser man att man inte behöver jäkta fram. Det är så industrin jobbar, däremot har inte vi jobbat som klockindustrin utan gjort allt parallellt, säger Sarandis. Idag ser bolaget att en ny produktkategori håller på och skapas, det man vanligtvis kallar hybridklockor eller connected watches. Och så som Anima och Kronaby ser det så finns inga konkurrenter, bara partners som behöver varandra för att driva fram industrin och innovation. – Sist det var ett paradigmskifte i branschen var under 1969 när kvartsurverk blev en standard. Men nu kommer en ny typ av klocka in på planen, med ytterligare en krydda, den är uppkopplad – den är smart. Värt att notera är att mängden klockor som säljs per år mäts inte i miljoner, utan vi pratar miljarder. Så frågan är vad kommer att hända i framtiden? Det vi ser just nu är att allt håller på och digitaliseras och får ett ytterligare mervärde – och Anima ville vara med och driva på den digitala övergången. – Vi ser andra spelare som gör snarlika produkter och man blir ju lite stolt när man ser det. Man får en bekräftelse på att; 'ja, det är det här som är framtiden', avslutar Sarandis.

Annons
Annons
Visa fler nyheter
2024-04-26 09:38 V22.4.33-2
Annons
Annons